A videojáték újságírás egyik velejárója, hogy ahhoz, hogy értékelést írjunk egy adott termékről, tesztelnünk kell azt. Rendben, ez nem olyan nehéz munka, mint az uránbányászat, de ennek is megvannak a maga nehézségei. Először is egy tesztelés esetében az első alapkövetelmény az, hogy ismered a hasonló termékeket. Így rengeteg összehasonlítási alapod lesz, tudni fogod, hogy mi számít újító ötletnek és mi az, ami csak egy újabb példája a rókabőr nyúzásnak. De ahhoz, hogy igazán szakértője legyél az adott játéknak, sok-sok órát kell eltöltened mellette, amire gyakran egyszerűen nincs lehetőséged. Amikor a PC Gurunál értékelést szeretnénk írni egy játékról, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy előfordul, hogy nincs elég idő arra, hogy megtegyük ezt. Persze akadnak olyanok, melyeket elég, ha csak 6-8 órán keresztül nyüstölünk, s már tudjuk, hogy fikarcnyit sem fog változni a játékmenet (tipikusan az akciójátékok ilyenek), de rengeteg esetben előfordul, hogy bizony 100 óra is kevés ahhoz, hogy véleményt formáljunk az adott produktumról. Ilyen játék volt számomra például a Diablo 3.
„A Diablo 3 egy rakás…”
A Diablo 3 tesztemnél nagyjából két hetem volt arra, hogy kipróbáljam azt. Ennyi idő alatt megismertem az alapokat, jókat szórakoztunk haverokkal normal, nightmare és hell fokozatokon, majd jött a cikkírás pillanata, amit már nem lehetett tovább halogatni. A teszt megírása során igyekeztem objektív maradni, bár egy teszt sohasem teljesen az, mindig tükrözi a cikkíró egyéni ízlését és véleményét. Mai napig tartom magam az ott leírtakhoz, szerintem a Diablo 3 egy remek játék lett, de ha még a teszt megírása előtt eljutottam volna a maximálisan elérhető 60. szintre, s felfedeztem volna a Nephalem Valor fogalmát, valószínűleg nem írom le, hogy milyen szegényes is a loot-rendszer, mennyire nem jutalmazza megfelelően a játékost a program. Aztán ott az Inferno nehézségi szint, ahol a maximális szintű játékosok játszanak. Ezt már nem sikerült a cikkírás előtt elérnek. A lapleadást követően még mindig terveztem, hogy megpróbálom végigvinni ezt a nehézségi szintet is, de olyannyira frusztrálóan nehéz, idegesítő és pozitív visszacsatolásoktól mentes volt ez a rész, hogy a második fejezetnél nem is jutottam tovább.
Aztán a Blizzard kiadott egy patchet a játékhoz (1.03), ami voltaképpen teljesen megölte a játékélményt számomra. A javítási költségek az egekbe szöktek, nem esett kincs a ládákból, stb-stb. Mindezt az automatizált botok, a kínai farmerek visszaszorítása érdekében. Röviddel ezt követően már egyáltalán nem élveztük a haverokkal együtt történő játékot, sok társammal egyetembe le is tettem a Diablo 3-at. A sors fintora, hogy velem együtt olyannyira sokan tették ugyanezt, hogy a Blizzard sok durva változtatáson finomított, csökkentette az általános nehézséget, és mindent megtett azért, hogy visszacsábítsa a csalódott játékosokat.
Vajon mást írtam volna a cikkemben, ha tisztában vagyok mindezzel? Valószínűleg igen. Változott volna a végső értékelésem a Diablo 3 esetében? Majdnem biztosan nem. Szerencsémre a Blizzard egy-egy patch kiadásával igyekszik mindig megbízható minőséget biztosítani a játékosok számára. Ha kell, teljesen átírják az egész játékot, de nem hagyják, hogy egy termékükről negatív visszhang keringjen a neten. Tanulnak a hibáikból, hallgatnak a játékosokra.
A Diablo 3 videotesztünk
„Ez miért csak 90% lett?”
