A Jagged Alliance első része még 1995-ben jelent meg, és mind a kritikusokat, mind a játékosokat meggyőzte, az 1999-es második felvonás pedig még az elődjénél is nagyobbat szólt, de sajnos a sorozathoz ezek után már nem igazán készült méltó folytatás. Bár akadtak olyan próbálkozások, mint a Jagged Alliance: Back in Action és a Jagged Alliance: Flashback, de ezekről jobb, ha nem is beszélünk, mert egyik sem tudta hozni az első két rész színvonalát.

Nemrég viszont a THQ Nordic alá tartozó HandyGames úgy döntött, hogy ideje feléleszteni az IP-t, a feladatot pedig a Cliffhanger Productions csapata kapta. A választás azért lehet elsőre kicsit érdekes, mert ugyanennek a stúdiónak köszönhetjük a nem túl acélos Jagged Alliance Online: Reloadedet is, de így legalább minden adott volt, hogy a fejlesztők bebizonyítsák, több van bennük, mint az előző próbálkozás alapján sejtenénk. De vajon sikerült-e élniük a lehetőséggel?

Kétszemélyes hadsereg

A Jagged Alliance: Rage! története húsz évvel az első játék vége után veszi fel a fonalat, és nem is bonyolítja túl a dolgokat. A sztori szerint akad hat öregedőfélben lévő zsoldos, akiknek egy trópusi szigetet kell megtisztítaniuk egy őrült drogbárótól, és annak teljes hadseregétől. És bár akadnak kisebb-nagyobb csavarok a kampányban, azt azért elmondhatjuk, hogy nem a történet viszi el a hátán a játékot.

Mint az már a kampány rövid bevezető videójából is kiderül, összesen hat karakter közül kell kezdésként kettőt kiválasztanunk, hogy utána velük induljunk el megmenteni a szigetet. A zsoldosok mind régi arcok, akik ismerősek lehetnek a korábbi Jagged Alliance-részekből, és mindegyikük saját személyiséggel, saját képességekkel és saját háttértörténettel rendelkezik. Dr.Q például gyógyíthatja szövetségeseit, közelharcban pedig ellenfelét veri le a lábáról, míg Ivan Dolvich egy nagydarab izomkolosszus, aki másokat segítve képes fedezékként funkcionálni, valamint akkor érzi magát igazán elemében, ha már bevert pár üveg alkoholt.

Fontos szerephez jutnak továbbá a Rage képességek is. Ezek különösen durva mozdulatok, amikkel sokszor a csata menetét is megfordítjuk: Shadow képes például láthatatlanul az ellenfél hátába kerülni, Raven pedig leadhat egy precíziós lövést, mely teljes mértékben ignorálja az ellenfél páncélját. Ezeket a képességeket azonban nem tudjuk alapból elsütni, hanem töltődniük kell: az adott karakter Rage pontokat kap, valahányszor csak megöl egy ellenséges katonát, vagy eltalálják, amikor pedig ezekből összejön a kellő mennyiség, akkor lehet odasózni egy durvábbat.

Üdv a dzsungelben!

A Jagged Alliance: Rage! egy körökre osztott stratégiai játék, melyben az általunk irányított karakterekkel akciózva kell felvennünk a harcot a jellemzően túlerőben lévő ellenfelekkel. A saját körünkben azt csinálunk, amit csak akarunk: minden karakterünk rendelkezik egy előre megszabott mennyiségű akcióponttal, ebből kell kisakkoznunk, hogy az adott körben mit szeretnénk elérni. Osonhatunk, futhatunk, kerítést vághatunk, vagy egyszerűen csak tüzet nyithatunk ellenfeleinkre.

Minden egyes pályán egy adott célt kell teljesítenünk, ami lehet például az, hogy meneküljünk el a helyszínről, vagy az, hogy csikarjunk ki információt a katonák által fogva tartott helyiekből, de hogy hogyan akarjuk megoldani az adott szituációt, az csak rajtunk áll. Ha akarunk, osonhatunk az árnyékban, megfojtva és megkéselve mindenkit, aki az utunkba kerül. Ha akarunk, gránátot vághatunk az őrök közé, hogy aztán a túlélőket rohampuskákkal kaszáljuk le. A hullákat és a különféle tárolókat minden esetben érdemes átkutatnunk, hiszen lőszert, kötszert, vizet, új fegyvereket és páncélokat csak itt találhatunk.

