KEZDETEK


Még a 386-os, 486-os időkben szerelmesedtem bele az FPS-ekbe. A Wolf3d-re valamikor 6-7 évesen tettem rá a kis mancsomat és elég nagybiztonsággal állíthatom, hogy a korhatár besorolás akkor sem volt sokkal engedékenyebb. De hát ilyen még nem volt, teljesen új stílus volt akkor nekem hát a gyereknek kell a játék és a felfedezés! Utána a Doom 1 és 2 ragasztott a gép elé, és az ott lévő labirintusokat fedeztem fel a duplacsövű shotgunt erősen markolva. Később természetesen a Quake és az Unreal Turnament sorozat volt a favorit, hiszen egymás fragelésénél kevesebb jó móka van.

Kimaradt a Counter Strike. Észrevetted? Nem véletlenül. Nagyjából a Call of Duty-val egy időben ismerkedtem meg a CS-vel gimis koromban és nem voltam lenyűgözve. Egy reális lövöldözésre vágytam a Quake-ek után és erre visszarúgás nélküli fegyvereket kapok, falpumpálást és 360 Desert Eagle headshotokat. Nem rossz dolog az, félre ne értsetek de az Unreal Turnamentnek nem véletlenül ez a neve. Ha arra vágytam inkább azzal játszottam.
(A CS:GO kezdi azt a szintet elérni amit én anno elvártam volna)

ELSŐ NAGY SZERELMEK


Valahol a Call of Duty első játéka táján magával ragadott a reális csapatjátékra épülő FPS-ek hangulata. Ott úgy éreztem hogy na ez igen! Ez a nekem való. Aztán kijött az első kiegészítő a United Offensive járművekkel és jármű központú játékmódokkal. Ott hetekre tűntem el lanparty-kon és online is. A fegyverek viselkedése, a rengeteg lehetőség, a járművek és felszerelések sokszínűsége magával ragadott. Ezen felül egy körön belül rangokat is lehetett szerezni amivel extra felszerelés és képességek is jártak, mint például a tüzérségi támogatás kérése! Hát mekkora szó volt ez akkoriban kérem!


A Battlefield 1942 kimaradt valahogy az életemből, valószínűleg az akkoriban nem túl jó netünk miatt, így ezt az élményt nem is tudta felülmúlni semmi a Battlefield 2 2005-ös kiadásáig. Sajnos ehhez hardwer fejlesztés kellett nekem így kicsit váratott magára amíg játszhattam vele. Akkor viszont az állam le esett. 64 fős harc földön, vízen levegőben, rendkívül erős csapat orientáltság, több szintes hangkommunikáció, mindenkit irányító parancsnok, különböző támogatások kérése... és ez még mind csak töredéke annak mait az a játék nyújtott. Sok-sok órám, napom, hetem, hónapom tűnt el ezt a játékot játszva. Megvoltak a kedvenc szerverek, megvolt a nemzetközi társaság akire lehetett építeni. És általában a játékosok értelmesen, a csapatot segítve játszottak, nagyon ritkán láttunk K/D huszárokat mindenki feladat orientáltan játszott. Hihetetlen váltás volt ez a körbe rohangálós gyors, statokat előtérbe helyező FPS-ek után. Ezt a gyors ütemű, darálós vonalat követik az új generációs COD-ok. Nem jobb, nem roszabb az sem. Nagyon más. Itt már megízleltem a csapat játékot, már nem kötött le annyira a statháború. Sokkal nagyobb megelégedést jelent a mai napig egy győztes Commander kör, vagy egy helyesen használt csapatszállító helikopter mint bár milyen K/D ráta.

BATTLEFIELD 3


A Bad Company-kat úgy ahogy van kihagytam, kezdeti konzol exkluzivitás miatt. Meg elég komolytalannak is tűnt, úgy gondoltam hogy a BF2-ben van még annyi hogy engem maximálisan lekössön. Hát volt is. Aztán jött a nagy bejelentés a Battlefield 3.

Pulzusszám emelkedik, hiperventilláció, fanboy üzemmód bekapcsol. Kb mint egy tini lány mikor megtudja hogy a kedvenc fiúbandája a városba jön. Aztán az első örömködés után jött az aggodalom, hogy csak el ne baltázzák. Jönnek a hírek a körömrágás.

