A Monumental Kickstarter-kampánya 2018-ban indult el, majd a játék végul 2020 elején jutott el a támogatókhoz, ahogyan az illik, mindenféle exkluzív kiegészítőkkel, miniatűrökkel és miegyébbel megspékelve. Ezt követte a műanyagoktól jobbára mentes bolti változat, melynek magyar nyelvű verziója a Gémklub kiadói közreműködésével nemrég jelent meg hazánkban. Tulajdonképpen egy „civilizáció-építős” játékról van szó, melynek fő hajtómotorja a pakli- és tablóépítés, valamint egy érdekes kártya-aktiválási mechanika.

Monumental

  • Partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 90-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,8/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 29 990 forint

Az első játék megkezdése előtt egy kis rendszerezésre és kártyaválogatásra van szükség, a jövőbeni gördülékeny kezdéshez az öt választható civilizáció (japán, kínai, dán, görög, egyiptomi) kezdőpaklijait kell összeállítanunk a megszokott tokenszortírozáson túl. Ha mindez megtörtént, a játékhoz gyakorlatilag csak a pályát kell összerakni, ebben nyújt segítséget az erre a célra dedikált külön füzet, melyben játékosszám és nehézség szerint rendszerezve szerepelnek a javasolt térképek. A kissé átformált hatszögekből álló mezőkre barbárok, piac-tokenek és szabad város-jelölők kerülnek, melyek a meghódításukhoz szükséges katonai vagy anyagi ráfordítást módosítják.

Kultúrharc

A játék központi eleme a pakliépítés, melyet egy érdekes kijátszási mechanizmussal spékeltek meg. Ennek lényege, hogy a felhúzott kártyákat nem a kezünkben tartjuk, hanem egy 3×3-as „városba” osztjuk ki, ebből egy sort és egy oszlopot (alapesetben öt kártyát) aktiválunk a körünkben. Az ezek által adott nyersanyagbevételeket és hatásokat tetszőleges sorrendben hajthatjuk végre, de egy-két trükkösebb darabot leszámítva általánosságban elmondható, hogy valamilyen úton-módon főleg az öt erőforrás valamelyikére tehetünk szert. A három általános (tudomány, katonaság, termelés) valuta szintén a három csoportba sorolható kártyák (épületek, fejlesztések, csodák) vásárlására és egységeink mozgatására szolgál, ám minden körünk végén elvész a maradék. Míg a az arany egyfajta dzsókerként megmarad, csak szükség és igény szerint átalakul valamelyikké az előbbiek közül, a kultúra igen értékes és ritka, a roppant erős hatásokat biztosító kultúra-kártyák sorát építgethetjük vele. Körünkben annyi akciót hajthatunk végre, amennyire nyersanyagkészletünkből futja, ezek pedig tulajdonképpen két fő tevékenység köré csoportosulnak: az egyszerű többségen alapuló területfoglalás és a várospakli építése köré.

A játék során aszimmetrikus paklikból dolgozunk, cselekedeteink sodrát a választott nép vezérének képessége, valamint egy egyedi fejlesztése és épülete, illetve kultúra-kártyái (ez utóbbiakkal nem árt még játék előtt megismerkedni) terelgetik egy nagyjábóli mederbe. A vikingesre sikerült dánok például a terjeszkedésben jeleskednek, míg a japánok fő erőssége a tudomány, érdemes ezekre rájátszani és egy célt erősen fókuszba helyezni, illetve alkalomadtán lecsapni egy-egy jó kártyára a kínálatban, vagy lehetőségre a térképen. Azt azért nehéz ráfogni a Monumentalra, hogy 4X játék, mert bár felfedezés van, de a terjeszkedéshez képest például elenyésző a jelentősége. 

A valóságtól a hősökkel és szörnyekkel szakadhatunk el egy kicsit, már ha ezeket a modulokat is szeretnénk bevetni, de nekiveselkedhetünk egymagunk is az automa ellen. És bár mindez első olvasatra talán egy igen komplex játék képét festi le, a Monumental valójában egészen egyszerű és kifejezetten pörgős. A félreértések elkerülése végett, ez egyáltalán nem probléma, amennyiben az ember egy könnyen elsajátítható, civilizációs játékra vágyik. Nálunk gyakorlatilag egy rövid magyarázat és egy bemutatókör után gördülékenyen mentek a körök, és nem egész fél óra leforgása alatt bedaráltuk az ókort. És ez nem azt jelenti, hogy ne kéne előre gondolkodni, vagy az ellenfél körében is figyelni, mert a másik vásárlásai, területfoglalásai befolyásolják stratégiánkat. Ugyan valamelyest konfrontatív a játék, a rendelkezésre álló limitált egységszám miatt „kiirtani” a másikat lehetetlen, de nem is ez az elsődleges és egyetlen cél. A játék végét a három (opcionálisan plusz egy) kor tudományán és épületein átívelő fejlesztéspakli kifogyása jelzi, és végül a területi többség, a megszerzett tudáskártyák, a megépített csodák építése és a kijátszott kultúrakártyák adják a győzelmi pontokat.

Recept a győzelemhez

A csomag része egy inzert, melyben minden elfér, ám nem mindennek akad dedikált helye, illetve az alsó szegmens fedőlapja helyet hagy az elemeknek a mocorgáshoz. Ha tehát oldalt állítva tartod a dobozt, nem árt felkészülni a szökevény tokenek és jelölők keresgélésére, hacsak nem szabadítasz fel néhány zip-lock zacsit. Persze ennél nagyobb bajunk sose legyen, és itt szerencsére nincs is, a komponensek minőségére és a komplett csomag prezentációjára (minden civilizációpakli egyedi kártyaillusztrációkkal bír) nagyjából zéró panaszunk van. De még ha nem számoljuk a miniatűr-mániámat, akkor legalább kis fa meeple-ök és épület-tokenek jobban kiemelnék a játékot az asztal síkjából, és könnyebben nyomon követhető lenne, hogy mi is zajlik a táblán.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Monumental némi előretervezés mellett, a pakliépítés során a városunkba kerülő lapok kínálata valamint pozíciója révén némi alkalmazkodást és improvizációt is igényel menet közben. Ám ettől még nem lesz túl komplex, könnyen elsajátítható, hamar előkészíthető, és gyakorlatilag végtelen számú újrajátszást biztosít, párban is kifejezetten élvezetes, a létszám növekedésével kicsit megnyúló körök sem válnak vészesen hosszúvá. De a számos minőségi komponens és az ötletes játékmenet nekem azonban személy szerint nem adta vissza azt a civilizáció-építős élményt, amit még mindig keresek, de eddig ez áll a legközelebb hozzá, és ami még fontosabb, egészen egyedi módon ötvözi a mechanikákat. A pakliépítős játékokat amúgy is kedvelem, és ez bizony jól sikerült, úgyhogy bátran tudom ajánlani azoknak, akik nem feltétlenül a komplexitást keresik, és szeretnék kedvenc népükkel az uralmuk alá hajtani a hatszög-világot.

(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát