Ezen gondolatmeneten végigfutva jutott az eszembe, hogy vajon az olvasó mit gondol erről? Mindegy, hogyha egy rakás kaki a játék, írjunk róla, vagy próbáljuk inkább hasznosabb dologgal kitölteni a rendelkezésre álló oldalakat. Egyáltalán miről olvasna szívesen az olvasó? Mik azok a témák, amire kíváncsiak vagytok? Egy éve folyamatosan gondolkodom ezeken a kérdéseken, hiszen a 2008/6-os számmal lesz az én kis jubileumom, azaz a következő számnál lesz egy éve, hogy itt vagyok a lapnál, mint játékrovat szerkesztő. Nosztalgiából kezembe is vettem az egy évvel ezelőtti számot és egészen fura, hogy mennyi minden változott és történt azóta. Mondjuk ez főleg a dizájnban érhető tetten, de van néhány más apróság is. Például az egy és fél oldalas cikkeknél kissebbre vettük Gabennel az értékelő boxokat, hogy több szöveg férjen a rövidebb írásokhoz is. Később szintén az értékelő boxoknál megszüntettük a két szöveges értékelés egyikét (ezt én fölöslegesnek éreztem), hogy behelyezhessünk egy kis játékélmény grafikont.
Megjelentek a magyarításokat előtérbe helyező rövidebb írások és némileg átalakult a Nosztalguru, a Levrov nagy változásairól nem is beszélve (bevezettük a témákat, mivel nem jöttek levelek és most már Miguel vezeti a kis hajót). De ez még nem minden, bővítettük egy kicsit a Külvilágot is, lett ugye képregény és (mostanában szünetelő) társas és az egy év folyamán kicsit megreformáltuk a film és DVD rovat tartalmát és kinézetét is. De nem csak ezek változtak az elmúlt egy évben, úgy érzem, hogy sikerült egy kicsit szinesíteni a cikkeket is, lettek ugye képregények (ami ugyan nem mindenkinek tetszik), bevezettük a timeline-t, néha sikerült csak a Guruban látható illusztrációkat szerezni Tomstertől és volt még sok egyéb apróságokat, amelyekkel igyekszünk egy kicsit mindig többet nyújtani egyszerű rivjúknál. Na de ez még csak a lap, lettek Külvilág videók a DVD-n, indítottunk Podcast-et, folyamatos a jelenlétünk az online-on és egy egész picit még a PGO 3.0-ban is részt vettem, erről a blogról nem is beszélve. Változás tehát volt bőven és ha nem is olyan szembetűnőek elsőre, azért örülök, hogy a részese lehettem mindennek és igyekszem majd, hogy a folytatásban is egy változatos, megújulni képes magazin kerüljön ki a szerkesztőség kezei közül. De ne feledjétek. A post egyben kérdés is: Egyáltalán miről olvasna szívesen az olvasó? Mik azok a témák, amire kíváncsiak vagytok? |
Uborka és nosztalgia
Borzasztó ez a tavaszvég a játékiaparban - legalábbis abban az esetben, hogyha az ember egy informatikai magazin játékrovatának szerkesztője. Hogy miért? Mert hatalmas pangás van és alig van olyan játék, amiről lehet írni. Nem azt mondom, hogy nincsen egyetlen valamire való játék sem, csak nem annyi, hogy meg lehessen velük tölteni harminc-harmincöt oldalt. Persze, van egy csomó kis szutyok, amit be lehetne rakni fél és egy oldalra, de vajon tényleg van értelme írni olyan játékokról, amelyek csak nagy kínszenvedések közepette érik el a negyven százalékot. Most persze nem arról van szó, hogy csak olyan játékokról kellene írni, amelyek magas százalékot kapnak, meg kell emlékezni a kevésbé jól sikerült alkotásokról is, de vajon annak van-e értelme, hogy lehozzunk öt-hat olyan rivjút, amiben az van, hogy ez is csak egy marha gyenge klón, egy csapnivaló fércmunka, meg ne vegyétek...? Mert mondjuk ebből akad bőven, jutott már a 2008/5-ös számra is, és ha valakinek ez jön be, nem fog csalódni, jut a 2008/6-os számba is. Csupán nem szeretném, ha ezek lennének túlsúlyban.
