Dark Souls 2

Dark Souls 2: Scholar of the First Sin teszt

A Dark Souls II megjelenése után egy évvel megismétlődik az első főbűn, és mi, akiket az általa kiváltott átok sújt, ismét szembenézünk az elkerülhetetlen halállal. Csak kár, hogy ezúttal nem éri meg feláldozni magunkat.

A szorgos PC Guru-olvasók már biztosan tudják, hogy ez a harmadik olyan alkalom, amikor a Dark Souls II-ről írok tesztet. Elsőként a PlayStation 3-as változatot próbáltam ki, mely technikai értelemben igazi förmedvény volt, majd tavaly tavasszal megjelent a PC-s kiadás, ami már sokkal jobban sikerült. Sőt, számomra az év legjobb játékaként maradt meg, osztott helyen a Wolfensteinnel. Erre most itt a Scholar of the First Sin alcímmel megáldott újrázás, mely PlayStation 4-en és Xbox One-on még érthető, PC-n azonban aligha. Szóval, ha megbocsátotok, inkább az újdonságokra és azok játékmenetre gyakorolt hatására szorítkozom majd – akit az érdekel, miféle remekmű a Dark Souls II, az a túloldal alján található QR-kódot követve elolvashatja a négyoldalas PC-s tesztemet.

EREDENDŐ BŰN

Merthogy mi is a Scholar of the First Sin? Nos, kérem, a Dark Souls II, valamint a hozzá egyszer már méregdrága szezonbérlettel együtt értékesített DLC-k közös csomagja, megspékelve a februárban kiadott 1.10-es javítás tartalmi kiegészítésével, ami tulajdonképpen egy új karaktert és vele együtt egy opcionális főellenséget jelent, akit legyőzve egy korábban elérhetetlen befejezést nyithatunk meg. Akik esetleg nem játszották végig a Dark Souls II-t, azoknak elárulom, hogy mind ezidáig csak egyetlen fajta lezárást lehetett elérni benne, ennek pedig elsősorban a történet egésze miatt volt értelme. A program a nyolcadik konzolgeneráció képviselőin még újdonságnak mondható, PC-n azonban csak akkor érdemes beruházni rá, ha csilivilinek ígért DX11-es effektparádéra és továbbnehezített játékmenetre vágyunk.

Igen, jól olvastátok: a Dark Souls II-t a Fromnál még szemetebbé varázsolták az eltelt esztendő alatt, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy több ellenféllel találkozunk, akik ráadásul a korábbi biztonságos zónákat is veszedelmessé teszik. Sőt, mindenki kedvenc vörös fantomjai is elszaporodtak Drangleic királyságában, hisz nélkülük úgyis unatkoztunk, ugye. És bár a kihívásra éhező játékosok számára ez valószínűleg jól hangzik, hisz a sokadik New Game Plus menet után már egyik boss sem nyújt különösebben nagy izgalmakat, sajnos a fejlesztők beleestek abba a hibába, amit már a Demon’s Soulsnál is elkövettek. A játékegyensúly ugyanis felborult, a túlerő már átbillen a mérleg „korrekt” feliratú mutatóján, és tényleg csak azoknak csalhat mosolyt az arcára egy-egy előre láthatatlan elhalálozás, akik már csukott szemmel gyakják a Smelter Demont. Az újoncoknak vonzó, minden extrát magába foglaló csomag tehát tulajdonképpen egy csapda, ami a Souls-sorozat veteránjain túl nem sokaknak ígér kellemes élményt. Nem mintha ez baj lenne, hisz aki szeretné megtanulni, hogyan is működik a széria, az még mindig megvásárolhatja a teljes árú Dark Souls II-t, most épp a DLC-kkel együtt (legalábbis Steamen). Akik pedig birtokolják a programot, 15 euróért frissíthetik a Scholar of the First Sinre, noha ebben az esetben bukják az achievementjeiket, lévén a két programot a Valve áruháza teljesen különálló termékként kezeli. És hogy mi van azokkal, akiknek ott lapul az alapjáték a Steam-könyvtárában, csak épp a DLC-ket hiányolják? Kérem szépen, ők így jártak: a szezonbérlet 25 euróba kerül, így kényszerítve rá a fel nem készült játékosokat az olcsóbb és többet ígérő, de nem feltétlenül ajánlott Scholar of the First Sin beszerzésére. Hopsz.

