Hétvégén futott be a szomorú hír, miszerint Magyarország legnagyobb játékfejlesztő stúdiója, a Digital Reality csődöt jelentett és bezárja kapuit. A cég rég nem volt már az igazi, sokan talán meg is feledkeztek róla az utóbbi években, mások pedig talán, korukból kifolyólag, nem is emlékeznek rá, mekkora szó volt a DR a maga idejében. Épp ezért úgy gondoltuk, hogy tételesen, röviden átfutunk a Digital Reality történelmén. Hogy miért nem merülünk el a részletekben? Nos, két okunk is van rá: először is egy 22 éves csapat teljes történetét több cikkben lehetne csak elétek tárni, tele hézagokkal is lyukakkal, mert (másodszor) a DR a felszín alatt sok sötét és vitatott titkot rejt, melyeket a felszínre hozni valószínűleg csak évekkel később fognak a brigád egykori tagjai (ilyen a máig sokat vitatott sztori az Imperium Galactica 3 haláláról is, melyre direkt nem pazarlunk egy sort sem).

A Digital Reality rövid története

A kezdetek

A Digital Reality valódi garázscsapatként kezdte pályafutását 1991-ben. Akkortájt a játékfejlesztés üzletesített formája idehaza még újdonság volt, a hazai játékkészítők vagy saját maguk terjesztették alkotásaikat (pl. Rátkai István), vagy külföldre dolgoztak megbízásos munkák keretében (Last Ninja sztori). A csapat eredeti neve Amnesty Design volt, első játékuk címe pedig Reunion, mely három év fejlesztés után került boltokba Amigára és MS-DOS-ra. Egy felülnézetes, klasszikus RTS-t kell elképzelni, mely sci-fi környezetben játszódott, és korához képest túlságosan is összetett volt. Nem lett nagy anyagi siker, de azért elég fogyott belőle, mert a srácok nekiálltak következő munkájuknak, amit már tuti mindenki ismer innen is: Imperium Galactica, a játék, ami feltűzte a magyar játékkészítést a gamer-világ térképére. A GT Interactive kiadásában (persze csak külföldön, a DR a hazai játékkiadást mindig saját maga intézte) készülő program 1997-ben, szintén három évnyi munka után került boltokba, immár kizárólag PC-re. A program, bár alapjait tekintve még mindig valósidejű stratégiaként működött, a Reunion továbbgondolásaként még összetettebb játékmenetet mutatott be, megfejelve egy kidolgozott, személyközpontú sztorival, mely tíz galaktikus birodalom körül bonyolódott. Vezető újdonságként megjelent az űrcsaták lehetősége, és a játékosoknak még arra is oda kellett figyelniük, hogy van-e bolygó a háttérben, ami segíti az egységek ellátását. A teljesen magyar nyelven is elérhető Imperium Galactica meghozta az immár Digital Reality néven működő csapatnak a nemzetközi elismerést, és kitaposta az ösvényt az…

A Digital Reality rövid története

Imperium Galacita 2

... előtt! Az Imperium Galactica 2: Alliancest sokan máig a Digital Reality legjobb játékaként tartják számon, és bár a keményvonalas IG-fanatikusok szerint az első játék bonyolult, részletgazdag menedzsmentje hiányzott a folytatás mögül, ezt a többség betudja a fejlődést elősegítő szükséges áldozatnak: ahhoz, hogy az Imperium Galacitca 2 népszerűbb lehessen elődjénél, muszáj volt barátságosabbra venni a figurát, és ez a taktika bevált a Digital Realitynek. Az Imperium Galactica 2 1999-ben jelent meg, és minden téren előremutató alkotásnak számított. A grafika immár csodaszép 3D-ben prezentálta a látványos űrcsatákat, miközben a szintén 3D-s bolygók felszínén kolóniákat igazgathattunk. A játék négy teljes CD-n terpeszkedett, melyek a három különböző faj kampányait tartalmazták, természetesen magyar nyelven, szinkronnal ellátva (összesen egyébként 8 frakció volt elérhető). A játék nagy siker lett, népszerűsége éveken át kitartott és még ma is sok rajongója akad. További érdekesség, a program Kreiner Tamás által szerzett zenéjét 2000-ben BAFTA-díjjal jutalmazták, mely máig egyedi elismerés a hazai videojáték-fejlesztés történetében. Az Imperium Galactica 2 kikövezte az utat egy minden korábbinál nagyobbat durranó folytatás számára -- de sajnos az élet más irányba terelte a brigádot.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2