Az évek során a világ legismertebb vízvezeték-szerelője számos módon és helyszínen át sietett a bájos hercegnő vagy épp a világ megmentésére, 2007. november 1-én, azaz napra pontosan tizenöt éve pedig eljött a pillanat, hogy a Super Mario Galaxy-vel a világűrt is meghódítsa. 

288496-super-mario-galaxy-wii-screenshot-the-game-begins-here.png

A Nintendo EAD Tokyo 2004 végén, a Donkey Kong Jungle Beat után kezdte meg a játék fejlesztését, a koncepció alapjául pedig a 2000-es Nintendo Space World részeként bemutatott Nintendo GameCube techdemó, a Super Mario 128 szolgált. Utóbbi rendezője, Koizumi Josiaki, a demó sajátosságának számító gömbölyded platformokat szerette volna viszont látni egy későbbi játékban is, azonban első körben, technikai korlátokra hivatkozva elvetették az ötletet. Végül a legendás Mijamoto Sigeru dobta fel egy nagyszabású Mario-játék ötletét a csapatnak, aminek végül szerves része lett Koizumi koncepciója. A játék fizikájának prototípusát három hónap alatt sikerült elkészíteni, és ekkor el is dőlt, hogy ez leginkább egy űrbéli, bolygókkal teli témához passzolna, amiben a gravitáció az egyik kulcsmechanika. A tervezők a játék fejlesztés során rendszeresen egyeztettek Mijamotóval, és Koizumi elmondása szerint a Super Mario Galaxy egyes ötletei már azelőtt megszülettek, hogy a Nintendo egyáltalán elkezdte volna a Wii fejlesztését.

ma.png

A játék története szerint a Gomba királyság egy százévente látható üstökös érkezését készül megünnepelni, azonban Bowser alaposan keresztülhúzza a számításokat, és szokásához híven ismét elrabolja Peach hercegnőt, ráadásul kastélyával együtt, és nem várába, hanem az űrbe menekül vele. Mario a váratlan rajtaütést követően az áthaladó üstökösön felépített űrállomáson ébred, ahol Rosalia fogadja, és ahonnan a bajszos hős útnak indul, hogy Power Starokat gyűjtögetve a galaxisokon átívelő kalandja részeként Bowser nyomába érjen.

ma2.png

A játékban mutatkozott be Mario pörgő támadása, mivel már a fejlesztés korai szakaszában úgy látták a készítők, hogy a gömbszerű platformokon egyes játékosoknak nehezére eshet az ellenfelek fejére ugrani. A mozdulatot eredetileg az analóg kar mozgatásával lehetett volna előidézni, de ahogy bejött a képbe a Wii mozgásérzékelős vezérlője, inkább ahhoz igazították a mechanikát. A Nintendo akkori elnöke, Ivata Satoru szeretette volna, ha egy-egy nehezebb kihívás teljesítése után minél erősebb a játékosokban a sikerélmény érzése, és hogy a játék elérhetőségével minél nagyobb közönséget érjen el. A kevésbé tapasztalt játékosokra gondolva így a Super Mario Galaxy egy kooperatív módot is kapott, amivel az egyik fő Mariót, míg a másik a Wii Remote segítségével a mutatót irányíthatta.

ma3.png

Azonban ahogy próbálták mindenki számára elérhetővé tenni, a játék Mijamoto meglátása szerint túl könnyűvé vált, a kihívás hiánya pedig teljesen kiölte belőle az izgalmat. Ennek eredményeként végül Mario életereje nyolcról háromra csökkent, ezt ellensúlyozva azonban több 1-Up Mushroomot és ellenőrzőpontot helyeztek el a pályákon. A Super Mario Galaxy társtervezője, Hajasida Koicsi eleinte szkeptikusan állt a gömbszerű formák és egy ugrándozásra alapuló platformer párosításához, azonban a debuggolás során őt is meggyőzte a koncepció, ami elmondása szerint egyik korábbi játékhoz sem volt hasonlítható, és teljesen frissnek hatott. Koizumi ötlete volt az átváltoztató kosztümök beépítése a játékba, Bee Mario pedig állítólag egy női munkatárs kérése volt, ami végül Ivata elmondása szerint népszerű is lett a hölgyek körében. Ivata azt is megjegyezte, hogy az űrbéli téma előnyükre vált a fejlesztésben, ugyanis ebből adódóan sokkal szabadabban és rugalmasabban ötletelhettek.

ma5.png

A Super Mario Galaxy fogadtatása remek volt, a kritikusok és a játékosok egyaránt imádták, 2019-es zárásakor pedig a legjobban értékelt játékká vált a GameRankings oldalán. A játék 2015-ben a Wii U eShop kínálatába is bekerült, 2020-ban a Super Mario 3D All-Stars részeként is visszatért Nintendo Switchen, a kettő között, 2018-ban pedig még Nvidia Shieldre is megjelent Kínában. A sikerre való tekintettel persze a folytatás sem maradt el, és 2010-ben megérkezett ugyancsak Wii-re a Super Mario Galaxy 2.