A több studiolátogatás beszámolókon pedig javíthatunk némileg, ugyanis ha Bate megengedi szivesen írnék a CD Projekt RED studiójában tett varsói látogatásomról, de Grath is tud majd miről beszélni, hisz ő meg Las Vegas-ba utazott, Midway napokra, Sasa meg hamarosan megint meglátogatja az "ó nagy EA főnököket". Szóval lehet itt minden, csak akarni kell!
Egyébként meg bölcs ötlet volt ez a közvéleménykutatás. Ha nem tudod mi tévő legyél? Hát kérdezd meg azokat, akiknek alkotsz...
A magyarosításokról szóló tesztek szerintem feleslegesek. Nem azért, mert utálom őket, hanem mert aki már megvette a játékot angolul, úgyse fogja újra megvenni csak azért mert már kijött magyarul is. Ha viszont még nincs meg neki de szeretné, szerintem nem a magyarosítás fogja visszatartani a vásárlástól (nem úgy, mint én a Witchernél, de az emberek nagyrészt nem ilyenek). Ráadásul túl sokat nem lehet írni a honosításokról, max annyit, hogy jó-e vagy nem.
A levrov számomra akkor halt meg, amikor Grillo elment, úgyhogy az már több mint 4 éve nem érdekel.
Az újságban az egyik kedvenc részem a szoftver és a hardver mentőőv, az mindig jó, mert sokat okulhatunk belőle és jó ahogy van. A hardver rovatot nyugodtan lehetne bővíteni uborkaszezon idején, több teszttel, újdonsággal, érdekességgel.
Most egyelőre ennyi jutott eszembe, fáradt az agyam...
Levrov: örök téma, de nem baj, a gond csak az, hogy ugyanazt tudom mondani mint mindig, sajnos nem jönnek levelek. Olyanok, amire tényleg lehet reagálni érdemben. Ezért vezettük be a témásdit, hogy kicsit felrázzuk a dolgot, és nem titok, hogy Miguel is azért lett felkérve, mert kellett valami újdosnág, valami változás, ami még jobban felrázza az állóvizet. Remélem összejön és beváltja a hozzá fűzött reményeket.
Rossz játékok: magam is úgy vagyok vele, hogy a szart hagyjuk meg a wc-nek. Amiről sikít, hogy ez botrány, azt magam sem szívesen rakom be, de ki gondolta volna például, hogy a szebb napokat látott seven kingdoms ennyire nagy trágya lesz, vagy, hogy az impreium romanum is egy újracsomagolt szemét. Néha beesnek ilyenek, de az nem véletlen, hogy a Hard to be a God csak fél oldal lett. De azon vagyok, hogy ebből minél kevesebb legyen és színvonalas cikkek jelenjenek meg inkább.
Interjúk, beszámolók: bár vannak hazai fejlesztők, sajnos a dolog nem úgy megy, hogy bekopogunk, hogy sziasztok bélák, mizu? Hiába vagyunk honfitársak, a szabályok ott is kötik az embereket és voltunk mi a Crytek Hungarynál, de annak sem sok értelme van, ha kérdezünk és azt kapjuk válaszul, hogy nem mondhatom meg. Mármint ezt le lehetne írni két oldalban, csak minek... De ez nem azt jelenti, hogy nem küzdünk a dolgon, remélem hamarosan újra lesz magyar anyag és lesznek beszámolók is, a világ minden tájáról, ahol a srácok jártak.
Végigjátszások, tippek-trükkök: magam is gondolkodtam ezen, de itt oda kell ám figyelni, hogy miről írunk, mert egy rétegjátéknak sokan nem örülnének, ha azzal vennénk el 4-5 oldal helyet, miközben egy Lost-hoz, meg egy Assassin-hez lehetne csinálni, de megint jön a kérdés, hogy minek, hiszen mind a kettő olyan egyszerű, mint a facsipesz. De amint lesz rá megfelelő alany, lesz ilyen a lapban.
