Forgive Me Father Early Access teszt – A revolver, a sörétes és a szigonypuska nevében

A Forgive Me Father során ólom általi feloldozásban részesíthetjük az összes istentelen szektást és rémet, aki az Ősi Istenek oltárán áldoz.

Láttunk már retró shootert, nem is egyet, hanem mostanra nagyjából ezerfélét. Na, jó, annyit talán azért még nem, de azért sokat, viszont olyat, amelyik rajzfilmes megjelenéssel ötvözi a Cthulhu-mítoszt, egyelőre még nem. Legalábbis eddig, mert a Forgive Me Father éppen ezt kínálja. Az egyelőre korai hozzáférésben elérhető játék a tervek szerint valamikor 2022 első felében jelenhet meg, de már jelenleg is elég jó képet alkothatunk arról, hogy mi is vár ránk a rajtkor.

Mi Atyánk

A Forgive Me Father jelenleg két felvonást és tizenkét pályát tartalmaz a tervezett öt felvonás huszonöt pályájából. Emellett, ahogy a játék „borítója” is árulkodik róla, két játszható karaktert is kapunk majd, ebből jelenleg a pap az, aki elérhető. Atyánk a keresztet előrántva gyógyíthatja magát, a bibliát magasra emelve sebezhetetlenné válhat egy rövid időre, szenteltvizet locsolhat ellenfeleire, így ideiglenesen megbénítva őket, és egy kérdéses eredetű medállal átmenetileg végtelenítheti a lőszerkészletét is. Ha feltételezzük, hogy a két karakter nagyjából azonos fegyverarzenállal vághat neki a játéknak, akkor a rendelkezésre álló négy képesség lehet majd a fő eltérés közöttük.

A változatosnak és hasznosnak tűnő képességek pályánként csak limitált mennyiségben használhatók, de ha az „őrület-métert” az ellenfelek gyors egymás utáni ritkításával megtöltjük, visszakapunk egy-egy töltetet. Mindez szép és jó, de a hasznosnak tűnő képességek közül nagyjából csak a gyógyítás volt igazán hasznos, nehéz fokozaton játszva a főellenségharcoknál volt szükség a sebezhetetlenségre és a végtelenített lőszerre, amúgy egy-két necces helyzetet leszámítva nagyjából fölösleges volt velük szórakozni.

A játékmenet a szokásos retró vonalat követi, magyarán kulcsokat keresgélünk és a pályáról kivezető utat kell megtalálnunk. Eközben persze seregnyi ellenféllel kell szembenéznünk, arzenálunkat fokozatosan bővíthetjük és fejleszthetjük, olykor teljesen megváltoztatva a működését. A revolvert például lecserélhetjük egy pontosabb, de gyengébb Mauser-szerűségre, vagy pisztolyhősnek felcsapva kettővel is hadonászhatunk a nagyobb tűzgyorsaság és pontatlanság árán. Ugyanígy képességeink is erősíthetők, bár ott csak a sztenderd „nagyobb, tehát jobb” hatásra számíthatunk, legalábbis az eddig elérhető képességfa alapján.

Őrültek Háza

A képi megjelenést leginkább a Void Bastards képregényes-rajzfilmes stílusához lehetne hasonlítani, de a hasonlóságok itt nagyjából ki is merültek. A Forgive Me Father ugyanis véres és brutális, a kötelező easter eggeket leszámítva viszonylag komolyan veszi magát  – már amennyire komolyan lehet venni egy kereszttel hadonászó és kisebb fegyverraktárat magával cipelő bosszúálló papot. Ennek mentén igyekszik felépíteni a sztorit is, melyet őszintén szólva nekem nem sikerült átadnia a pályákon szétszórt, előzékenyen hatalmas felirattal megjelölt kis jegyzetekből és képekből. Egy rövidke bevezetővel sokkal többet lehetett volna elérni, mint a milliónyi kis fecniből összerakosgatható háttérrel.

Ugyanez a szétszórtság jellemző a pályákra is: egyik-másik alig pár perc alatt teljesíthető szűk folyosókból és szobákból áll; míg mások nagyobb nyílt terekkel és önmagába visszaforduló hurkokkal operálnak. Összességében véve azonban nagyon alapvető megoldások jellemzik a témájában összefüggéstelen térképek halmazának tekinthető, két elérhető fejezetet. Ez pedig nem valószínű, hogy jelentősen változni fog a megjelenésre. Amit viszont jól csinálnak, az a fényekkel való játék és a hangulatteremtés, ami a bevilágításnak és a különböző effektusokkal való játéknak köszönhetően nagyon ott van a szeren.

Az ellenfelek változatosságával nincs baj, már a szimpla zombik is tudnak meglepetést okozni egy tartalék kobakkal, sőt egyik-másik ocsmányság, meglepő módon, még fedezéket is használ. Ráadásul fajtánként is akadnak megjelenésbeli különbségek, ami még tovább színesíti a felhozatalt. Mindezek mellett inkább számbeli fölényük a veszélyes, illetve a sötét sarkokban eldugott gerilla-zombik fognak gondot okozni, továbbá a kulcspillanatokban aljasul hátunk mögé teleportált szemétládák tömegével gyűlik majd meg a bajunk. Az indokolatlan arénaharcok és a tömegjeleneteknél felcsendülő, még inkább indokolatlan metál zene viszont számomra nem illik a misztikus-horror köntösbe, abszolút lerombolja a felépített hangulatot.

Jelenések Könyve

A Forgive Me Father jelen állás szerint egy gyakorlatilag kész játék, melyből a tartalomnak nagyjából a fele hiányzik. A hangulatteremtés vizuálisan nagyon megy, de kissé széthullik az atmoszféra, mire a pályadizájn összevisszaságai közben a töményebb akcióhoz érünk. Persze lehet rá legyinteni, hogy a korai hozzáférés alatt még sok minden változhat, de a tervezett megjelenés nem arra utal, hogy a játék alapjait gyökeresen felforgatnák. Ettől függetlenül az akció egyáltalán nem rossz, a retró shooterek és a Cthulhu-mítosz rajongóinak okozhat kellemes perceket, nagy csodára azonban senki se számítson.