Tavaly ilyenkor összeállítottam egy hatos listát azokról a dolgokról, amiket 2014-től a legjobban vártunk. Jó lenne azt írni, hogy beteljesültek az álmaink, de az az igazság, hogy mindössze két pont valósult meg a féltucatból (akit érdekel, melyek voltak ezek, az olvassa el a cikket). Nincs mese, az okoskodás sokszor csalódáshoz vezet – ugyanakkor az ember mégis élvezi, ha belekukkanthat a képzeletbeli kristálygömbbe, és a jelen állása alapján találgathat a jövőt illetően. Így hát a tévedés minden esélye ellenére most is ezt fogjuk tenni: szemügyre vesszük 2015-öt, az évet, ami a kanyarban van, és kísérletet teszünk az új esztendő legfontosabb eseményeinek megjósolására. Az alant foglaltak persze nem minősülnek szentírásnak, szóval ha nem lesz igazunk, akkor se tessék bennünket melegebb éghajlatra küldeni! Persze mire kiderül, hogy tévedünk-e vagy sem, már réges-rég 2015 végét fogjuk írni...

A Steam Machines megbukik

A Steam Machines koncepciója igen impozánsnak tűnt 2013-ban: egy barbone-PC-kből álló termékcsaládról van szó, melynek tagjait számtalan PC-s gyártó más-más árkategóriának megfelelve építi fel, és csak az közös bennük, hogy a Valve saját operációs rendszerét, a Linuxot konzolos szintre egyszerűsítő SteamOS-t futtatják. A SteamOS meglepő módon a Steam PC-s játékfelhozatalát teszi elérhetővé egy sajátos, stratégiai játékokhoz is tökéletesen passzoló irányítóegység segítségével, elérve, hogy az eddig íróasztalnál görnyedő PC-sek is a konzolosok kényelmével élvezhessék kedvenc programjaikat.

Steam Machines

Az elmélet nagyon ígéretes, de sajnos a 2014-es premier 2015-re csúszott, jelen állás szerint pedig a CES-en mutatkoznak be a gépek – megjegyzem, másodszor. Ez még nem lenne baj, hisz a jó munkához idő kell, felmerül viszont a Steam Machines-program időszerűségének kérdése:

Manapság, amikor már 100 ezer forintért is remek gamer-PC-t építhetünk, minek vennénk egy kis helyre zsúfolandó masinát, minimum kétszer annyiért?

Amennyiben az ergonómia lesz a Steam-gépek csodafegyvere, akkor a kényelembajnok konzolokkal kell megmérkőzniük, ami a PS4 és az Xbox One dominanciája mellett egyelőre vesztes küzdelemnek tűnik. Ráadásul a Valve mintha nem ugyanabban az univerzumban élne, ahol mi: azok a PC-elitista gamerek, akik hajlandók ezerdollárokat kiadni egy-egy játékoskütyüért, inkább a legjobb egér+billentyűzet kombóra fizetnek be, mintsem egy alig-alig bővíthető barebone PC-re, ami egy kurrens generációs konzol ára kétszereséért kapható (annak idején ezer dolláros árról beszélt a Valve, és bár várhatók olcsóbb kiszerelésű Steam Machine-ek is, azok minden bizonnyal elég gyenge hardvert birtokolnak majd – a feltételes mód oka az, hogy a 2014-es bemutatójuk óta egy év telt el, így azokra a konfigokra már jó eséllyel keresztet vethetünk).

Egy szó mint száz, az elmúlt közel két év során a Valve képtelen volt megmondani, kik alkotják a Steam Machines-program célközönségét. A gépek minden bizonnyal klasszak lesznek, abban viszont erősen kételkedünk, hogy sikerre jutnak. Inkább csak különlegességgé válnak majd, amiket tíz év múlva a múzeumok fognak mutogazni. Már ha kijönnek idén a dobozkák, ugye, lévén a Valve láthatóan nincs tisztában a PC-s alkatrészpiac farkastörvényeivel, melyek szerint a bejelentés utáni három hónapon áll vagy bukik egy termék sorsa.