A BŰN NEM KIFIZETŐDŐ

Azt is mondhatnánk persze, hogy az SotFS egy teljesen más játék. Nem újrakiadás, hanem alternatív változat. A gond csak az, hogy a Dark Souls II után valahogy nehéz javasolni, még úgy is, hogy pár új funkció dob az élményen. Ilyen a frissített multiplayer, amit immár egyszerre hatan is igénybe vehetünk, ami valamelyest megmagyarázza, hogy miért lett durvább a nehézség, hisz ennyi harcedzett Souls-fanatikusnak nem kevés szívatás kell az izzadságmirigyeik megdolgoztatásához. Emiatt azonban a potenciális vásárlói réteg elég szűk lett, különösen a PC-s változat tekintetében, ami egyébként DirectX 11 ide vagy oda, nem is olyan szép, mint amilyennek várná az ember.

Emlékeztek még az első Dark Souls II képekre, amiken a játék egy azóta kukázott fény-árnyék motornak köszönhetően olyan durván nézett ki, hogy a fejlesztők szemrebbenés nélkül nyilatkozták azt, hogy a játékuk fotorealisztikusan fest majd? Amennyiben a válaszotok igen, akkor jobb, ha gyorsan hollow-vá váltok és elfelejtitek az egészet, mert az újra kiadott, immár 64 bites rendszert és DX11-es VGA-t igénylő Dark Souls II semmivel sem néz ki jobban, mint az alapjáték moddolt változata. Való igaz, hogy egy-egy shader szebben csillan, és a megfelelő hardveren a sebesség is stabilabb, ez azonban nagyon nem az a szint, amit 2015-ben (vagy akár 2014-ben…) elvárunk. A karaktermodellek ugyanolyan szögletesek és csúnyácskák, mint tavaly, a művészi kivitel pedig másodjára nem elég ahhoz, hogy megvegyük a Scholar of the First Sint.

A legnagyobb baj tehát az a játékkal, hogy a közönsége elég behatárolt. Azok, akik valamelyik régebbi konzolon Dark Souls II-ztek, szeretni fogják ezt a kiadást, mert számukra tényleg nyújthat újat, különösen a DLC-k miatt, amik elég borsos áron kaphatók még most is, a bennük elrejtett információk azonban elengedhetetlenek a történet megértéséhez. És ha már történet: a játék címét is adó, korábban említett NPC bizony nem az egyetlen olyan eleme a Scholar of the First Sinnek, ami tovább mélyíti a sorozat lore-ját. Sok-sok tárgy leírása is megváltozott, hogy a sztori kerekének tovagördülésével értelmet adjon mindannak a szürreális és gyászos dolognak, amit Drangleic királyságában látni fogunk. Az új lezárás pedig… nos, maradjunk annyiban, hogy komoly kérdéseket vet fel, amik még a minden bizonnyal közelgő harmadik részre is kihatással lehetnek.

AZ UTOLSÓ BŰN

A Dark Souls II: Scholar of the First Sin persze minden homlokráncolás ellenére sem mondható rossz üzletnek, főleg nem általam, aki az alapjátékért is bolondultam. Sajnos tény, hogy a Namco és a From azért játszhatja el ezt az újrakiadásos darabot, mert a játék annyira jó, hogy képtelenség berágni rá. Érdemes megnézni a steames értékeléseket! Nagyon sok akad, ami pozitív, a lefelé mutató hüvelykujjakhoz vésett szöveg pedig sosem magának a programnak szól, hanem inkább az árának, na meg annak a furcsa helyzetnek, hogy az SotFS kiadásakor külön lehetett megvenni a DX9-es és DX11-es változatokat (ez mára megváltozott, hál’ istennek). Egy biztos: ha birtokolsz egy új konzolt és még nem játszottál a DS2-vel, akkor most itt a remek alkalom. És azért ez is valami, nem?