A szemfüles olvasók persze emlékezhetnek rá, hogy három évvel ezelőtt volt már egy hasonló összeállítás a PC Guru Online-on. Akkor az volt a szabály, hogy komoly játékötletekkel állunk elő, méghozzá méltán népszerű, valójában is létező sorozatokba illesztve azokat. A recept idén, 2018-ban sem változott, az egyszer már szerepeltetett franchise-ok azonban másodszor nem kaphatnak lapot, így az eddigi triót egy friss négyesfogat követi, szigorúan a történetiség és a tisztelet jegyében. Fontos azonban megjegyezni, hogy a lenti játékok létrejöttének esélye a nullához konvergál, szóval tegyünk magunknak egy szívességet, és álmodozzunk picit.

Far Cry: 1848

Pár évvel ezelőtt még eszelős ötletnek tűnt volna egy ’48-as Far Cry-epizód, a 2016-ban kiadott Far Cry: Primal azonban mindent megváltoztatott. A kőkorszakban játszódó programban nem szerepeltek lőfegyverek, sem járművek, helyüket a 12 ezer évvel ezelőtti kőbalták, íjak és megszelídített állatok vették át. Noha a nemsokára megjelenő Far Cry 5 visszatért a jelenbe, nem állna távol a sorozattól a múltba utazás – és hát 1848 a mezolitikumhoz képest szinte tegnap volt.

Far Cry: 1848

A helyszín lehetne mondjuk Budapest és környéke, amit a Far Cry 5-höz hasonlóan Habsburg-párti hadurak uralnának. A játékos egy névtelen szabadságharcos bőrébe bújhatna, és többféle módon is visszafoglalhatná az ellenséges területeket. Vagy a forradalom vezéregyéniségei (Kossuth Lajos, Széchenyi István, esetleg Petőfi és a márciusi ifjak) által adott küldetéseket hajtaná végre, vagy mindenféle rögtönzött terepakcióval törne borsot a császáriak orra alá, esetleg a város magaslati pontjait megmászva szolgáltatna értékes stratégiai információkat az ellenállóknak. Fegyvereket tekintve már rendelkezésre állnának puskák, bajonettek, sőt ágyúk és robbanószerek, de visszaköszönnének a nemesebb korokból ránk maradt kardok, szablyák, dárdák, pallosok.

Hogy egy 1848-as Far Cry mennyire lehetne hű a forradalom emlékéhez, vagy épp miként kerülhetné el, hogy nevetségessé tegye ezt az egyáltalán nem vicces időszakot, nos, nehéz kérdések. A rokon Assassin’s Creed-sorozatot látva azonban nem volna lehetetlen létrehozni egy korhű akcióprogramot, amiben a Pilvax kávéházban éppúgy felvehetnénk küldetéseket, mint a vár alatti kis utcákon.

1848 – A Telltale Series

Ismerjük el, hogy a könyökünkön jönnek ki a Telltale epizodikus sorozatai. Lassan már nincs olyan film, regény, tévésorozat vagy esetleg videojáték, ami ne kapta volna meg a „kötelező” kezelést. Épp csak a valós történelmi események maradtak ki – eddig.

1848 - A Telltale Series

És hát az 1848-49-es eseményeknél keresve sem lehetne jobb alanyt találni arra, hogy a Telltale a történelmi játékokba is belekóstoljon. A Budán, Pesten és Bécsben egyaránt játszódó drámasorozat epizódról epizódra más-más történelmi személyekre fókuszálna, akik a Trónok harcában látott intrika és politikai csatározás közepette igyekeznének a maguk irányába fordítani a szerencse kerekét. Az első részben Petőfiékkel kéne összeállni a Pilvaxban, majd onnét vonulni a Nemzeti Múzeumhoz, hogy végül Táncsics Mihály börtönénél érjen véget az epizód. A második felvonás a frissen miniszterelnökké előlépett Batthyány Lajosra és kormányára fókuszálna, a harmadik pedig a bécsi udvar reakciójára, belső konfliktusaira. A negyedik részben lassan összeérnének a szálak, hogy az első évad záróakkordja a szabadságharc kitörésével érjen véget – és aztán jöhetne még legalább két szezon a világosi fegyverletételig.

A Telltale-játékokban fontos szerep jut a játékosok döntéseinek, így esélyes, hogy itt-ott eltérhetnénk a történelemkönyvektől. Fontos azonban kiemelni, hogy a Telltale-féle kalandsorozatokban is van egy csapásirány, amitől nem térhetünk el túl markánsan, hiszen az megtervezhetetlenné tenné a sztorit. Ilyesformán a szabadságharc így is, úgy is vesztésre lenne ítélve, de azért beiktathatnánk pár olyan közjátékot, amelyek a valóságban nem történhettek meg.

