Webkettes szolgáltatások, közösségi integrációk

Ha korunk mobiljátékait nézzük, gondolok itt például a jó pár éve igencsak sikeres Angry Birds-szériára vagy a hasonlóan ismert Fruit Ninjára, esetleg napjaink egyik legnépszerűbb darabjára, a Subway Surfersre, látható, hogy mindegyik már a kezdetektől fogva Facebook- és Twitter integrációkat kapott. Ez mit takar? Az alkalmazások értékelése és egyben reklámozása mellett két egyszerű mozdulattal megoszthatjuk ismerőseinkkel és követőinkkel az adott játékban elért különböző rekordjainkat. Miért szeretnénk, hogy a világ tudomást szerezzen ezekről az eredményekről? Mert büszkék vagyunk saját magunk teljesítményére!

Ugyanezen közösségi oldalak integrációi a mobilplatformokkal ellentétben a komolyabb videojátékoknál jelen pillanatban sajnos még kevésbé terjedtek el, pedig itt látnám igazán értelmét az egésznek, ugyanis egyre inkább megjelenik az igény, hogy a játékok is közösségi irányba forduljanak. Nem kell messzire menni, hogy ezt az állítást alátámasszam, csupán meg kell nézni a Steam, az Xbox Live és a PlayStation Network sikereit, azonban ha olyan játékokat szeretnénk említeni, melyekben közvetlenül megtalálható például egy Facebook integráció, egy-két címet tudnánk csak felsorolni.

Gondolatok...: Közösség a játékokban

A Raptr egy kiváló gamer kezdeményezés webkettő téren

Persze léteznek különböző alternatívák, amikkel kedvenc játékainkat még közösségibbé tudjuk tenni, példának okáért ilyen webkettes felület a Raptr. Ennek legnagyobb újdonsága, és egyben legjobb tulajdonsága, amivel elérte a sikereit, hogy platformtól függetlenül gyűjti össze egy profilba a játékokban elért eredményinket, melyeket a felhasználó kérésére több közösségi oldalra is automatikusan továbbít. Posztolja, hogy épp mibe kezdtünk bele, milyen játékkal játszunk, milyen achievementeket oldottunk fel, milyen címeket raktunk fel a kívánságlistánkra és így tovább, azonban a jelenlegi elvárásokhoz viszonyítva a lehetőségek tárháza véges.

A jövő zenéje

Ha emlékeztek még, pár éve startolt el egy OnLive névre keresztelt szolgáltatás. Amilyen forradalmi újdonságnak tűnt ez az elején, pont akkora bukás lett a premiert követően, viszont azt be kell valljuk, hogy hatalmas közösségi lehetőségek rejlettek az elképzelésben. Maga a szolgáltatás egy fantasztikus próbálkozás volt, de úgy tűnik, a világ még nem állt készen ilyen változásra. Ellenben most! Nagyon úgy tűnik, hogy a következő generációs konzolok, azaz az Xbox One és a PS4, valamint játékaik átveszik majd az OnLive közösségi felületének ötleteit, egy kicsit továbbfejlesztve és realizálva az akkori elképzeléseket. A konzolok segítségével képeket, videókat rögzíthetünk a játékokból, akár élő közvetítésre is lehetőségünk lesz, megoszthatjuk elért eredményeinket, valamint különböző felkéréseket és felhívásokat küldhetünk barátainknak, akik egy gombnyomással, azonnal csatlakozhatnak hozzánk, ha például multiplayerre kerül a sor. De a nextgen konzolok után jogosan merül fel a kérdés: miben fognak fejlődni a játékok, ha PC-ről van szó? Lesznek-e hasonló, továbbfejlesztett közösségi szolgáltatások a Steamen (melyeknek mondjuk nem tart egy örökkévalóságig a betöltése)? Milyen lehetőségeik lesznek a dobozos játékok szerelmeseinek?

Nextgen konzolok (Xbox One, PS4)

Az Xbox One és a PS4 már mindent a közösségi élmény köré épít fel.
Kérdés, hogy ez várható-e PC-n is.

Személy szerint én a legismertebb közösségi oldalak integrálását tartanám a legfontosabbnak, platformtól, fejlesztőtől, kiadótól és műfajtól függetlenül minden videojátékba. Kezdetben alapvető, közvetlen megosztási lehetőségek is elegendők lennének, ilyen például a felkérések, meghívók küldése barátaink részére, eredmények, screenshotok azonnali megosztása. Miért a Facebookon vagy a Twitteren? Mert ez a két webkettes felület szövi körbe életünk mindennapjait, információt közvetít rólunk, és barátainkkal is itt tartjuk leginkább az online kapcsolatot. De miért érné meg ez a kiadóknak? Gondoljunk csak bele, ahogyan a márkás ruhadaraboknál fizetünk azért, hogy élő reklámfelületek legyünk, úgy a játékoknak is hatalmas ingyen reklám, ha mi napról-napra megosztunk valamit egy adott címmel kapcsolatban, például a már sokszor említett eredményeinket. Egy egyszerű közösségi integráció, néhány új funkció, és mindenki jól jár.

És ti mit gondoltok a web 2.0 játékokbeli megjelenéséről? Osszátok meg velünk véleményeteket, gondolataitokat a kommentek között!

1 2