VR nem, UHD+IPS igen

Az Oculus Riftre még a Steam Machinesnál is régebb óta vár a játékosok társadalma: a Kickstarterről szalajtott VR-sisak már a második generációs fejlesztői készlet óta bombasikernek tűnik, a végleges változat premierje azonban még mindig kérdésekkel van körülvéve. Elvileg 2015-ben startol az Oculus Rift, 200 és 400 dollár közötti áron, az elkövetkezendő 10 év során pedig 50-100 millió darabot kell eladnia belőle a készülék mögött álló Oculusnak ahhoz, hogy a termék elérje a forradalmi státuszt.

Na mármost ez azt jelenti, hogy 2015 során még csak a legszerencsésebbek fognak VR-ben játszani, a hozzánk hasonló hétköznapi halandók maradnak a síkképernyős megoldásoknál.

Arról szerencsére szó sincs, hogy a VR, mint technológiai útvonal, ismét zsákutcába futna: ahhoz túl régóta vár rá az emberiség, és rengetegen szeretnének belőle egy szeletet a legnagyobb IT-s birodalmak vezetői közül (lásd: VR egy új világ!).

VR

Ugyanakkor az Oculus sikerére felfigyelő konkurensek sem mernek 2015-ös VR-robbanásról beszélni. A Samsung kiadta ugyan a saját Gear VR elnevezésű termékét, ám ez is csak arra jó, hogy tíz percig menőzzön vele az ember a haverok előtt. A Sony-féle Project Morpheus, noha már a bejelentése óta kiállítható állapotban van, érdekes módon nem sieti el a megjelenést, a japán gyártó is csak egy óvatos „2014 után”-t mert elereszteni a kérdést illetően. És akkor az olyan periférikus megoldásokról, mint a Google Glass, még nem is beszéltünk, pedig szegről-végről az intelligens szemüvegek is a virtuális valóság előfutárai.

És hogy akkor fog-e valami változni 2015-ben a megjelenítés frontján?

Nos, nagyon úgy néz ki, hogy fog: az új monitorok többsége már valamilyen UHD-szabvány szerint készül, azaz egyre több és olcsóbb QHD (2560x1440) vagy 4K kijelző van a piacon. Ráadásul az IPS-forradalom is elért hozzánk így akik 2015-ben vesznek monitort, szinte biztos, hogy az újabb, szebb képpel rendelkező megoldást választják (kivéve, ha ragaszkodnak a G-synchez vagy a 100+ Hz-hez).

Kevesebbet csalódunk

2014-ben szinte az összes nagy AAA-kategóriás csodajáték pofára ejtette a rajongókat. Felesleges lenne újra felsorolni őket, elég, ha két kiadót említünk: Activision és Ubisoft, szigorúan ábécésorrendben. Ez a két mamut nemcsak méretében, de korában is felér a gyapjas ősemlőssel: gigászi, ezer éve betonbiztos alapokon nyugvó titánokról beszélünk, akiket már csak a franchise-osítás tud még nagyobbra hizlalni. Mivel pedig egy sorozatnak évről évre sikeresnek kell lennie, a kiadók minimális kockázatot sem vállalhatnak, és abba a hibába esnek, hogy önismétlő termékeket dobnak piacra.

Ez az eljárás üzletileg előnyös, hisz lassítja a szériák népszerűségvesztését. Az enyészet azonban nem kerülhető el, csupán elodázható: a Call of Duty például az idei rekordeladások ellenére sincs már a topon pénzügyileg, az Assassin’s Creed pedig a Unityvel végleg elkedvetlenítette a rajongókat (akik mellesleg a hajukat tépik, amiért már most mindent tudunk a komoly változásokat megint csak nem hozó Assassin’s Creed: Victory című folytatásról).

Egy megoldás van arra, hogy a káposzta is jól lakjon, és a kecske is kizöldelljen: az, ha az adott franchise rövid időre pihenőre vonul.

A Call of Duty például simán kivehet egy év szabadságot: a sorozatnak jót tenne a szünet, a 2016-os inkarnáció pedig utolérhetné a modern konzolokat, kihagyva az utolsó cross-gen játékok uralta esztendőt. Erre a lépésre mutat egyébként a Destiny fenntartása is: a játék nem lett túl jó, de nagyon sok pénzt hozott a konyhára, így ki tudja húzni vele a kiadó a CoD távolmaradásáig.

