Decemberi teljes játék: Lost Planet 3

Itt a tél, így remélhetőleg mindenki bekészítette már a sálat, sapkát, adott esetben a T-energia tankot, és a négyemeletes lakóház méretű mechát is. Ezekkel a havas táj viszontagságai könnyen leküzdhetők. Az aktuális teljes verziós játékunkban fagyos szörnyirtásra, némi galaktikus drámára és bogaras rettegésre invitálunk minden kedves Guru olvasót!

Az előző konzolgeneráció egyik érdekes trilógiájaként maradt köztudatban a Lost Planet, amely a Capcom távolkeleti irodáiból indult útnak. A sorozat első része az akkor még újszerűnek számító Xbox 360-on dobbantott, és hihetetlenül látványos grafikát, méretes bogarakat, hatalmas hómezőket és klasszikus anime-scifi toposzokat idézett a képernyőkre. PC-n DX10-es erődemonstrációt is tudott a kicsike, de a konzolos gyökerek egészen a 16-bites korszak játékmenetéig nyúltak vissza, ezt pedig inkább a tévé előtt játszó gamerek értékelték. A második részre kicsit félretették a japáni történetmesélést, emellett előtérbe került a multiplayer, ennek megfelelően a havas bolygót is elhagytuk. Bár a játékmenet nem lett jelentősen jobb, de a környezet változatossága és az emlékezetes bossok miatt sokan visszatértek koopozni és közben bogarakat hentelni. Aztán jött a harmadik rész, ami szinte mindent félretett, ami miatt a Lost Planet az volt, ami. Az immár nyugatra delegált fejlesztés a Sparknál landolt, a korábban az átlag alatti megjelenéseket (Legendary, Turning Point) fejlesztő stúdiónál pedig sokkal populárisabbra hangolták a Lost Planet eredeti mechanikáit. Előtérbe került a narráció, az MT Framework (amúgy zseniális) motorját leváltotta az Unreal 3 rendszere, a fékevesztett (és sokszor élet-halál hajszára hasonlító) japán akciójáték stílust felváltotta a konvencionális TPS/mechás aprítás. Egy tényt megállapíthatunk: a Souls-játékokra is jellemző japán eleganciát végérvényesen elhagyta a hármas számú folytatás. Ugyanakkor behozott egy csomó olyan dolgot az összképbe, ami a mai napig univerzálisan népszerű. Adott esetben pedig kicsit meg is előzte a korát, például komótos, de az átlagtól mélyebb történetmesélésével.

Dráma a pilótafülkében

Kapóra is jött, hogy kedves főszerkesztőnk felkért a Lost Planet 3 ajánlójának megírására, mert a most következő gondolat már régóta kavargott a fejemben. Annak idején elég sokan fikkantották a játékot a lassú tempójáért és az akciójátékban feleslegesnek tűnő drámai dialógusaiért. Ez nyilván nem csoda, az első két rész rajongói nyilván teljesen mást kaptak, mint amit addig Lost Planet néven szerettek. Pedig a Lost Planet 3 a maga nemében igen érdekes dologgal próbálkozott: a narratívát és szereplőinek jellemfejlődését, motivációit próbálta erősen összefogni a méregerős atmoszférával rendelkező, olykor lassúnak és kicsit monotonnak tűnő akciózással. Hogy mit is jelent ez? A Lost Planet harmadik epizódjában gyakran bandukolunk magányosan, a rádiónk, feleségünktől érkező üzenetek, vagy a bázissal kapocslatban álló kommunikátorunk társaságában. A fagyos E.D.N. III bolygó egyik pontjából a másikba eljutni néha hosszú percekig tart, de közben az elhangzó dialógusoknak, a monológoknak, vagy olykor a csendnek is szerepe van. Bizony, a Lost Planet 3 még a narratív sétaszimulátorok közkeletű sikere előtt érkezett, és nem is olyan régen tűnt fel számomra a párhuzam. Reméljük az utóbbi időben ti is elfogadtátok vagy esetleg meg is kedveltétek ezt a műfajt, mert bizony a Lost Planet 3 olykor tényleg feláldozza a pörgést, a „hűha” pillanatokat hozó felderítést, a korábban ismerte TH-EN erőforrás-menedzsmentet vagy épp a horrorisztikus jeleneteket a sztori és a hangulatépítés oltárán.

