A Battlefield-játékok 15 éves történelme során megtanulhattuk, hogy nincs olyan, hogy rossz Battlefield DLC. Bár akadnak köztük kevésbé jó, nem túl emlékezetes darabok, melyek valahogy kitörlődtek az emlékezetünkből (Battlefield 2 DLC-k, szevasztok!), ezen a fronton is érezni lehetett az elmúlt években azt a fejlődést, ami az egész frenchise-ra jellemző volt. Jó példa erre a Battlefield 4 összes kiegészítőcsomagja, melyek minden alkalommal hoztak magukkal valami érdekes újdonságot, legyen szó akár egy izgalmas játékmódról, egy járműről, vagy a jövő arzenáljáról. 

Hófödte vértócsákban

Hasonlóan szépeket és jókat tudunk csak mondani a Battlefield 1 expanzióiról is, melyek láttán nagyon úgy tűnik, hogy tovább folytatódik a trend, és a készítők minőségi alkotásokkal bővítik ki az amúgy is gazdag alapjátékot. Ezeknek köszönhetően már több mint 20 térképen lőhetjük halomba egymást a multiplayer szekcióban, amely köztudottan a játék gerincét képezi. Ezt a területet bővíti tovább az In the Name of Tsar kiegészítő is, ahol mint mindig, most is az új pályáké a főszerep. Mivel a Battlefield 1-hez nem öt, hanem négy DLC-t terveztek a készítők, ebben a csomagban is a korábban szokásostól eltérően már 5 pályát kapunk, melyek közül az egyiket még a DLC megjelenés előtt kipróbálhattuk. Ez a Łupków Pass, melyen az orosz hadsereg csap össze az Osztrák-Magyar Monarchiával egy havas, hegycsúcsokkal és magas dombokkal telepakolt csatatéren. Ezt követi az Albion nevezetű csatatér, ahol óriási szigeteken zajlanak a harcok levegőben és vízen, majd a Brusilov Keep, ahol egy falu és annak környékén lőhetik egymást a harcoló felek. Végül pedig megkaptuk a Volga River és a Tsaritsyn nevű pályákat is, mely utóbbi talán a legérdekesebb az összes közül: itt ugyanis (Conquest módban) csak 3 foglalható pont van, melyek közül a középső egy hatalmas ortodox templom mélyén található. Ezt pedig nagyon jól be lehet védeni. Ez a pálya kicsit hasonlít a Battlefield 3 híres Operation Métro térképére, amit lehet utálni vagy szeretni, de tény, hogy mindenkiben hagyott valamilyen nyomot. A Tsaritsyn előnye a Métróhoz képest, hogy a lövészárkok takarásában könnyen megkerülhető benne a középső pont, így a támadók a hátsó pontok foglalásával kiugraszthatják a védőket a bevackolt állásaikból. Szóval a térképek ezúttal is kiválóak, és nem csak pályaszerkezetileg, felépítésükben, hanem látványban is elképesztőre sikeredtek. A havas, saras, már látványra is nyomasztó területek most is páratlanul életszerűre sikerültek, amiket a váltakozó időjárási viszonyok tesznek változatossá és megunhatatlanná.

Fegyverbe!

De ahogy sejteni lehet, nem csak új pályákkal vár minket a második DLC, hanem új fegyverekkel is, melyekből 11 darab jutott a csomagba. Ezek közül a legtöbb valamilyen szinten kapcsolódik az orosz hadviseléshez, tehát szerepel köztük a Fedorov Avtomat karabély, valamint az oroszok híres mesterlövész puskája, a Mosin-Nagant M91. Az új fegyvereket ezúttal is úgynevezett Assigmentek, azaz feladatok teljesítésével nyithatjuk meg, melyek bár sokat egyszerűsödtek a Battlefield 4 feladataihoz képest, még most is sokszor órákon át tartó szenvedés elé állítják a játékosokat. Ilyen feladat például a pisztollyal ölés, vagy bizonyos fegyverekkel történő killek szerzése, ami sokszor frusztrációt okozhat. Bár az említett Assigmentek nehezen ugyan, de többnyire teljesíthetők, nagyobb gond az, hogy a játékon belül körülményes nyomon követni azokat. Ebben ugyan segíthet a hivatalos BF1: Companion applikáció, de még ott sem egyszerű a megtalálni, hogy melyik fegyverhez éppen mit kéne csinálnunk, ugyanis olyan sok feloldható cucc van a játékban, hogy pillanatok alatt elveszünk benne. Emellett pedig ott vannak a hetente változó kitüntetések is, melyek ugyancsak több feladat teljesítését igénylik, szóval ember legyen a talpán, aki követni tudja, hogy melyik feladat teljesítéséhez áll közel, és mit kéne csinálnia, hogy elérjen egy célt.

