Temetetlen múlt

A XIII főszereplője is hasonló bajokkal küszködik, hiszen úgy tér magához a tengerparton egy vízi mentős hölgy társaságában, hogy semmire nem emlékszik az elmúlt időszak eseményeiből. Miközben erőt gyűjtünk, a házikót fegyveresek veszik körül, és miután lemészárolják az elsősegélyt nyújtó lányt és minket vesznek célba, sejteni kezdjük, hogy többről lehet szó, mint egy alaposan átmulatott éjszaka kellemetlen utóhatásairól. A feladatunk kezdetben tehát nem kevesebb, mint fényt deríteni a múlt eseményeire, rájönni, kik üldöznek és miért jelentünk veszélyt a számukra -- emellett pedig talán az is kiderül, mit takar a vállunkra tetovált, balszerencsét hozó XIII-as szám. A Ubisoft párizsi stúdiója a történet kitalálásakor egy összeesküvéssel, árulással és hataloméhes politikusokkal jócskán telített belga képregényből merített ihletet, melynek sikerét jól mutatja, hogy számos nyelvre lefordították, ráadásul a játékon kívül még film is készült belőle.

A készítők gondoskodtak róla, hogy a szálak felgöngyölítése közben feladataink ne csupán a lövöldözésre korlátozódjanak, de persze egy FPS-hez méltóan jócskán lesz részünk tűzpárbajokban is. Fegyverek terén igencsak bőséges a választék, ennek megfelelően választhatunk, hogy minden szembejövőt géppuskával, shotgunnal, Uzival iktatunk-e ki, vagy pedig inkább a háta mögé lopakodva csendben leszúrjuk. Ügyeljünk azonban arra, hogy a hátrahagyott holttestek igencsak árulkodóak lehetnek, ezért a riadóztatást elkerülendő inkább pakoljuk el a kiiktatott katonákat valamilyen sötét sarokba. Amennyiben pedig kifogynánk a lőszerből, jobb híján felvehetünk egy-egy széket vagy tálcát is, hogy azzal intézzük el az ellenfelet. Hogy támadásainkat minél észrevétlenebbül végrehajthassuk, lehetőségünk van az ajtón keresztül kihallgatni, éppen merre is jár az áldozatunk. Egy ügynök elengedhetetlen kelléke még a zárnyitó, ezen kívül gyakran fogjuk igénybe venni a segédhorgot is, mely a szakadékokon fog átsegíteni minket, továbbá magunknál hordhatunk páncélokat és kétfajta elsősegélycsomagot.

A meglehetősen izgalmas történet során jobbára egyedül fogjuk az akciókat végrehajtani, de olykor akadnak segítőtársaink is, akik ritka esetekben velünk együtt harcolnak, de leginkább rádión keresztül szolgálnak hasznos információkkal. Amennyiben pedig sikerült minden rejtélyt megoldani, számos többjátékos mód áll rendelkezésre. Az alapnak számító CTF-en és (Team) Deathmatchen kívül beszállhatunk egy Sabotage-partiba, melyben az egyik csapatnak bombát kell elhelyeznie, míg a másik ebben megpróbálja megakadályozni, a Huntban szellemekre vadászunk, a Power Upban pedig a felvehető extrákért harcolunk. Jó ötlet, hogy ha nem találunk élő kihívókat, jobb híján botok ellen is lehet küzdeni. Végül pedig, aki esetleg még további szabadidővel rendelkezik, a mellékelt Unreal Editorral kedve szerint személyre szabhatja a játékot.    

Az összeesküvés szálai magasra vezetnek

A XIII egyik legnagyobb erőssége a csavaros sztoriban rejlik, melyet nagyszerűen kiszolgál a látványvilág és a zenei aláfestés. A játék alatt egy igencsak megbütykölt Unreal motor fut, a cel-shaded ábrázolásnak köszönhetően pedig az ember valóban úgy érzi magát, mintha egy képregény lapjainak hőse lenne, melyet a fontosabb történések vagy találatok alkalmával felbukkanó ablakok csak tovább erősítenek. A háttérben szóló muzsika remekül illeszkedik a miliőhöz, a főszereplő hangján pedig nem más, mint a konspirációs elméletek feltétlen híve, David Duchovny kommentálja az eseményeket (bár ezúttal a földönkívüliek helyett inkább a legmagasabb körökben lévő vezetők okoznak fejtörést). Apróbb bakik rontják csupán az élvezhetőséget (mint például az, hogy a két kezünkben lévő fegyverrel is gond nélkül tudunk a létrákon közlekedni), ennek ellenére egy olyan játékról van szó, mely mindenképpen folytatást kíván. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!