Az EA vezérigazgatója, Andrew Wilson, a hét elején egy befektetőknek tartott beszámoló során jelentette ki, hogy a Fortnite sikere jót tesz a játékiparnak. Szerinte az Epic battle royale címe lényegében a videojátékok piacát bővíti az új játékosok bevonzásával és így a potenciális célközönség növelésével, ezzel pedig kifejezetten jól járnak a kiadók, hiszen így több vevő lesz az ő programjaikra is. De vajon valóban ez a helyzet?

Egy játék mind felett

A Fortnite neve valószínűleg ismerősen cseng mindenki számára, akkor is, ha az elmúlt körülbelül egy évben nem követte olyan szorosan nyomon a játékvilággal kapcsolatos híreket. Az Epic alkotása jött, látott és vitt mindent. Népszerű streamerekkel és más hírességgel támogatva megdöntött szinte minden rekordot, ráadással a PUBG-vel ellentétben a népszerűsége nem hogy megtorpant volna az utóbbi hónapokban, hanem csak tovább növekedett. Valószínűleg mindent elmond a Fortnite sikeréről, hogy már Takami Kósun 1999-es Battle Royale című regényét is a játékkal reklámozzák.

Igazából lehet szeretni vagy utálni az Epic alkotását, azt azonban el kell ismerni, hogy az utóbbi időkben nagyon ügyesen becsempészte magát a mainstream médiába. Gondoljunk csak Thanos megjelenésére a játékban a Bosszúállók: Végtelen háború kapcsán, vagy épp Ninja nézettségi rekordokat döntögető streamjeire, melyekben olyan hírességek is feltűnnek, mint például a népszerű kanadai rapper, Drake. A Fortnite tehát él és virul, ráadásul folyamatosan vonzza magához az új játékosokat. De ez tényleg olyan jó lenne az egész iparnak?

fortnite-battle-royale-panorama.jpg

Nyolc óra szórakozás

Ebben a kérdésben látszólag már az EA vezetésén belül is megoszlanak a vélemények, hiszen amíg a kiadó vezérigazgatója szerint a Fortnite sikere nekik is jó, addig Blake Jorgensen, a pénzügyi igazgató, már kicsit óvatosabban fogalmazott. Az szerinte is igaz, hogy az Epic alkotása sok új vásárlót vonz a videojáték ipar közelébe, reményei szerint pedig ezek az emberek a jövőben is játszani fognak például FPS-ekkel. Azonban Jorgensen arra is rávilágított, hogy a játékosok játékra szánt ideje véges, és jelenleg ennek az időnek nagy részét a Fortnite tölti ki.

Érdekesség, hogy hasonló jelenségről számolt be az Activision Blizzard menedzsmentje is, akik szerint a battle royale játékok népszerűsége miatt a saját címeik nem teljesítenek olyan jól, bár hogy pontosan milyen mértékű ez a visszaesés, azt természetesen nem kötötték az orrunkra. Ugyanakkor a kiadó vezérigazgatója, Bobby Kotick, itt is azon a véleményen volt, hogy a Fortnite végső soron segít az iparnak, hiszen népszerűbbé teszi a játékokat azáltal, hogy a mainstream médiába is bevezeti őket.

Látható tehát, hogy a kérdésben az egyes kiadókon belül is megoszlanak a vélemények. Az optimistább hangok szerint az csak jó, ha nő a potenciális vásárlók száma, hiszen aki ma még a Fortnite előtt ül, az lehet, hogy holnap beruház a FIFA vagy a Battlefield legújabb részére is, míg az óvatosabbak azon az állásponton vannak, hogy a játékra szánt idő véges, és ha valaki ennek a véges időnek a jelentős részét a Fortnite-tal tölti, az aligha előnyös más címeknek.

fortnite-battle-royale-1.jpg

Mindenki saját magáért

Egy másik megközelítés lehet az, amiről a SteamSpy alkotója is írt egy cikket, miszerint az egyes játékok nem bővítik a piacot, hanem kvázi megteremtik azt, de csakis saját maguknak. Azaz hiába sikeres egy cím, ez még nem jelenti feltétlen azt, hogy az egész zsáner iránt fellendül az érdeklődés. Például a World of Warcraft sikere nem jelentette azt, hogy az összes többi MMORPG iránt is felélénkült a kereslet, mint ahogy a MOBA-k műfaján belül sincs nagyon sok sikeres cím a Dota 2 és a League of Legends mellett.

Ezen logika mentén elindulva hiába sikeres és népszerű a Fortnite (vagy akár a PUBG, bár ugye ez utóbbinál már csökken a játékosok száma), ez nem jelenti azt, hogy minden más battle royale címre is megugrott volna a kereslet. Próbálkozások persze vannak, de ezek legtöbbje hamar elhal, gondoljunk csak a Radical Heights-ra, vagy a The Culling 2-re.

fortnite-velemeny-01.jpg

Kezdődhet a felemelkedés?

Összességben én nem hiszem, hogy a Fortnite felemelkedése olyan jó hatással lenne a játékiparra, ahogy az Andrew Wilson várja. Bár tény, hogy az Epic alkotása miatt valószínűleg rengeteg új ember ismerkedett meg a játékok világával, azonban az eddigi tapasztalatok alapján közülük igen kevesen fognak átnyergelni bármilyen más címre. Hiszen jobban belegondolva, ha valaki a battle royale játékmenet, a grafika, az ingyenesség vagy pusztán csak a körülötte lévő felhajtás miatt vágott bele a Fortnite-ba, ugyan miért ülne le egy FIFA, egy Madden vagy egy Battlefield elé?

Épp ezért szerintem rövidtávon inkább Blake Jorgensen álláspontja fog teljesülni, azaz a véges rendelkezésre álló szabadidő miatt a Fortnite sikere inkább negatívan fogja befolyásolni a többi kiadó játékait, ahogy erre már van is példa az Activision Blizzard címeinél. Hosszú távon persze előfordulhat, hogy valaki, aki gyerekként csak a Fortnite miatt ült le a gép elé, az később elkötelezett játékos és visszatérő vásárló lesz, azonban hogy a közeljövőben hirtelen fellendülnének más kiadók és fejlesztők eladásai, azt kevésbé hiszem.

fortnite-android-01.jpg