Belemenés, ala Gamestar: nos, azt hiszem, hogy ilyesmiben nem szenvedünk hiányt, hiszen elég ha megnézzük Grath cikkeit, akár japánról, akár a szabadalmakról, vagy a rekordokról, de ott a gondolatébresztő és gyakorlatilag ilyen volt a képregényes sorozat is. De azt hiszem ez nem azt jelenti, hogy nem lehet ennél több és több, célom nekem is, hogy jóval több ilyen magazinos, nem konkrétan egy adott játékkal kapcsolatos cikk kerüljön a lapba.
Hu, ez hosszú lett, de ismét köszönöm mindenkinek, hogy vette a fáradtságot és megírta a véleményér. Hálás vagyok érte, és igyekszem a munkámban megfogandi őket.
Ja, és az uborkaszezonokra megnyújthatnátok a konzol rovatot is, mondjuk 4-5 oldallal.
A podcast már jó ideje szünetel, nem tudom miért. Ha az, akivel eddig vettétek fel az adást már nem elérhető, akkor szerezzetek mást. Live adás meg jobb lenne, ha nem csak a Külvilágról szólna, hanem betekintést engedne a szerkesztőség életébe. És lehetne interjúkat készíteni hazai fejlesztőkkel, a videójátékiparban dolgozó emberekkel, felvételeket készíteni rendezvényeken (elég lenne csak a hazaiakról).
Na jó sok ötletet adtam. Tudom, hogy nem lehet mindet megvalósítani, de 1-2 dolgot mindenképp érdemes lenne szerintem.
Elöljáróban leszögezném, ha te nem jössz Bate, szerintem Live Adás egyszerűen nem is lenne. Én ezt nem tudnám elképzelni nélküled. Meg azért rendesen sokat tettél azért, hogy most hogy néz ki a lap és szerintem nagyon pofásan. Meg a PGO, mennyivel üresebb lenne már nélküled... Najó, ez már hogyismondjam, kívülálló szemmel hízelgésnek is elmegy, bár ez nem hízelgés, egyszerűen ezt gondolom.
A lapról: szóval szerintem azelőtt is jó volt, de amikor te odakerültél, nemis tudom, szerintem minden megváltozott(nem negatív irányba, nyugi). Nem tudtam, hogy álljak majd hozzád, milyen cikkeket fogsz írni, mert a külvilág rovatból nem nagyon lehetett megmondani, hogy állsz a játékokkal, de aztán végülis, amikor a szerkesztőségbe kerültél, nem kellett csalódnom(na már megint csak rólad beszélek...). Az a lényeg, hogy nem is tudom melyik cikknél, feltűnt, hogy te is nagyon jó cikkíró vagy, sőt az egyik legjobb. Igazából nekem a lap úgy ahogy van tetszik, nincs vele különösebb gondom, csak a Levrov ezzel a témaválasztósdival, egyszerűen ez nekem nem fekszik. Persze Miguel jól vezeti a Levrovot, bár Zak se volt rossz, sőt! Végülis Miguel is olyan vicces, mint Zak, szóval a Levrovban ezúttal is lesznek poénok, bár már elmúltak azok az idők, amikor Zak odakerült 2004/2005 tájékán, a Levrovon valósággal szétröhögtem magam... Szóval az újság jó, a cikkek jók, a Live adás jó, a teljes játékok is jók az utóbbi időben(najó 2007-ben is voltak kedvemre való játékok), csak a Levrov régi hangulata már jóideje odaveszett(nem, nem Miguel és még csak nem is a témaválasztósdi miatt, hanem már a fehér kígyó szejp körül vettem észre, hogy a Levrovval történt valami negatív változás).
2. Nekem a régebbi nosztalguruk viszont jobba tetszettek, persze a mostani se rossz.
3. Ha csak rossz játékok jönnek ki, akkor nem kell mindegyikről írni, viszont helyette lehetne például hpsszab a homok a gépezetben rovat, ami az egyik kedvencem. De ugyanígy meglehetne hosszabítani a hardver rovatot is a rossz játékok rovására.
Alternatív megoldásként azt is el tudnám képzelni, hogy a mostanában megjelenő szar játékokból lenne, mondjuk egy 2 oldalas humoros összefoglaló teszt, amiből kiderülne, hogy melyik közölük a legrosszabb. Ez FreddyD sikereiből kiindulva még népszerű is lenne.
4. OFF (tegnap küldtem egy PÜ-t, ha ráérsz lécci válaszolj rá)