Mostanában egyre divatosabb hatalmas bejárható térképpel felvértezni a játékokat. Gondoljunk csak az Assassin’s Creed Origins hatalmas sivatagjaira vagy épp az Odyssey Görögországára, ami az eddigi hírek alapján még nagyobb lesz. Kis túlzással egyre több fejlesztő csak annyit próbál lenyomni a torkunkon, hogy az ő játéka bizony nagyobb térképpel bír, mint a riválisé, esetleg még azt is hozzáteszi, hogy hány tucat órát tudunk majd a kampánnyal eltölteni. De vajon tényleg csak ennyi kell az üdvösséghez?

A méret a lényeg?

Kezdjük talán azzal, hogy ha egy játék nagy térképpel vagy hosszú kampánnyal rendelkezik, az önmagában korántsem baj. Sőt, épp ellenkezőleg, ez alapvetően egy jó hír, hiszen mindenki szeret tartalmas címeket kapni a pénzéért, melyekben aztán a sokadik végigjátszás során is felfedez valami újdonságot, mert annyi bennük a tartalom. Azonban pusztán a tény, hogy egy játékot mondjuk negyven óráig tart végigvinni, vagy bejárhatunk benne száz négyzetkilométernyi területet, egyáltalán nem garantálja, hogy az adott program jó is lesz.

Ennek kapcsán az egyik legkézenfekvőbb példa talán a 2017-es Mass Effect: Andromeda. Az a játék egyértelműen hosszabb, mint az eredeti Mass Effect trilógia egyes tagjai, ráadásul a bejárható terület is nagyobb, mint az elődök bármelyikében, ennek ellenére nem az Andromedát emlegetjük a sorozat fénypontjaként. Ezen a példán is jól látszik, hogy bár a minden eddiginél nagyobb pálya és a több tucat órányi játékidőt biztosító kampány papíron nagyon jól hangzik, a valóságban ennyi még kevés az üdvösséghez.

Ez inkább munka

Szintén egy nagyon fontos szempont lehet, hogy az alkotók mennyire tudják tartalommal megtölteni a hatalmas térképet. Hiszen hiába járhatunk be egy csomó területet, ha sehol semmi érdekesség, sehol semmi izgalmas feladat vagy küldetés. Gondoljunk csak az Ubisoft néhány korábbi címére, például az Assassin’s Creed Unity-re vagy a Syndicate-re. Mindkét játékban kapunk egy igen nagy, többnyire szabadon bejárható térképet, rajtuk rengeteg ikonnal, azonban a játékosok hamar rájöttek, hogy a legtöbb ilyen ikon ugyanazokat a repetitív feladatokat vagy gyűjtögethető apróságokat jelenti. Ezekből az első néhány összeszedése még jó móka lehet, azonban amikor már sokadjára kell megcsinálnunk ugyanazt, akkor már inkább hat munkának, semmint szórakozásnak a dolog.

Épp ezért szerintem a nagy térkép akár hátrányos is lehet egy-egy cím megítélésekor. Ha ugyanis nincs mögötte elég sok vagy elég változatos tartalom, amivel ki lehetne tölteni az egészet, akkor a játékosok többsége egy idő után beleun a dologba, és hagyja az egészet a fenébe, hiszen ki az, aki szeret egy sivár vidéken mászkálva repetitív feladatokat megoldani? Emlékezzünk csak a Middle-Erath: Shadow of War esetére, mely alapvetően egy teljesen jó és korrekt játék volt, mégis, a végén található grind miatt igen sokan hagyták félbe.

assassins-creed-unity-map-icons-01.jpg

Amikor működik a koncepció

Eddig inkább csak negatív példákat hoztam, de persze fontos kiemelni, hogy pusztán azért, mert egy játék nagy térképpel vagy hosszú kampánnyal rendelkezik, nem lesz automatikusan egy unalmas, monoton és repetitív darab. Gondoljunk csak a The Witcher 3-ra, melynek hatalmas a térképe, de a CD Projekt RED mégis megoldotta, hogy sose érezzük egyhangúnak vagy unalmasnak a háború dúlta vidéken kóborlást, hála a remek küldetéseknek és az érdekes világnak.

Illetve a másik pozitív példa, amit fel tudok hozni, az a The Division New Yorkja. Előre bocsátom, én csak a 1.8-as patch megjelenése után próbáltam ki a játékot, azaz nem tapasztaltam meg a katasztrofális indulást, de nekem nagyon bejött az egész játék hangulata. Bár a mellékküldetések itt is elég repetitívek, a kihalt, hullazsákokkal teleszórt New York hangulata számomra elvitte az egész kampányt a hátán.

Külcsín helyett belbecs

Összességében szerintem maga a térkép mérete és a kampány hossza igen keveset árulnak el a játék minőségéről. A nagy számokat persze mindenki szereti, remekül hangzanak például egy E3-as prezentációban vagy egy trailerben, de önmagukban ezek nem jelentenek szinte semmit. Egy nagy térkép vagy egy több tucat órás kampány lehet jó vagy rossz is, ez leginkább attól függ, hogy a fejlesztők tudnak-e elég sok és elég változatos tartalmat pakolni a játékba, hogy tényleg megérje a végigjátszásba ölt rengeteg időt.