Fontos továbbá a zsoldosaink egészségügyi állapotát is szemmel tartanunk. A dehidratáció ellen vízzel védekezhetünk, míg a sérüléseket elsősegélydobozzal vagy egyszerű pihenéssel orvosolhatjuk. Előfordulhat, hogy egy karakterünk vérezni kezd, vagy srapnelt kap, természetesen ezt is célszerű minél előbb kezelni. Ha viszont piszkos kötszert vagy vizet veszünk magunkhoz, zsoldosaink megfertőződhetnek – ezzel sem árt tisztában lenni.

Az egyes küldetések között pedig a sziget átfogó térképén navigálhatunk. Itt dönthetjük el, merre megyünk tovább, illetve itt tudunk pihenni is. Az ilyen letáborozások során is van mit tenni: javíthatjuk felszerelésünket, kiegészítőket készíthetünk a fegyverekre, vagy kötszereket tisztíthatunk alkohollal. Szintén az átfogó térképen láthatjuk, merre járnak az ellenséges őrjáratok, ha pedig ezekkel összeakadunk, akkor bizony harcolnunk kell.

Kisikló nosztalgiavonat

Bár a Jagged Alliance: Rage! egy elég korrekt játék, sajnos akadnak olyan részei, melyeket bőven lehetett volna még finomítani a megjelenés előtt. Ezek közül a legszembetűnőbb a grafika, mely azért elég kopottas, valamint az egyes karakterek szinkronhangján is érződik, hogy szűk volt a büdzsé. A legtöbb szereplő alig kapott pár sort, ezeket ismételgetik folyamatosan, ami hosszú távon elég zavaró. Ez legjobban rögtön a tutorialnál ütközik ki, ahol a minket segítő tudós konkrétan két mondatot váltogat monoton hangnemben, amit ráadásul elnyomni sem lehet.

A másik nagy probléma az ellenség intelligenciája, illetve annak hiánya, a helyi katonák ugyanis hajlamosak meglehetősen öngyilkos módon viselkedni. Az egyik bázist például úgy foglaltam el, hogy az őrök egymással versengve próbáltak minél közelebb futni Shadow nevű orgyilkosomhoz, aki passzív képességének hála röhögve késelt meg mindenkit, aki a vele szomszédos mezőre lépett. Ez a fajta fejetlen rohangálás alapjáraton jellemző a MI-re, és sajnos igen sokat rombol egy-egy csata élvezhetőségén, mikor azt látjuk, hogy az ellenfelek mindenféle szervezettség nélkül cselekednek.

Végezetül pedig meg kell említeni egy elég speciális gondot, mely elsősorban a sorozat régebbi részeinek rajongóit érintheti érzékenyen, ez pedig nem más, mint a tény, hogy a játék bizony sokat egyszerűsödött az első két felvonáshoz képest. Csökkent a választható karakterek és a kiadható parancsok száma, valamint a pályák is összébb mentek, így sokszor már nem feltétlen tudunk annyira szabadon mozogni rajtuk, mint tehettük azt, például, a második rész esetében. A Jagged Alliance: Rage! azért egyáltalán nem lett primitív vagy buta játék, de arra nem árt lelkiekben felkészülni, hogy az elődök összetettsége itt nem köszön vissza.

Korrekt iparosmunka

A Jagged Alliance: Rage! az első két játék minőségéhez és örökségéhez sajnos nem tudott felnőni, de a 2010-es években kiadott Jagged Alliance-programokat még így is bőven maga mögé utasítja, és ha elődeitől eltekintve önmagában vizsgáljuk, azért el kell ismerni, hogy a Cliffhanger Productions csapata egy teljesen korrekt taktikai játékot rakott le az asztalra. Ugyan akadnak benne olyan hiányosságok, mint a kopottas grafika, vagy a sokszor bután viselkedő MI, de ezeket valamennyire ellensúlyozza a játékmenet és a szűkös, de változatos karakterfelhozatal. A Jagged Alliance: Rage! épp ezért elsősorban a körökre osztott játékok kedvelőinek lehet érdekes, az eredeti sorozat rajongói viszont csak óvatosan közelítsenek hozzá.