És a pofáncsapás. Nincs commander, a helikoptereket és repülőket kb egy óvodás is elvezeti és maguktól a levegőbe maradnak, mindenki mindenkire spawnol, sehol nincs friendlyfire, (jó, tudom, szerver beállítás, de ez idáig mindenhol alapból volt csak néhány helyem nem) egyszemélyes repülők, nincs rendes bombázás, nincs VOIP(!), nincs tüzérségi támogatás.. de..

..de a játék gyönyörű, a környezet rombolódik, a csapatjáték maradt a régi és a class-ek végre igazán összedolgoznak. Jelölnek célokat spottolnak, aktívan felderítenek. Nem az amit vártam de nem is a világvége. Habár számomra érthetetlen okból vették ki ezeket a lehetőségeket. A VOIP volt a legmegdöbbentőbb. Elvették a lehetőséget, hogy teljesen random emberekkel összehangoltan játszak. Hihetetlen.

BATTLEFIELD 4


Azaz BF3.5. Nah, valljuk be. Az. Nem akkora haladás mint 2-ről 3-ra váltani de nem is lehet. A BF3 akkora ugrást hajtott végre majdnem minden tekintetben, hogy 2 év egyszerűen túl kevés itt a forradalmi látványvilágra és játékmenetre. viszont nagyon úgy tűnik, hogy a 2 évnyi folyamatos finom javaslat tételnek (és családi nyaralók leégetését kilátásba helyező szerelmesleveleknek) végül lett haszna. A Bad Company-k és a BF2 legjobb feature-jei visszaköszönnek a BF4-ben!
A class rendszer inkább BC-t idézi. Teljes mértékben megvalósul a play-it-your-way alapelv. Minden felszerelésünket finom hangolhatjuk, a fegyverek nagy része közösen megosztott. Akár supportal is kézbevehetünk egy DMR-t vagy éppen sniperrel egy carbine-t és teljesen agresszívra vehetjük a figurát miközben felderítünk. Ha már itt tartunk: sniper? Nem! Recon/Spec.Ops C4-el és felderítő felszereléssel.

Ezen felül visszakaptuk a commandert egy új, jobban átgondolt formában! Végre valaki aki ül a fejünk felett, átlátja a teljes harcmezőt és támogat minket nem csak utasításokkal, de ha a helyzet megkívánja egy-egy tomahawk rakétával is. Remélem több szintes hangkommunikáció is jár majd hozzá a teljes játékban, nem csak az az egy gomb, amit általában német Darth Vederek használnak Kafka összes felolvasásra mint a bétában. És a repülők megint rendes bombát fognak dobni. Azt a nem irányított ahogy esik, úgy puffan fajtát. Nekem ez is nagyon hiányzott.


És ugyebár itt a levelution. Milyen jól hangzik, kis cukormáz amire felkapja a fejét az ember, biztos forradalmi. Sokan emlegetik hogy miért kell mindennek ilyen hangzatos nevet adni, akármilyen újítás. Mert marketing azért. Ez a dolguk. De mit is tud a levelution valójában?

Nem akartak Bad Company szintű tarolást berakni a játékba (számomra teljesen érthető módon), hogy a kör végére a hold felszínén folyjon a csatározás. Cserébe kaptunk rombolható nagy épületeket, sok-sok dönthető falat, lyukasztható építményt, potyogó törmeléket. Na jó, de ez eddig is volt, mondhatnánk teljesen jogosan. Most megfűszerezték a fejlesztők egy rakat aprósággal a pályákat. Utakat zárhatunk le gombnyomásra, liftezhetünk épületek tetejére, peremeket robbanthatunk le ezzel létrehozva rámpákat, kapcsoló dobozt lőhetünk szét, sötétséget borítva a teremre. Mind-mind hasznos apróság, és mégis játékmenet változtató ereje van. A véletlen szerűen kitörő viharról, a gátszakadás által elárasztott városról már nem is beszélve.

Szegény béta csuklik még a betegségektől. Hiányoznak textúrák, csúnya, optimalizálatlanul használja a memóriát, szaggat, laggol, crashel. Épp ezért nem ajánlom senkinek, hogy az alapján a teljesítmény alapján nevezzen be új hardwerre. Mégis úgy gondolom hogy sokkal összeszedettebb és jobb játék lett mint a BF3.

Csak azt kérdezném meg a drága EA-től/DICE-tól, a levelution-t leszámítva, ezt miért nem lehetett 2 éve?