Hasonló helyzet áll fent egy MMO tesztelése esetében is. 2012/09-as számunkban például a The Secret World című játékot kaptam tesztelésre, amivel egyrészt nagy szerencsém volt, hiszem majdnem négy hetem volt arra, hogy nyüstöljem, másrészt a TSW-ben nem voltak szintek, így nem volt maximálisan elérhető szint sem, tehát úgynevezett end-game content sem. Így aztán elég könnyű dolgom volt az értékelésem megfogalmazásakor. Pár nap elteltével már szinte a teljes játékot átláttam, ahol pedig szürke foltok maradtak, ott igyekeztem utána olvasni a dolgoknak.
Szeptemberben megjelenő számunkban teszteljük a Guild Wars 2-t, amiben ugyan létezik maximálisan elérhető szinthatár, de az idő korlátozottsága miatt ezt képtelenség lett volna elérni a lap leadási határideje előtt. Mivel Bate csak az utolsó napra kérte a cikket, így legalább két hétig tolhattam a játékot, aminek köszönhetően elértem az 50. szintet. Legalább 40 órát beleöltem a játékba, átolvastam a rajongói oldalakat, végignéztem pár Youtube-videót azokról a részekről, ahol még nem voltam, s végül megírtam a cikket, amiről úgy érzem, hogy egy átfogó, rengeteg részletre kiterjedő írás lett. Ennek ellenére félek, hogy így is akadnak majd olyanok, akik a játék összetettsége és hosszúsága miatt felrónak valamit nekem, s megkérdezik, hogy „Erről és erről miért nem írtatok? Mi az, hogy csak 98%-ot adtatok rá, mikor ez az év játéka??!?!”.
Na igen, a fanatikus rajongókkal nehéz mit kezdeni. Ők akár 300 órát is játszanak egy játékkal, s minden mást félredobva istenítik kedvencüket. Az ő szemükben egy 90%-os értékelés eretnekség, amit máglyahalállal kéne büntetni.
Egy MMO, a Star Wars: The Old Republic videotesztje
„Ráértek, nem?”
Persze most megkérdezhetitek, hogy akkor miért nem tesszük be a következő számba az adott tesztet. Miért olyan fontos, hogy azonnal bekerüljön lapba? Nos, először is azért, hogy minél előbb olvashassatok róla. Mire a magazin a kezetekbe kerül, már két-három hét eltelik az adott játék megjelenése óta, ezért ha még később raknánk be a lapba, akkor 6-7 hetes csúszással olvashatnátok róla, ami már szinte teljesen elveszti aktualitását. Aztán ott vannak az online és a konkurens papír magazinok is, akikkel ugyancsak nagyon nehéz felvenni a versenyt. Persze kérdéses az is, hogyan képes egy online magazin értékelést írni egy MMO-ról vagy egy Skyrimről a megjelenést követő 2. napon, de itt jönnek a képbe a hazai játékforgalmazók által biztosított review-kódok. De ez már legyen egy másik blog témája.
Ez persze saját vélemény.
Én épp a bejegyzésben említett online magazinok egyik cikkírójaként éppen a Guild Wars 2-t tesztelem. Chrishez hasonló módon nekem is cirka 40 órám van eddig a játékban (plusz a béták), és mikor elkezdtem írni a cikket, bennem is ott volt a félsz, hogy ennyi idő vajon elég-e. Mert egy MMORPG masszív műfaj, akár többszáz órákat is bele lehet pakolni. Viszont ez a cirka 40 óra már elég arra, hogy az ember képet kapjon egy adott játékról, melyet kiegészítve a neten található fanatikusok infóival (akik egy hét alatt akár 80+ órákat is beleölnek a játékba) és videóival, beszámolóival már olyan véleményt lehet alkotni, ami akár száz további játékóra alatt sem változik utána érdemlegesen. Másrészt egy MMORPG-cikknek nem kell, nem lehet 100%-ig minden részletre kiterjedőnek lennie, mert akkor meg vagy 50 ezer írott karakterig meg se lehetne állni. Erre ottvannak a játékok wikijei, információs oldalai. A lényeg, hogy egy átlagos benyomást, véleményt tudjunk adni, mert a játékélmény alapvetően kétszáz óra után sem változik meg.