Erre pakol rá egy lapáttal az In the Name of the Tsarral bemutatkozó specializációk, ami ismerős lehet már veterán Battlefield játékosok számára. Ezek a specializációk különféle bónusz tulajdonsággal ruházzák fel a katonákat, melyekből minden játékoson 3 aktív lehet egyszerre, a további variációkat pedig ugyancsak feladatokkal oldhatják fel a játékosok. Alapból minden játékos megkapja a Flak (10%-kal kevesebb sebzés robbanószerektől), a Cover (a suppression hatás 25%-kal csökken) és a Quick Regen (gyorsabban gyógyulunk, ha nem vagyunk harcban) képességeket. Emellett feloldhatunk még további 8-at, melyekből 4 minden kaszt számára, 2 pedig kasztonként választhatóvá válik akkor, ha teljesítjük a megnyitásukhoz szükséges Service Assigmenteket. Igen, még több Assigment. Ezek egyébként jóval összetettebbek, mint a fegyverek megnyitásához szükségesek, mai napig azon küzdök, hogy szuronyra tűzzek még 4-5 játékost, ami sehogy sem akar összejönni. Szóval a specializációk végre itt vannak, és további mélységet adnak a játéknak, ahogy azt a Bad Company 2 óta minden Battlefieldben megszokhattuk már. Örömteli tény, de a dolog újdonságfaktora holmi kevés.

Ez itt az ellátmány

Ezen felül új járműveket is üdvözölhetünk a Battlefield 1 hadszínterein. Az egyik a Putilov-Garfold páncélozott csapatszállító, a másik pedig az Ilya-Muromets nevű nehézbombázó, mely nagyjából annyira életképes és hasznos, mintha egy tehenet töltenénk fel gázzal és eresztenénk a levegőbe az ellenség fölé. Bombái ugyanis szinte alig sebeznek, nehéz irányítani, majdhogynem lehetetlen célozni vele, és olyan hatalmas, hogy beteríti az egész égboltot, ami miatt akkor is eltalálják a gyalogos katonák a földről, ha nem rá céloznak. Emellett kaptunk egy Y-Lighter nevű partraszálló hajót, amit az Albion nevű térképen próbálhatunk ki, illetve ugyanitt beülhetünk egy hatalmas tüzérségi ágyúba is, amit kis jóindulattal ugyancsak besorolhatunk az új járművek közé. 

Végül pedig pár szóban említést érdemel a kiegészítő egyik „nagy” újdonsága, a Supply Drop nevű játékmód is, amiben az új pályák egy kisebb szeletén kell a levegőből folyamatosan érkező segélycsomagokat elfoglalni és védeni. Itt aztán megismerhetjük a gázgránátok és az aknavetők pusztító erejét, ahogy foglalás közben összegyűlünk egy-egy láda mellett, szóval a hagyományos harctéri taktikáink biztosan kudarcot fognak vallani itt. Bár a Supply Drop nem túl eredeti ötlet (több multis lövöldében találkozhattunk már vele), érdekes mód működik és jól áll a Battlefield 1-nek is, már amennyiben képesek vagyunk felvenni annak tempóját.

Rohamraaa!

De minden nyavalygás ellenére azt kell, hogy mondjuk, hogy a 2. kiegészítőcsomag is hozta a szokásos szintet. A kapott újdonságok száma megfelelő, bár tény, hogy nem nevezhetjük azokat forradalminak. A térképek viszont most is fantasztikusak, amikor pedig Operations játékmódban belevetjük magunkat a jeges Volga folyó vizébe, miközben rohamra küldenek minket a mögöttünk álló tisztek, és a társaink üvöltése összekeveredik a harckocsik és a repülőgépek zajával, azonnal kiesünk belőlünk egy „Azért ez a Battlefield 1 mocskosul jó kis játék.” mondat.