A Dragon Quest lassan négy évtizede formálódó történelmében játékok jöttek és mentek, de egy biztos: a Square Enix sorozata mára jelentős és szerzeágazó szériává nőtte ki magát. Játékok, VR programok, könyvek, mangák és animék is készültek már a sorozatból, melynek első részét a Next Generation 1986-ban „az első japán stílusú videójátéknak” nevezte. A legutóbbi rész, a Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age 2017-ben jelent meg, a még tavaly év végén befutott Dragon Quest Treasures keretében pedig két ismerős karaktere kerül a középpontba: Erik és Mia.

Nyomás utána

A Dragon Quest Treasures azonban az idő kerekét visszaforgatva gyermekkoruk nagy kalandját meséli el. A két gyerek kezdetben egy viking hajón éldegél, a felnőttek pedig nem engedik el őket a kincsvadászatokra. Egy nap azonban meglógnak lakrészükből, majd megtalálnak és kiszabadítanak két, fogságban tartott különös lényt: egy szárnyas macskát (Purrsula) és egy szárnyas malacot (Porcus). A felnőttek ezt nem nézik jó szemmel, mire a lurkók megszöknek, és a két lény útmutatását követve egy szigeten végre teljesül a vágyuk: kincset találnak! Igen ám, de egy örvény beszívja a fiatalokat, amikor pedig magukhoz térnek, egy különös, soha nem látott világban találják magukat, ami rengeteg kalandot, veszélyt, titkot és persze kincset rejt.

Utóbbi a Dragon Quest Treasures alfája és omegája, a játék világa, Draconia, hatalmas, régiókra bontott területei ugyanis tele vannak elásott értékekkel. Ezek megtalálása az elsődleges célunk, miközben persze egymás után kapjuk a különböző feladatokat. Erik és Mia mellett a játék egyébként nagyon sok szereplőt vonultat fel, köztük szörnyeket és rivális kincskereső csoportokat, akik szintén a csillogó aranyra vágynak. A Dragon Quest Treasures témája tehát a sorozat fő szálától eltérően nem a világ megmentése és gonosztevők legyőzése, és ehhez igazodva játékmenetében is más élményt nyújt.

Az egyik legelső feladat, hogy a Dragonia részeit összekötő vasút működését helyreállítsuk. A központi állomás lesz Erik, Mia és társaik bázisa, kincsestára, innen indulnak el felfedezésre, és ide térnek vissza, miután megszerezték a zsákmányt. A kincsek mellett azonban hét sárkánykövet is meg kell találniuk, amik valamilyen módon kapcsolatban állnak szárnyas barátaikkal. Rengeteg követőt tudunk egyébként toborozni, de a szörnyek közül csak néhányat vihetünk magunkkal a felfedezésre. Draconia változatos vidékeinek minden szegletében találhatunk valami felszedhető dolgot, a zsákmány keresése közben azonban harcolni és küzdeni kell, méghozzá sokat. Az összecsapások valós időben zajlanak, és minden csapattag részt vesz bennük, sőt a főszereplők képességeitől függően arra is van lehetőség, hogy csak a szörnyeket küldjük harcolni. A szerepük ráadásul nemcsak ebből áll, hiszen a kincsek megtalálásában is nagy segítséget nyújtanak. Mindegyikük rendelkezik ugyanis az úgynevezett Kincs-látás (Treasure Vision) képességgel, melynek bevetésével meg tudják mutatni a térkép azon pontját, ahol a nagy értékű lelet található. A szörnyek minél közelebb vannak ehhez a ponthoz, annál őrültebben kezdenek el viselkedni, a fejük felett pedig apró szövegbuborék jelenik meg, villogó felkiáltójellel. Erik és Mia ilyenkor aktiválhatja a saját képességét, ami után egy iránytű mutatja meg a helyes irányt. A mechanika működése azonban nem tökéletes, a szintbeli eltéréseket például nem jelzi, így gyakran előfordul, hogy egy történet szempontjából fontos értéktárgy keresése közben össze-vissza futkározunk egy adott területen, mire megtaláljuk.

Mivel Draconia lebegő szigetekből áll, ez azt is jelenti, hogy újra meg újra ugyanazokra a területekre térünk vissza. Akár Erikkel, akár Miával megyünk, a játék megmutatja, hogy aktuálisan hány láda található a földben. A két főszereplő mellett a szörnyek is tudnak értéket hordozni, így érdemes olyan társakat választani, akik erősek. Útitársainkat a bázison tudjuk összeválogatni, és ugyan természetesen meg kell fizetni szolgálataikat, minél több van belőlük, annál hatékonyabb a munka. Egyrészt, mert valamilyen módon mindegyik tudja segíteni Eriket és Miát, például el tudják őket juttatni magas helyekre, vagy képesek őket átvinni nagy távolságokon (mondjuk a levegőben, egyik helyről a másikra). Másrészt ki lehet őket küldeni önálló kincskeresésre, így, míg Erik/Mia Draconia egy pontját ássa fel, addig a kivezényelt csapat egy másik helyen kutatkodhat. A játék előrehaladtával aztán fokozatosan újabb lehetőségek nyílnak meg: kapcsolatba léphetünk más kincskereső csoportokkal (akik amúgy el is rabolhatják a megszerzett javainkat), egy kőember boltot állíthat fel a bázison, egy másik karakter pedig éttermet nyithat, melyhez rengeteg alapanyagot és receptet lehet szerezni.

A kincsek bűvöletében

A Dragon Quest Treasures egy egész korrekt kis akció-RPG, de ez a stílus nem biztos, hogy a klasszikus sorozat minden rajongójának tetszétét elnyeri. Kihagyott ziccer az is, hogy Erik és Mia ugyanazokkal a képességekkel rendelkezik, nincs eltérő személyiségük, és nem tudják együtt felfedezni Draconia tájait. Teljesn szinkron egyáltalán nincs, csupán a szereplők első szavai hallhatóak, ami hosszútávon elég irritálóvá válik. Ennek ellenére a tálalás remek, a muzsika pedig nagyszerű, méltó lezárása Szugijama Kóicsi csodálatos életművének.

Könnyen lehet, hogy a keményvonalas rajongóknak a Dragon Quest Treasures csalódásként fog hatni, mégis van egy bája, ami miatt megéri kipróbálni. Egy olyan alkotásról beszélünk, amiben a játékos teljesen szabadon dönthet arról, hogy mit csinál: felfedez, harcol, kincseket keres, vagy éppen küldetéseket teljesít. A hatvan eurós (~ 24 000 forint) árat azonban ennek ellenére kicsit soknak érezzük, egy akció alkalmával viszont már érdemes megvenni, hiszen felhőtlen szórakozást kínál, méghozzá sok-sok órán keresztül.