Nálunk online magazinoknál az okoz nehézséget, hogy minél hamarabb meg kell jelennünk, pont azért, hogy az "online-ság" fő előnyét tartani tudjuk. Minél rövidebb idő alatt el kell készülni, hogy lehetőleg a papír sajtó előtt is információt tudjunk szolgáltatni, ezért aztán minket is eléggé tud szorítani az idő, ami pláne ilyen nagyobb játékoknál tud kemény lenni, mint a Guild Wars 2.
Ettől függetlenül a pcguruban kiváló cikkek vannak, érthetően és rendesen össze vannak dobva. Szerintem ma magyarországon, kimagaslóan náluk vannak a legjobb cikkek, és értelmes emberek vannak.
Annyit tennék még hozzá, hogy eddig ezt elmondtam a videotesztekről is, csak most annyiban tennék hozzá kritikát, hogy sajnos ott esett a színvonal. Amiket mostanában kijönnek, nem tetszek, hanem gyakorlatilag egy droid bemutató. Elmondjátok benne nagyjából miről van most szó és kész, semmi magánvélemény, semmi őszinteség, amikor Bate volt benne Chrissel, már vártam a teszteket, de most egyszerűen szar. Ha valaki nem hisz nekem, nézzen vissza egy fél évvel ezelőtti videóteszet, meg mostanit, sajnos nem ugyanaz. Ha meg nagyon erős a póráz akkor szerintem ne is csiáljatok. Köszönöm.
Egy MMO esetében néha még akkor is kevés több 100 óra, ha valaki nagyon tapasztaltnak érzi benne magát, ellenben egy cső FPS-t lenyomni nem egy nagy valami, arra bőven sok a 30-40 óra is.
Ezen túlmenően szerintem nagyon tudja befolyásolni az adott tesztértékelést, az hogy az ember mihez méri azt a címet. Jó példa erre a CoD vs. BF. Ha az ember CoD-ban szerzett kellemesebb tapasztalatokat anno és valaki azt a tréfát süti el, hogy most egy aktuális BF részt kell tesztelni, akkor bizony nagyon nehéz elvonatkoztatni az esetleges kezdeti "Pont ezt a sz.rt? Pont ÉN? Tudjátok hogy utálom az előző részeket is!" érzéstől. Hiába jó, lehet hogy az első fél óra után már ki is alakul a cseppet sem objektív vélemény.
Mellesleg biztos hallottatok, láttatok már speed run videókat. Na az tanulható! Én pl. 6 óra alatt végig bírom vinni az első HL-t, ami persze messze rosszabb, mint a 43 perces rekord, de mindent láttam, így lehet véleményem is... már csak az a kérdés, hogy az mennyire helytálló persze.
Egy MMORPG-ről nehéz cikket írni főleg úgy, hogy tisztában kell lennie azzal az írónak, hogy a rajongók tűzzel, és vasvillával támadják meg, ha rosszat mer írni a játékukról, vagy ha éppen nem írt valamiről, ami ott van a játékban, de a cikkírónak kimaradt. Szerintem kár emiatt szidni a cikket/cikkírót, mivel minden játékos más szemszögből ismeri meg az éppen aktuális MMORPG-t, és ha csak a fele igaz amit eddig hallottam a GW2-ről, akkor biztos sokkféle tartalom van benne, hogy mindenki a saját szájíze szerint vágjon bele a kalandba.
Nem tudom, hogy Chris mit írt a GW2-ről, de az ő véleménye is biztos érdekes, és ha úgy vesszük 40 óra + béta már éppen elegendő, hogy egy kedvcsináló/elrettentő cikket megírjon a játékról.
Amúgy pedig -- bár nyilván nem én vagyok a legobjektívabb személy ebben a témában -- a GW2 teszt az egyik legolvasmányosabb, legérdekesebb cikk a lapban. A minőségét jól jelzi, hogy a megszerkesztését követően még én is elgondolkodtam, hogy nekiállok a GW2-nek. Ami nagy szó.
"Játék meggyalázása? Szerintem egy kicsit túlzásba esel, barátom."