Sid Meier’s Civilization VI: Revolution DLC

Oké, eddig teljes értékű játékokról beszéltünk, a Civilization azonban különös madár, hiszen nem egy adott történelmi időszakra fókuszálló stratégiáról van szó, hanem egy körökre osztott eposzról, ami – címének megfelelően – komplett civilizációk teljes múlt- és jövőbeni fennállását mutatja be, akár végtelen játékidővel. Egy ilyen programhoz nehéz tematikus epizódot gyártani, ellenben DLC-kkel igenis lehet bővíteni a repertoárt.

Civilization VI: Revolution

Kezdjük ott, hogy magyarok nincsenek a Civilization VI-ban – ez máris kihagyott ziccer, a magyar történelem tele van izgalmas jelenetekkel, szóval ideje lenne összetákolni egy letölthető kiegészítőt, ami szerény népünkkel foglalkozik. A vezetőnk lehetne Kossuth Lajos, civilizációs képességünk pedig a forrongás: bármilyen közegben képesek lennénk olyan belső konfliktust szítani, ami az épp szövetséges vagy elnyomó hatalmak túlerejével szemben is megállná a helyét; ez a gyakorlatban akkor jelentene plusz támadási pontokat, ha az előbb említett feltételek éppen teljesülnének. Egyedi egységünk a huszár lenne, aki ütőképességén túl gyorsaságával és stratégiai eszköztárával gazdálkodhatna, cserébe viszont meglehetősen gyengén muzsikálna, teszem azt, az amerikaiak Mustangjával vagy az oroszok kozákjaival szemben – utóbbi nyilván utalás a szabadságharc bukására.

A PC Guru márciusi számában Miguel írt 2 oldalas tesztet a Civilization VI: Rise and Fall DLC-ről, amit nem fogok elspoilerezni (tessék szépen elolvasni a cikket), de annyit elárulok róla, hogy volt szerkesztőnk szerint az újdonság átütő ereje hiányzik legjobban a kiegészítőből – na, a fenti hipotetikus DLC-re biztos, hogy nem ezt mondaná!

Long Live the Revolution

Végezetül muszáj megemlítenünk a márciusi számunkban tesztelt Kingdom Come: Deliverance-et is, mely játék többszörösen forgatja fel mindazt, amit egy nagyszabású open world RPG-től várunk: nincsenek benne természetfeletti elemek, valós történelmi korszakot és helyszíneket használ alapként, és törekszik a hitelességre, még ha ez a kifejezés videojátékos környezetben nem is jelent olyan sokat.

Long Live the Revolution

Éppen ezért cikkünk zárásaként egy Kingdome Come-hoz hasonló RPG-t képzelünk el. A játéktér hatalmas, a Witcher 3-at is maga mögé utasítja, és változatosságban, helyszíni felosztásban a kor magyar királyságát idézi. A játékos egy Habsburg-párti nemes fiatal sarját alakítja, akinek nem tetszik a magyarok állandó szívatása. Így mikor 1848. március 15-én kedvenc kávézójában, a Pilvaxban egy sor forrongó ifjú között találja magát, emberünk úgy dönt, az ő párjukra áll, ezzel rögtön három fő quest-vonalat nyitva meg. Egyrészt valahogy ki kell engesztelnie / meg kell menteni a saját családját, másrészt sikerre vinnie a forradalmat (vagy legalábbis amit tud, megtenni ennek érdekében), harmadrészt pedig bosszút állnia azokon, akik elnyomták az őseit – mert mint azt nem sokkal a játék kezdete után megtudja: az ükapja a szerelme élete árán lett a Habsburgok pártolója. Idő közben persze kiderülne, hogy a sok nyomozás, ide-oda lovaglás, na meg csatározás (Pákozd, téli és tavaszi hadjáratok, Világos) nem rajtunk, „egyszerű embereken” múlik: mi csak végrehajtó fogaskerekek lennénk a történelem megállíthatatlan gépezetében.

Mindezt a legjobb grafikus motorral, sok száz órányi hanganyaggal, AAA-kategóriás animációkkal és összetett forgatókönyvvel hozná tető alá a lelkes fejlesztőstúdió, miközben persze történészekkel egyeztetnének a játék hitelességéről. A Kingdom Come-mal ellentétben viszont a Long Live the Revolutionben akár női karaktert is indíthatnánk, elvégre a 19. századi nemesség körében már nem volt olyan elképzelhetetlen egy, a status quo alól kitörő nő gondolata.

És ti milyen játékokat látnátok szívesen a témában? Osszátok meg velünk gondolataitokat a kommentek között!