Kapaszkodjatok meg, mert engem is szíven ütött a dolog: már 20 éve annak, hogy megjelent a SWAT 4, az utolsó régivágású rendőrkommandós játék. Azóta mind az Irrational Games, mind a Sierra Entertainment rég ment már a levesbe, így az évek során hiába vártuk a hiánypótló széria folytatását. Legalábbis 2021. decemberéig, amikor is az akkor még teljesen ismeretlen VOID Interactive fel nem lőtte a Steam Early Access kínálatába a Ready or Not című alkotását. A SWAT-játékok és a régebbi Rainbow Sixek szellemi örököse a nyers és valósághű brutalitásának hála hamar a figyelem középpontjába került és instant sikert aratott, most pedig eljött az ideje, hogy lefussa a tiszteletköreit konzolokon is. Mi Xbox Series X-en tettünk vele új próbát.

Mivel a játék már 2023-ban elhagyta a korai hozzáféréses státuszt, azóta pedig számos tartalmi frissítéssel bővült a csomag, furcsa módon legelőször azzal szembesített a konzolos release, hogy mennyire rá vagyunk manapság szoktatva a hónapokon vagy éveken át csepegtetett tartalmakra. A Ready or Notnak volt pár éve arra, hogy egy rakás tartalmi frissítéssel tartsa maga mellett a PC-s tábort, ez a masszív mennyiségű kontent pedig most egyszerre zúdul rá a konzolosokra. Nem kevesebb, mint 20 bevetéssel érkezik már az alapjáték is, de ha ez sem lenne elég, mellé elérhető két nagyobbacska DLC is, úton a harmadikkal. Annyi fegyver sorakozik a kommandósaink arzenáljában, hogy attól még a Warzone-veteránok is a bőség zavarába kerülnek, emellett pedig egy rakás szabadon elérhető vagy játék során feloldható testreszabási opció is vár bennünket. Ilyen egy igazán teljesnek nevezhető játék!
Mielőtt azonban az állig felfegyverzett zsarunkkal nekivágnánk az első éles bevetésnek, mindenképp érdemes végigjátszanunk a Ready or Not tutorialját, mivel egy kifejezetten komplex irányítási rendszert kell elsajátítanunk. Habár a csapatunknak szánt parancsok osztogatása és a tucatnyi spéci kütyü használata PC-n sem triviális manőver, az ír fejlesztőbrigád meglepően remek módon ültette mindezt kontrollerre. A játék persze Xbox Series X/S-en és PlayStation 5-ön is támogatja az egér és billentyűzet kombóját, de a radiális menük segítségével sem nagy ördöngösség két külön ajtóhoz parancsolni a rendőreinket egy szoba taktikus kipucolásához.

Érdemes minél hamarabb megbarátkozni a különféle villanógránátok, robbanószerek, pálcakamerák és paprikaspray-k sokaságával, mert elég hamar a mélyvízben találhatjuk magunkat, hiszen a Ready or Not egy percig sem fog velünk finomkodni. Egy kifejezetten keményvonalas, szimulátorszerű játékról van szó, ahol egyre összetettebb szituációk várnak a kaliforniai Los Angelesre hajazó Los Suenos elitkopóira. Az egyszerű benzinkúti rablást követően hamar találjuk majd magunkat züllött drogtanyákon, gyermekpornográfiával mocskolt castingirodában, túszejtő terroristák vagy politikai merénylők között – és ez csak az első néhány küldetés… Nagyon kemény, gyakran gyomorforgató helyzeteket állít elénk a játék, az pedig csak rajtunk múlik, hogy a pillanat hevében mikor húzzuk meg a ravaszt.
Mert bizony a szigorú szó és a gumilövedék nem mindig elég. Sosem tudhatjuk, hogy a pánikoló bűnözők mikor tesznek valami ostobaságot, ha pedig a saját és társaink élete a tét, vagy esetleg egy túszul ejtett civilé, teljes higgadtsággal kell meghoznunk a legnehezebb döntést. Ha azonban el szeretnénk kerülni az ilyen szituációkat, a bevetési területek alaposan megtervezett pásztázásával minimalizálhatjuk a veszteségeket. Egy nagyon feszült, stresszes, de őrülten szórakoztató gameplay loop ez, ami a kimért lassúság és a kirobbanó akció vad hullámvasútján tart bennünket. Hiába próbálkozunk meg egy küldetéssel sokadjára, van annyi véletlenszerű randomizáció bennük, hogy a bűnözők újra és újra váratlan helyzetekbe hozzanak bennünket. Hiszen sosem egy fix ponton várnak bennünket – a pályán ők is mozognak, ha észlelnek bennünket, elfutnak, hogy később más rejtekhelyről támadjanak ránk.