Kicsit félreérthető voltam, úgy látom. Mennyire vártad a játékot? Mármint konkrétan vártad is, vagy csak úgy voltál vele, hogy "majd jön egyszer, játszok vele valamennyit, aztán írok egy tesztet"? Mert én pl nagyon vártam, egyszerűen nem tudnám rávenni magam, hogy jútúbozgassak, csak mert még nem jártam bizonyos helyeken. De írtam is, hogy nem volt más választásod, hisz ezért fizetnek, időre le kell adni a cikket, muszáj mindent bevetni, hogy a lehető legjobb legyen.
"Meg különben szerinted egy játékkal mennyit játszik egy tesztelő, úgy általában?"
Hallod, fogalmam sincs. Még életemben nem is gondolkoztam ezen.
Amúgy akkor tisztázzuk, úgy veszem észre, magadra vetted. Lehet, én fogalmaztam félreérthetően, pedig eszemben nem állt. Egy szóval nem minősítettem a tesztedet, még csak burkoltan sem állt szándékomban, hiszen még nem is olvastam. Csupán annyi a lényeg, hogy szerintem egy mmo-t 40 óra alatt nem lehet kellőképpen kiismerni, és szerintem az nem jó, hogy valaki "kényszerből" ilyen jútúbokhoz kelljen folyamodnia. Már csak azért sem, mert visszaeshet a későbbi "élményfaktor" amikor ott jársz "élőben", ha pl már láttad videón azt a területet, vagy xy bosst. Úgy hogy ez lehet amolyan "sajnálom, hogy így kellett tesztet írj róla" dolog.
Úgy hogy elnézést, ha megsértettelek.
Én arra lennék kiváncsi Dark Souls cikket ha csináltok az mennyi időt fog igényelni. Mert én kb 2óra játék után félórát wikizek
Köszönöm a mozgóképes D3 tesztet! Bár egy-két kijelentéssel nem értek egyet (konkrétan: túlzónak tartom), de a starter edition-nal karöltve bőven elég volt ahhoz, hogy lássam, ez a játék nem felel meg az elvárásaimnak, főleg nem 10K+ pénzért. Ettől függetlenül annak, aki megvette, jó szórakozást és hentelést!
Most lettem 60-as, eddig semmi olyat nem láttam, amihez hasonlót ne láttam volna 30-40-50-es szinten. Mondj valamit, mi az, amit nem láthattam az első 50 szint alatt és nagyban befolyásolja a játék értékelését. Komolyan érdekel.
Játék meggyalázása? Szerintem egy kicsit túlzásba esel, barátom. Nem is láttad az értékelést, nem is olvastad a cikket...
Meg különben szerinted egy játékkal mennyit játszik egy tesztelő, úgy általában? Nem csak rólam van szó, hanem mondjuk világszinten. Kétlem, hogy ennyi időt bárhol beleöltek volna...
Amúgy ha 40 órát öltél bele, és 50-es vagy, akkor csak a szintezés ment? Gyanítom, másképp ennyi idő alatt nem nagyon lehetett volna eljutni odáig. sPvP-t mennyi toltál? WvW-t? A szakmázásba mennyire mentél bele? Az aukciós házat mennyire tanulmányoztad át (ami ráadásul csak néhány napja működik stabilan, szóval gondolom semennyire). És még sorolhatnám... Ez így szimplán értelmetlen, egy mmo-nál 40 óra semmi.
"végignéztem pár Youtube-videót azokról a részekről, ahol még nem voltam" Erre meg inkább nem mondok semmit. Persze, nem nagyon volt más választásod, hisz ez a munkád, ezért fizetnek, de az ilyenek kb a játék meggyalázása. Főleg, ha vártad is az adott játékot. Nem tudom, te hogy vagy vele.
Amit le írtál, az teljesen megérthető, és ez ellen valóban nem lehet sok mindent tenni. Én egy játék megvásárlása előtt (főleg egy MMORPG váráslása előtt) a kritikák mellett elszoktam olvasni a játékosok, vagy rajongók véleményét. Ezeket összesítve szoktam eldönteni, hogy beszerzem-e a játék.