A NewZoo, avagy az iparág egyik legmegbízhatóbb adat- és elemző cége, nemrégiben publikálta a 2025-ös videojátékos piacról szóló jelentését. Ez a több mint 200 oldalas, igencsak masszív dokumentum a játékipar minden aspektusát és az elmúlt év teljesítményét részletesen elemzi, beleértve egy sokatmondó részt a korai hozzáférésű játékokról. A korai hozzáférés lényege ugyebár, hogy a fejlesztők a visszajelzések alapján még finomítsák, foltozgassák a játékukat, mielőtt az 1.0-ás verzióval piacra dobnák. Láthattunk erre számtalan példát az elmúlt időben és mind a mai napig teljesen általános, hogy akár a legnagyobb stúdiók is először korai hozzáférésben dobják ki a játékukat a nagyérdemű elé – de biztos, hogy ez jó ötlet? A NewZoo szerint nem!

„A korai hozzáférés széles körben elterjedt forgalmazási modellé vált, különösen azoknál az indie-stúdióknál, amelyek a fejlesztési költségeket szeretnék megtéríteni, visszajelzéseket gyűjteni és korai ismertséget építeni. Bár hagyományosan kisebb csapatokhoz kapcsolódik, több AA és AAA cím, például a Baldur’s Gate 3 és a Sons of the Forest is élt a korai hozzáféréssel.” – áll a jelentésben. Csakhogy a NewZoo részletesen bemutatta azt is, hogy a korai hozzáférés után körülbelül 6 hónap múlva éri el az adott játék a játékosszám csúcsát. Ennél hosszabb idő elteltével a játék közönséget bevonzó értéke drámaian lecsökken, magyarul egyre kevesebben lesznek kíváncsiak a szoftverre, az 1.0-ás megjelenés idejére pedig ez a szám annyira visszaeshet, hogy mindezt minimális értékként lehet csak értelmezni. A jelentés megemlíti, hogy vannak kivételek, mint például a Dave the Diver, amely 8 hónapig volt korai hozzáférésben, de hozzáteszik azt is, hogy ha egy játék több mint 6 hónapig marad Early Access státuszban, akkor a fejlesztőcsapatnak számolnia kell azzal, hogy a megjelenéskor már senkit nem fog érdekelni az alkotásuk.

Borítókép forrása: Steam