Ami pedig a Ubisoftot illeti, idén csak két nagy játékot várunk tőlük: a már említett Victoryt és a The Divisiont (erre egyébként még visszatérünk), és mivel a francia óriás nem sokszor jelent be és ad ki AAA-kategóriás alkotást egy adott éven belül, ezért a 2015-ös E3-on is legfeljebb a 2016 őszi-téli felhozatal fog bemutatkozni. A kevesebb elsietett nagyágyú pedig automatikusan kevesebb csalódást jelent, főleg, hogy idén már az isten sem menti meg a premiertől a The Witcher 3: Wild Hunt című csodát, vagy akár az Evolve-ot.

Jönnek a GTA 5 DLC-k

A GTA 5 PC-s megjelenése már tényleg csak pár hét kérdése, a Heist-csomag bejelentése után pedig elmondható, hogy mindössze egyetlen terület maradt parlagon a játékot illetően:

A történetre fókuszáló GTA 5-kiegészítőké.

A GTA 5 sztori-DLC-k érkezése mondhatni nyílt titok, hisz a GTA 4 esetében is kiváló és tartalmas csomagokat kaptunk, ráadásul Franklink szinkronhangja, Shawn Fonteno is megerősítette, hogy készül egy hatalmas küldetéscsomag a 2013-ban debütált ötödik felvonáshoz. Sok infó nem áll rendelkezésünkre a szóban forgó kiegészítőről, de egyszer régen már megpróbáltunk jóslatokba bocsátkozni. És lám, még az is lehet, hogy igazunk volt, hisz Franklin jelenléte biztosra vehető, a játék befejezése miatt pedig csak az ő karakterére hagyatkozhat a Rockstar Games.

PC-s szemmel nézve persze a GTA 5 elég komoly aggályokat vet fel. A játék gépigényét még mindig nem ismerjük, pedig a Rockstar a múlt hétre ígérte az adatok nyilvánosságra hozását (egyes vélemények szerint a skótok magasról tesznek a PC-re, ezért csúszik a gépigény, míg mások, köztük disconnect és jómagam, úgy vélik, hogy a Take-Two tart a botránytól, és a valószínűleg magas gépigényt visszaküldte a Rockstarnak némi finomhangolás céljából). Továbbá a hivatalos, január 27-i dátum ellenére a Steam még mindig „kora 2015”-öt ír megjelenésnek, ami előrejelezhet egy újabb csúszást.

Bukás lesz a The Division

2015 egyetlen olyan jóslata következik, ami szubjektívebb a megszokottnál: meggyőződésem, hogy amennyiben a Ubisoft megjelenteti – márpedig a mindössze két 2015-ös AAA-cím egyikeként kénytelen lesz – a The Divisont 2016 előtt, akkor a játék nem lesz elég jó ahhoz, amit várunk tőle.

És mielőtt hajigálnátok a köveket felénk, olvassatok tovább!

A The Division egy nagyon ígéretes játék, amiből a két évvel ezelőtti bemutatója óta szinte semmit sem láttunk. Íme pár kínzó kérdés, amik megválaszolásra várnak:

  • Miért csak egy helyszínt láttunk a képeken és videókon?
  • Ez most akkor MMOG, vagy kooperatív grindelés, á la Destiny?
  • A sztori dinamikus lesz?
  • Mekkora a virtuális New York?
  • Nyitott a világ, vagy régiókra bontották?
  • Márciusban lesz akkor bétateszt?
  • És végül: meg fog-e csúnyulni a játék?

Félreértés ne essék, én lennék a legboldogabb, ha a The Division olyan jó lenne, mint amilyennek a 2013-as E3-on tűnt. Sajnos azonban a Watch Dogs esetében is nagyon hasonló dráma játszódott le: bejelentették, mindenkinek tetszett, majd a Ubisoft már nem merte tovább késleltetni a megjelenést, így kaptunk egy jó, de az elvárásoknak megfelelni képtelen játékot.

Csak a francia kiadó hozzáállásán múlik, hogy a The Divisionben rejlő potenciál kiaknázásra kerül-e. A Massive csapatában meg lehet bízni, bizonyára tudják, mit csinálnak, így ha nem lesz túl erős a rájuk nehezedő nyomás, valószínűleg kiváló játékot tesznek az asztalra. Reméljük, így lesz.

(A cikk a szerző és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.)