A folyamatos éberség tehát elengedhetetlen, hiszen gyakran egy-két szerencsétlenül elszenvedett találat is elég ahhoz, hogy a földön találjuk magunkat. Kifejezetten nehéz és halálos a Ready or Not harcrendszere, főleg akkor, ha a kifejezetten kompetens botok helyett a barátainkkal állunk terrorelhárítónak. Csakúgy, mint az egyjátékos módban, velük is a közös lobbiként szolgáló rendőrkapitányságon készülhetünk fel az előttünk álló misszióra, hogy az előzetes információk alapján összeválogassuk a bevetéshez legjobban illő éles fegyveres vagy nem halálos loadoutot.
Összességében tehát ahogy az eddigi PC-s verzió, úgy a Ready or Not konzolos portja is egy kifejezetten remek, hiánypótló alkotás. Mi tehát a körülötte jelenleg zajló hiszti és miért esett review bombing áldozatául Steamen a konzolos megjelenésre? Nos, röviden arról van szó, hogy a stúdió önkéntes cenzúrája verte ki néhány játékosnál a biztosítékot. Érdemes tudni ugyanis, hogy a Ready or Not már a korai hozzáféréses időszakában is kőkeményen feszegette a határokat. A játék korábbi buildjeiben több ízben is találkozhattunk teljes meztelenséggel ábrázolt civilekkel, brutális mészárlások nyomaival és még egyértelműen bántalmazott, kábítószer hatása alatt lévő kiskorúakkal is. Sőt, a játékban máig megtalálható az Elephant nevezetű misszió, amit egyértelműen az 1999-es Columbine középiskolai mészárlás, illetve az ez alapján készült Elephant című film ihletett. A játék tehát gyomorforgató hitelességgel ábrázolta az amerikai SWAT kommandósok legvérfagyasztóbb bevetéseit… legalábbis a konzolos megjelenésig.
Ekkor ugyanis veszített egy keveset (de tényleg csak egy keveset) az éléből a játék brutalitása, vélhetően azért, hogy ezzel elkerülje a konzolos Store-okból való tiltást. A gyomorforgató küldetések továbbra is jelen vannak, ám több helyen eltűntek holttestek, a teljesen meztelenül ábrázolt karakterekre némi ruha került és a bántalmazott kiskorúak ábrázolása sem olyan extrém már, mint a játék korábbi verziószámain. Mindenki döntse el maga, hogy mennyire fontos az, hogy egy SWAT-os játékban himbálóznak-e dolgok a letartóztatottak lába közt vagy sem, egy azonban biztos: a PC-s kiadás is megváltozott a konzolos megjelenéssel, hiszen a teljes cross-play érdekében szükség volt arra, hogy teljes szinkronba kerüljenek a különböző platformok buildjei. Ha engem kérdeztek, ennél lényegesen nagyobb bűntett az, hogy a Ready or Not az Epic Games Store kissé körülményes rendszerét használja a cross-play játékhoz minden platformon, a Steamet is beleértve.
Ha tehát szerettétek a régi Rainbow Six-játékokat és a SWAT 4-et, vagy csak egy valóban taktikus, kimért, de megrázóan valósághű lövöldére vágytok, akkor a Ready or Notot nehéz nem ajánlani számotokra. Egyedül és kooperatív módban is remek a játék, az Xbox Series X/S-re és PlayStation 5-re ültetett konzolos kiadás pedig egy kifejezetten erős port lett, technikai szempontból és az összetett irányításának kontrolleres meghonosítását illetően is. Tartsátok hát célra a fegyvert, készítsétek be a villanógránátot, aztán rúgjátok rá az ajtót ti is a rosszfiúkra! Nem fogjátok megbánni.