A természetfeletti/emberfeletti erők létezése ugyan nem bizonyított, és szuperhősök sem szaladgálnak, repkednek szerte a világban, de egy-egy nemzetnek valahogy mindig kijut valamilyen szuperképesség – a svédeknek például az, hogy egész gyorsan fel tudnak tenni bizonyos dolgokat a térképre, legyen az ember, termék, vagy igazából bármi, ami híressé tud válni. Elég csak szabadon kiválasztani egy éppen népszerű popzenészt/csoportot, és egész biztos lesz egy svéd a stábban, vagy találunk valahol egy svéd kapcsolatot.

De akkor sem lehet mellélőni, ha híres videojátékot kell keresni: a Battlefield-sorozat és a teljes EA-birodalom játékait meghajtó Frostbite-motor is Svédországból indult világhódító útjára, 2018 decemberében pedig a fagyos észak addig teljesen ismeretlen fejlesztői mesélték el az eredetileg papíralapú szerepjáték formájában zajló Mutant Year Zero háborújának történetét, melyben kulcsfontosságú szerep jutott egy emberszabású kacsának és malacnak, azaz olyan mutánsoknak, akik egy egészen átalakult Földön voltak kénytelenek boldogulni. A Corruption 2029-ben mutánsokba ugyan nem lehet belefutni, de a világ helyzete egyáltalán nem vidámabb.

KIÚJULT HARCOK

A svéd csapat második játékában ugyanis a nem túl távoli jövő egy olyan alternatív Amerikájába zuhanunk, melyben kitört a második polgárháború: az ország két részre szakadt, az egyik oldalon a NAC (Új Amerikai Tanács), a másikon pedig a UPA (Amerika Egyesült Lakossága) lobbizik a maga érdekeiért, érvek és ellenérvek helyett golyókkal és egyéb tömegpusztító fegyverekkel felszerelkezve. Üröm az örömben, hogy a frontvonalon alapvetően már nem szimpla emberek harcolnak, hanem technológiával alaposan átitatott és távvezérelt katonák, akikben emberségből kevés, taktikusságból viszont annál több van. Te pont egy ilyen, három főből álló szakasz felett veszed át az irányítást, egy nem éppen kellemes, az elvárhatónál egy hangyányival több füsttel, lánggal és robbanással járó landolást követően, az ellenséges vonalak mögött. És ez igazából csak egy átlagos nap.

A Corruption 2029 ugyanis minden ízében egy stratégiai szerepjáték, azaz ahhoz a műfajhoz sorolható, mint az XCOM, a Final Fantasy Tactics, vagy a svédek első játéka, a Mutant Year Zero, amely minden egyes bekezdésben többször is említhető példának. És nemcsak azért, mert ugyanaz a fejlesztőcsapat és ugyanaz a műfaj, hanem mert a Corruption 2029 mindenféle túlzás nélkül egy visszafogott tartalmú, átskinezett MYZ, annak minden pozitívumával és negatívumával. Ez nemcsak azt jelenti, hogy ugyanúgy működik, de sok szempontból ugyanúgy is néz ki: a főmenü és a játék kijelzői gyakorlatilag megegyeznek, ahogy az alapvető játékmenet és annak működési szabályai is. Így aki a MYZ csatáit már megvívta, itt azonnal otthon találja magát, de a többieknek sem tart majd túl sokáig belerázódni a dolgokba.

TAK-TIKA

Ez ugyanis egyáltalán nem egy szuperösszetett vagy éppenséggel bonyolult sRPG: a három katona irányításával kell feladatokat teljesíteni a meglepően nagy és szabadon bejárható térképeken, úgy bocsátkozva az elkerülhetetlen harci szituációkba, ahogy az ember akarja. A harcok közti felfedezés kötetlen, egészen addig szabadon (valós időben) lehet mozogni, míg az ellenfél észre nem vesz, ezáltal pedig nemcsak azt lehet felmérni, hogy pontosan hány ellenféllel is kell számolni az adott helyzetben, de fantasztikus rajtaütési és egyéb stratégiák is kidolgozhatók, sakkbábúként helyezve el a katonákat, úgy, hogy lehetőség szerint az első lövés eldörrenésekor mi magunk legyünk a lehető legkedvezőbb helyzetben. Aztán a gyakorlat erre általában rácáfol.

Az ugyanis, hogy sikerül-e találatot bevinni, most is rengeteg tényezőtől függ. Számít a használt fegyver, a célponttól való távolság, a saját és a célpont fedezékének típusa, valamint az esetleges szintkülönbség is... és persze az is, hogy a random számgenerátor éppen kinek kedvez. Később persze más tényezők is képbe jönnek, a katonákat fel lehet ruházni implantátumokkal (ezek új képességeket nyitnak meg, mint mondjuk a szuperugrás vagy a megnövelt lépéstávolság), le lehet cserélni a fegyvereket, és lehet cipelni olyan kiegészítőket, mint a gránátok vagy a gyógyító csomagok. Habár a rendelkezésre álló arzenál darabszám tekintetében egyáltalán nem hatalmas, már egy-két upgrade is jelentősen növelheti a túlélés és a siker esélyét: hosszútávon a hangtompító például elengedhetetlen, ha ugyanis sikerül egy körben, komolyabb zaj nélkül elintézni egy célpontot, akkor könnyedén elkerülhető a riadó. Riadó esetén ugyanis nemcsak a közelben állók szállhatnak be a harcba, de a pánikgombot megnyomó katona csapatának összes tagja is, és ez idővel nem csupán szimpla katonákat jelent, hanem komolyabb felszereléssel rendelkező egységeket is.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ilyen és ehhez hasonló felszereléseket leginkább a másodlagos objektívák teljesítésével lehet bezsebelni, így mindig megéri teljesen kipucolni a térképeket, mielőtt a „történetet” előrelendítő feladat teljesül. Ennek viszont más oka is van, egész pontosan kettő. Az első: a Corruption 2029-nek gyakorlatilag nincs története, a három bekezdésből, 4 mondatból álló intróban felvázolt alaphelyzetet csak minimálisan próbálják elmélyíteni az emberek pármondatos szövegei, de a játék ezen túl még kísérletet sem tesz arra, hogy kidolgozzon vagy egyáltalán felépítsen egy világot. Kettő: az egy dolog, hogy a Mutant Year Zeroból szinte mindent sikerült továbbvinni, az pedig egy másik, hogy az újonnan kreált tartalomból – tereptárgyakból, épületekből – olyan kevés van, hogy az aprócska repertoárból újra és újra fel kellett használni egyazon építőelemeket. Emiatt pedig a Corruption 2029 küldetései és azok helyszínei iszonyatosan önismétlőek, és a maroknyi pályára többször is vissza kell térni, mindig más okból.

Az árcédulát és a fejlesztési idő hosszúságát nézve ez logikus, de attól még nem boldogít. Ahogy az sem, hogy a Corruption 2029  egyébként viszont a műfaj leggyönyörűbb darabja, egész egyszerűen döbbenetesen szép tud lenni, méghozzá úgy, hogy irreális gépigénye sincs, ami kifejezetten dicséretes... de a maradandósághoz ez azért kevés. Sajnos lélektelen, steril, már-már túlságosan is katonás. Ami egy futurisztikus katonaszimulátornál viszont akár pozitívum is lehet!

Támogasd te is a PC Gurut!