A Codex Naturalist gyakorlatilag meglepetésként kaptam, és már a dobozával elbűvölt – kibontás után pedig még inkább elvarázsolt az egyszerű, de nagyszerű dizájnjával. A játékban egy képzelt középkori szerzetes természettudományos munkásságát fogjuk folytatni, ahogy a kódex lapjait egyesével gyűjtjük be és pakoljuk magunk elé.

Codex Naturalis

  • Partner: Asmodee UK
  • Kiadó: Bombyx
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: 20-30 perc
  • Korcsoport: 7+
  • Nehézség: 1,89/5
  • Ára: itthon 5000 forint körül szerezhető be

Kezdésnek különválogatjuk az arany- és a nyersanyag-kártyákat, majd a paklijuk mellé helyezünk kettőt-kettőt, ez lesz a „piac”, ezután minden játékos is kap két nyersanyag- és egy aranykártyát. Ezután ugyanígy két küldetés-kártya is az asztalra kerül, ezek lesznek a közös célok, végezetül pedig minden játékos húz magának egy titkos küldetést és egy kezdőlapot, melyet maga elé helyez. A játék célja húsz győzelmi pont elérése, melyet, ha valaki elsőként elér, azután még mindenki kijátszhat egy lapot, majd a játéknak vége, és összegezzük a küldetésekért kapott pontokat is.

Körben haladva minden játékos mindössze két dolgot tesz a körében: kijátszik egy lapot, húz egy lapot (a piacról, vagy a mellette levő pakliból). Lapokat a már lent levőkre lehet helyezni úgy, hogy a keretezett sarkok valamelyikénél fedjék egymást: akár kettő vagy több kártya sarkát is letakarhatjuk. Jelöletlen sarkok viszont semmiképp sem kerülhetnek egymásra, illetve a lapot sem forgathatjuk el, mindig „olvasási” irányban kell állnia mindegyiknek.

Az egyes sarkokban kis szimbólumokat találhatunk: róka, gomba, levél és pillangó. Ezek a nyersanyagaink, melyekre az aranykártyák kijátszásához van szükségünk. Ezekhez az alul középen feltüntetett ikonok számának megfelelő lefedetlen nyersanyaggal kell rendelkeznünk, cserébe pedig győzelmi pontokhoz juthatunk. Olyan pedig sosem fordulhat elő, hogy kártyát ne tudjunk kijátszani, a lapokat ugyanis arccal lefelé is lerakhatjuk: ekkor üres sarkokkal nem jutunk nyersanyagért, de a közepén feltüntetettel egy letakarhatatlan ikont kapunk. Vannak még különleges összetevőink is (fiola, toll és pergamen), melyek a küldetések teljesítésénél lehetnek fontosak.

Rókagomba

A Codex Naturalis fémdoboza láttán már elégedetten húztam föl a szemöldököm, de belül egy igazi kis kincs várt. Pici, aranyfényű festékkel díszített kártyák, melyeken a középkori kódexeket idéző, stilizált illusztrációk nagyon igényesek, mégsem hivalkodók, és a színkódolással együtt könnyedén megkülönböztethetők egymástól. Eleinte nem értettem, hogy miért annyira hasonló a kártyák hátoldala és előlapja, de a játékszabály megismerése után egyértelműbb már nem is lehetne. Egyetlen bánatom, hogy nagyon csúszós a felületük, a paklik egyben tartása néha a léghokihoz hasonlít.

A közös piactérnek hála lehet előre tervezni, de ha valaki elhúz, és a lapok még a kezére is játszanak, akkor a lemaradást szinte lehetetlen behozni, és ez kicsit kedvét szegheti a vesztes félnek. A rejtett küldetések pedig a legtöbb esetben nem hoznak elég pontot ahhoz, hogy azok titkos erejében reménykedjünk, legföljebb a szoros helyzetek eldöntésében jelenthetnek segítséget. Nem árt tehát folyamatosan szemmel tartani ellenfeleink lépéseit, és persze reménykedni a jó lapjárásban. A roppant egyszerű játékmenetnek köszönhetően már a legkisebbeket is be lehet vonni a játékba, csak legyen elég hely az asztalon, bővíteni a kódexet, amit csak ez az egy tulajdonsága tart vissza attól, hogy akár útitársnak is javasoljam.

(A játékot partnerünk, az Asmodee UK biztosította  köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát