Ugyanezt a célt szolgálja az agilis szemlélet is, amelyet könnyen elsajátíthatunk a Sprint Consulting szakembereitől, akiknek az egyik fő profiljuk az agilis tanácsadás és coaching, de emellett online tréningeket is tartanak.

Mi az a SWOT elemzés?

A SWOT elemzés egy stratégiai tervezési eszköz, amely segít azonosítani a vállalat belső erősségeit és gyengeségeit, valamint a külső környezetből adódó lehetőségeket és veszélyeket. A mozaikszó az alábbi kifejezések kezdőbetűiből áll össze: Strengths (erősségek), Weaknesses (gyengeségek), Opportunities (lehetőségek) és Threats (veszélyek).

Ez az elemzési módszer nagy segítséget nyújt a vállalatoknak abban, hogy tudatosan, célirányosan hozzák meg a döntéseiket az üzleti életben. Leginkább a döntési folyamatok elején, sok esetben már a döntéselőkészítés szakaszában szokás alkalmazni.

Ha cégvezetőként tisztában vagyunk a környezet, illetve a piac változásaival, ha felismerjük a lehetőségeinket vagy a ránk leselkedő veszélyeket, akkor sokkal gyorsabban és proaktívan tudunk reagálni a változásokra. Ugyanakkor nemcsak a külső, hanem a belső tényezők elemzése is fontos, amire ez a módszer szintén lehetőséget ad.

sprintconsultinghu-2025-majus-cikk-1.jpg

Miért fontos a cég belső tényezőinek analizálása?

A belső tényezők alatt a cég saját erősségeit, illetve gyengeségeit értjük – ezek elemzése szintén kulcsfontosságú annak érdekében, hogy a vállalat sikeresen tudjon működni hosszú távon is. 

Ha tisztában vagyunk az erősségeinkkel, akkor olyan stratégiát alakíthatunk ki, amellyel könnyen versenyelőnyt szerezhetünk. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy nem pazaroljuk az erőforrásainkat, hanem a leghatékonyabb területekre összpontosítjuk őket.

A gyengeségeink azonosítása pedig segít felismerni, hogy melyek azok a területek, amiket fejlesztenünk kell, illetve melyek azok a lehetőségek, amiket jobb inkább elengedni.

Hogyan készítsük el? 

A SWOT elemzés a stratégiai tervezést megelőző elemzési lépés, amely alapján megalapozott döntéseket hozhatunk. A cél – s egyben a legnagyobb kihívás – az, hogy a helyzetünket minél alaposabban, átfogóbban vizsgáljuk meg.

Bár nem fogjuk tudni, hogy mindent figyelembe vettünk-e, de vannak olyan praktikák, amik segítenek, hogy az elemzésünk pontos legyen. Fontos, hogy legyen egy nagyon konkrét, tiszta célunk, ha ugyanis nem szűkítjük le az analízist, akkor nagyon kuszává válik.

Célszerű a külső környezet elemzésével kezdeni, majd utána rátérni a belső tényezőkre. Ne egyedül akarjuk csinálni, ez ugyanis nem egy egyemberes feladat, minél több a nézőpont, annál pontosabb lesz a végeredmény. Továbbá az is lényeges, hogy ne legyen “egyoldalú” a mátrix, próbáljunk meg minden kategóriába ugyanannyi elemet gyűjteni, vagy törekedjünk arra, hogy minden kategóriába érdemi és releváns szempontokat gyűjtsünk, még ha azok száma eltérő is.