Bár a korábbi részek forgatókönyve sem volt rossz (főleg az első részét kedveltem), az LP3 egész más mesét mond el. Kvázi az első epizód előzményeként fogható fel a történet, ahol egy jó pénzért extrémebb melókat is bevállaló családfő szerepét kell magunkra ölteni. A jégbolygó nem véletlenül került az emberiség céltáblájára. Bár a fagyos barlangok telis-teli vannak Akridokkal (ők a bolygó ellenséges lényei), a lények vénájában és a bolygó barlangrendszerében egy olyan energia csörgedezik, ami megoldhatná az emberiség nyersanyagproblémáit. Ebbe csöppen bele hősünk, akinek családos emberként egyáltalán nem lesz könnyű dolga, ráadásul hamar kiderül, hogy a bolygón lévő emberek sem egy irányba húznak… Nem szeretnénk spoilerezni, de annyit elárulunk, hogy az első epizód végén lévő pozitív kicsengéshez a Lost Planet 3 áldozataira és hőseire is szükség volt…

Jeges estek az E.D.N. III-on

Természetesen Jim Peyton nevű főszereplőnknek nem csak szervízfeladatokat kell megoldani a munkagépként használt mechákban (lesz ilyen feladat is bőven), hanem a harcokhoz és a túléléshez is meg kell találni a megfelelő lelkierőt. Ilyenkor a szokásos TPS mechanikát fogjuk viszontlátni, mégpedig a már emlegetett Akridokkal szemben. Vagy a rigből fogjuk taposni, csapdosni és bögyön fúrni a kisebb-nagyobb rovarokat. Az Akridokat úgy képzeljétek el, mintha a Tremors-sorozat szörnyeit a Stranger Things Demo-lényeivel, az alienekkel és mondjuk a Csillagközi invázió arachnidjaival kevernénk össze. Van belőlük kutyaszerű jószág, pókszerű-virágpofájú randaság, ganajtúró-görgeteg, és a szokásos benga melák is – egy a közös bennük, hogy a T-energiától izzó gyenge pontjaikat érdemes gyorsan bedarálni. A fegyverjáték teljesen hasonló a stílustársak megoldásaihoz, a mecha-harcok pedig ügyességünktől, és a QTE jellegű időzítésektől függően lesznek szórakoztató, esetleg olykor kimondottan melós küzdelmek.

Bizony, a kifejezés olykor a játékmenetre is ráteszi a pecsétjét. A kritikák egy része jól fogja meg a feladatok, tevékenységek és felderítős részek munkaszerű-monotonitását, de a cikkírót a hangulat és az egyediség mindig átrángatta a kritikusabb pillanatokon. Arról nem is beszélve, hogy adott pillanatokban a játék erőteljesen emlékezteti az embert a Dead Space bizonyos szakaszaira, máskor pedig csak szimplán azon fogunk csodálkozni, hogy milyen fantáziadús tájakon vezet az utunk, miközben a rig rádiójából kellemes country-rock pattog.

Holdfény a jégen

A tájak mindenképp a Lost Planet 3 legjobb összetevőit jelentik – a földöntúli vidékek, hegyek, völgyek, szikrázó jégmezők, sötét vájatok, nyálkától csöpögő üregek és csillogó kristálykamrák szinte egy elveszett Lovecraft novella vészjósló és egyszerre ijesztően is gyönyörű természeti képeire emlékeztetik a játékost. A karaktermodellek, az időjárási effektusok és fényhatások is jól tarták magukat, annak ellenére, hogy egy DX9-es játékról van szó. A Spark ügyesen kihozta az Unreal 3 motorból, amit csak lehetett, a vizualitás színvonalát csak néha tudja megtörni néhány ügyetlenebb animáció vagy bug, amikkel most, az évek után újra elővett kódban talán ritkábban találkoztunk, mint annak idején. Viszont a mai napig ajánlott a gamepad használata, még a szokásosnál darabosabb célzásrásegítés ellenére is.

Nem tökéletes játék a Lost Planet 3, de érződik rajta a szív és a lélek, valamint a tény, hogy a Spark valami mást szeretett volna letenni az asztalra, mint amit a korszak játékaiból, vagy az előzményekből következtetni lehetett. Talán most, ennyi év után le lehet venni az előzmények emlék-szilánkjaiból összerakott szemüveget, és így jobban előjönnek azok az értékek, amiért annak idején Böjtivel vállt-vállnak vetve védtük a játékot a különböző fórumokon. Amúgy most kezdem csak megérteni, hogy Böjtös Uram miért is rajong annyira ezért a címért… A főszereplő Jim ugyanis nem csak Nicholas Cage-re, de rá is kísértetiesen hasonlít…

Kódbeváltás

A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsorokat nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.

A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csakóvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!

pcguru1812.jpg A DECEMBERI PC GURU DECEMBER 6-TÓL KAPHATÓ
AZ ÚJSÁGOSOKNÁL ÉS A HIPERMARKETEKBEN.