Pont nemrég, a Renature: Újjáéledő természet kapcsán került szóba a természet témájának elburjánzása, ami már lényegében bármilyen alműfajra és mechanikára képes rányomni a bélyegét, és mivel a közösség/közönség abszolút vevő a tematikára, a kiadók szinte ontják magukból a falevelekre, cuki állatokra, szép növényekre felhúzott sémát alkalmazó játékokat. És ez a túltelítettség az, ami miatt az ember kénytelen egy kicsit válogatni, számunkra például a már említett Renature pont nem azt hozta, amit vártunk volna, számos másik címig meg még nem jutottunk el, de az száz százalék, hogy azért a kínálatban mindenki megtalálja a maga kedvencét. Ha biztos még nem is lehetek benne, de úgy érzem, hogy mi is így jártunk.

Zöldellő mezők (Meadow)

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,23/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 14 990 forint

A Zöldellő mezők (a címbe sokan beleálltak, de szerintem semmi baj nincs vele) vándorokról szól, akik egy térkép alapján a természetet járják, közben pedig nemcsak megfigyelik és megismerik az élővilágot, de szuvenírt is gyűjtenek a segítségével, majd a túra végén egy tábortűz köré gyűlve mesélik el tapasztalataikat, miközben a legtöbb ponttal rendelkező személy nyeri meg a “versenyt”. Az eredetileg Meadow címmel megjelent, lengyelek (köztük az Álomház fejlesztőjével) készítette alkotásról így már elsőre is lerí, hogy a természetet abszolút a középpontba állítja, közben nem a harcra, hanem az élményre fordítva a hangsúlyt. És hogy ez mennyire működik és élvezetes? Mindjárt utánajárunk. 

Vándorút az erdei tisztásig 

A setup során egy nagyon fontos tényező van (na, jó, kettő): hogy a kártyatartók sérülésmentes összeállítása után az égtájkártyákat paklikba (tartókba) rendezve és jól megkeverve, megfelelően rendezzük el a játékterületen. A térkép fölé ugyanis három mélyedésbe, három pakli kerül, ezekből húzzuk a térkép mezőire a lapokat, az utolsó kártyatartó pedig a játék feléig kispadon várja a váltást. Minden játékos kap út- és bónuszjelzőket a saját színében, valamint 5 kártyát, majd lényegében kezdődik a természet hat fordulón át zajló megismerése. Egy forduló addig tart, míg mindenki el nem használta az útjelzőit, melyek alsó vagy felső területe egyetlen választható akciót nyújt a saját körben. Egyfelől a játéktáblán, amibe ékként illesztve a számozásnak megfelelő távolságban lévő kártyát vehetjük el (tehát, ha oldalról beillesztjük a 3-as útjelzőt, akkor abból a sorból a 3. lapot vehetjük el, egyből feltöltve a megfelelő pakliból a megüresedett mezőt), másfelől a vaskosabbik felét a tábortűztáblához illesztve a jelzőn lévő akciót hajthatjuk végre.

Ami nehezítés, hogy míg a játéktáblán elvehetünk kártyát, majd második lépésként le is rakhatunk egyet a saját, felépülő mezőnkre, addig a tábortűznél csak az adott akciót hajtjuk végre, utána már nem játszhatunk ki semmit a mezőre. Ez az akció lehet amúgy egy tetszőleges lap elvétele a játéktábláról, de akár egy pakli felső három kártyája közül is választhatunk egyet, illetve ösvénylapkákat is vehetünk el, esetleg két lapot is kijátszhatunk egyszerre a mezőnkre. És utóbbi a lényeg, hiszen a kezdeti talajkártyák közül egyet kijátszva arra tehetünk le növényeket és állatokat ábrázoló megfigyeléskártyákat, amiknek ikon-követelményét a mezőnkön már megtalálható, szabadon látható ikonok teljesítik, és így építjük mezőnket, összesen akár tíz talajkártyával megteremtve az alapokat. Aztán előkerülnek még a fektetett tájkártyák, amik egy felső sorban helyezkednek el, lerakásukhoz pedig minden esetben szükséges egy ösvénylapka is, valamint a tájkártyákra kerülhet egy-egy felfedezéskártya. És a mezőnkön lévő összes kártya összes pontja (ezek minden esetben látszódnak, a mezőnkbe építve is), valamint a tábortűztáblára kerülő bónuszjelzők (ezekhez két, véletlenszerűen letett ikon-követelményt kell a mezőn teljesíteni) összesített eredménye mutatja, hogy kinek hány győzelmi pontja van, amiből, aki a legtöbbel rendelkezik, az lesz a győztes. 

Valódi természetismeret

Ez persze csak az alap, hiszen eleve, a harmadik és negyedik forduló között történik egy nagy váltás, amikor a középső és egyben a játéktér felét kitöltő pakli kikerül a játékból, helyébe pedig a kispadon ülő égtáj kerül, ezzel alaposan feldobva és egyben megnehezítve a játékot és a saját mező építését. Merthogy az új lapok komolyabb ikon-igénnyel rendelkeznek, avagy az első három fordulóban, amennyire csak lehet, fel kell készülni az érkezésükre. Emellett van egy csomó dolog, amire a játékos csak menet közben jön rá, amit építkezés alatt ismer ki, és ez nagyon jól áll az extra szabályokkal egyébként egyedül is játszható Zöldellő mezőknek. Ahogy a külső is: a Zöldellő mezők gyönyörű. Már a térképszerű játéktábla, a tábortűztábla is mutatós a fordulójelölővel és az útjelzőkkel, de a kártyákon lévő illusztrációk pillanatok alatt leveszik a lábáról az embert. Aranyos állatok, szép növények kelnek életre előttünk, mindezt pedig a kártyatartók egészítik ki, illetve a tájkártyák a személyesebb tárgyakat tartalmazó felfedezéskártyákkal. És a legjobb, hogy a dobozban található Kártyaindex oldalain a lapokon látható élővilágról, a tárgyakról is olvashatunk érdekességeket.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És persze ott a játékmenet, ami meglehetősen gyorsan zajlik, könnyen megérthető, nagyon szépen fel van építve, kimondottan élvezetes. A Zöldellő mezőkben ugyan van szerepe a szerencsének, hiszen előfordulhat, hogy pont olyan ikonok nem kerülnek elő, amikre szükségünk lenne, de a különböző extra akciókkal azért van alternatíva, amivel addig is elfoglalhatjuk magunkat, amíg nem cserélődik a felhozatal, esetleg nem kapunk jobb lehetőséget. A dobozkép és a kártyák úgy összességében gyönyörűek, így kifejezetten élvezetes leülni a társas elé, aminél stratégiára is szükség van, ha egy praktikus mező felépítésében gondolkozunk. Tudom, a dominós alapok miatt és egyébként is teljesen más a kettő, de témája miatt ide kell rángatnom, hiszen a Renature-nél szerintem itt sokkal jobban átjön a természet tematikája. Természetbarátoknak szinte kötelező, könnyed darabról beszélhetünk, ami ráadásul extra eseményeknél (karácsony, tavasz, különleges találkozás és a többi) külön borítékokat is kínál, amikkel lehet bővíteni a lapkészletet. Ez már azonban csak hab azon a bizonyos tortán, elvégre a lengyel Zöldellő mezők egy nagyszerű játék, ami picit vesz innen vagy onnan (pl. Quadropolis), de mégis igazán kerek és egyedi, témájához is hű egésszé áll össze. Nagyon is ajánlott, jó játékot hozzá! 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát