Üljünk be a volán mögé, és Guruljunk ki (hehe) a PC Guru következő teljes verziós játékával! Az Automobilista kőkemény szimulációt, a járgánykategóriák tekintetében pedig egyedi és színes készletet kínál. És mielőtt a kocavezetők sikítva menekülnének, csak azt tudjuk tanácsolni: ne szaladjatok messzire, a program úgyis utolér titeket. Az Automobilista nem idegeníti el az átlag játékost sem, részletes nehézségi és szimulációs beállításaival ugyanis könnyedén hozzáférhetővé teszi a valósághű versenyzést azok számára is, akik egyébként nagy ívben kerülik az önmagukat komolyan vevő autóverseny-játékokat.

Kerek kerekek, komoly kasztnik

Az Automobilistáról az első pillanatban tükröződik, hogy a Reiza Studios munkatársai maximálisan komolyan vehető szimulátort szerettek volna letenni az asztalra. Valljuk be: ez a mutatvány sikerült is nekik. Ebben a játékban nem a menő kampányon, a filmszerű visszajátszásokon, az akción vagy a színpompás fényárban úszó autókon van a hangsúly, hanem rajtad, a kormányon, a versenyek hivatalos szabályain és természetesen a gondosan leképzett aszfaltcsíkokon. Az Automobilista szakajtónyi pályával várja a kíváncsi pilótákat, a felhozatalban pedig néhány klasszikus lokáció mellett komoly létszámban szerepelnek a Brazil automobil bajnokságok körei. Ez nem csoda, hiszen a fejlesztők származásuknál kifolyólag természetes fókuszt állítanak a hazai dolgaikra is. A dél-amerikai terepeket nem érdemes azonban lenézni, ugyanis mindennek lehet nevezni őket, de elcsépelt vagy unalmas pályáknak semmiképp. És ha ezektől az elsőre egzotikusnak tűnő helyszínektől valakinek hirtelen herótja támadna, még mindig ott vannak a klasszikus pályák, és a közösség által épített területek, amelyeket érdemes levadászni a különböző rajongói platformokon. Apropó közösségi lehetőségek: bár az Automobilista nincs olyan brutális mod-háttérrel megtámogatva, mint mondjuk az Assetto Corsa, azért a játékhoz így is több száz okosságot tud az ember letölteni, ha egy kicsit körbenéz a vonatkozó oldalakon.

Visszatérve a szimulációs lehetőségekre, a játék ezerszínű módon teszi skálázhatóvá fizikai modellezésének körülményeit. A készítők olyan táblázatokat és ábrákat mutogatnak a honlapjukon, amiket körülbelül tudományos, de minimum műszaki szakanyagokban szoktak elővenni. A terepen az aszfalt térbeli kiterjedése, a levegő állapota, de még a magassághoz mért levegősűrűség is befolyásolhatja az autó viselkedését. Emellett 24 órás napszakokat, változó kosz-kondíciókat, ebből következő (és elsőre elég durvának tűnő) mocskolódó kerekeket, valamint dinamikus kerékkopást is kapnak azok, akik a lehető legprofesszionálisabb modellezést várják el egy ilyen játéktól. Alapvetően durva érték, hogy a fizikai motor 720 Hz-es frissítéssel számolja a történéseket, akinek pedig megfelelő Force Feedback-es kormánykereke van, az akár 500 Hz-es beviteli frekvenciával is hajthatja a járgányokat. A cikkírónak ilyen eszköz nem volt a keze ügyében, de visszafogott modellezési beállítások mellett billentyűzettel is el lehetett karistolni az aszfalton. Ennél persze jobb megoldás egy digitális gamepad, de azzal is jobban járunk (brutál durva kormány nélkül), ha a klasszikus analóg karokkal és ravaszokkal rendelkező Xbox kontrollert alkalmazzuk a játékhoz. Apropó, fontos ismét hangsúlyozni, hogy ennyi durva finomság mellett sem érezzük majd magunkat vesztesnek. Ahogy fentebb is írtuk, a sok puhítási lehetőségnek köszönhetően olyan preferenciákat is belőhetünk magunknak, amelyek totál amatőrként is rávezetnek minket a játék és a mögötte álló sport befogadására, majd idővel akár a szeretetére.

És ha ez sem lenne elég, nyugtasson meg mindenkit az a tény, hogy a játékban extrémen sokféle versenyt indíthatunk, így a szokásos stock car versenyek mellett simán megférnek a rallycross-bajnokságok, a kamionos futamok, gokartösszecsapások, driftveretések… nem egyszer saját pályakészlettel, egyedi hangulatú helyszínekkel és autentikus, az adott versenyre jellemző hangulattal rendelkeznek ezek az opciók. Szinte biztosak vagyunk abban, hogy rövidebb távon mindenkinek lesz elképzelése arról, hogy melyik számba szeretne jobban beletanulni. A javaslat az, hogy inkább próbáljatok meg egy nektek szimpatikus, egyszerűbb lehetőségen keresztül belesüppedni a játékba, mert bizonyos vasszörnyek irányítása azért elvontabb megközelítést igényel a szokásosnál…

Flancmentes dukkózás

Természetesen a mese túl szép is lenne, ha az Automobilista mindenben élen járna. A játék egyik legfőbb hiányossága, hogy egyjátékos módban nem túl élvezetes a mesterséges intelligencia ellen küzdeni. Az AI eléggé darabosan veszi az akadályokat, és a tömegjeleneteket sem szereti elegánsan megoldani. Mondunk még egy kevésbé csábító dolgot: a játék látványvilága is elmarad a PC-n jól ismert csúcskategóriás versenyjátékok (pl. a Forza-sorozat) színvonalától, de ezzel együtt sincs szégyenkeznivalójuk a brazil grafikusoknak. Pláne, hogy a moderált látvány mellett a játék nem igényel erőgépet, így nyugodtan lehet próbálkozni közép, mi több, alsóbb kategóriás PC-kkel is. Az általunk próbált friss verzióban amúgy eleve volt SweetFX-integráció, de önmagában is egész hangulatos a program látképe, szóval nem variáltuk túl a vizualitást. Az Automobilista grafikus felülete ergonómia és átrendezhetőség tekintetében átlagon felüli, a beállítási és irányítási apróságok pedig hosszú-hosszú időre leköthetik az embert. Tudjátok, a Reiza stúdió játéka nem a felületes játékosok versenypályája, de ez így is van rendjén. Ismét csak jó tanácsként javasoljuk, hogy próbáljátok meg saját arcotokra formálni a rendszert és a játékélményt, az így befektetett energiákat ugyanis meghálálja a játék. És ha nincs is minden az ember orra alá dugva, próbáljatok meg keresgélni a program amúgy igen átlátható, de nyilván sokrétű menüiben. Az Automobilista olyan dolgokat tud nektek mutatni, amikre az első percekben vagy órában nem is számítanátok.

Apa (is) kocsit hajt

Ahogy a fentiekből kiderült, az Automobilista egy komoly kis csomagot dob a steames könyvtáratokba, amelyre hosszabb pihenők után is érdemes lesz vissza-visszanézni. A készítők ugyanis nagyon komolyan veszik a feladatukat. A játék mögött jelentős rajongóbázis áll, akiknek a lelkesedését és elvárásait a csapat igyekszik állandó frissítésekkel nyomon követni. Mielőtt végleg távoznánk, a slusszkulcsot pedig a polcra helyeznénk, a végére egy utolsó javaslattal szeretnénk élni: keressetek játszótársakat a PC Guru Facebook csoportjában! Kár lenne a multiplayerben heverő lehetőségeket pamlagon hagyni. Ki tudja, lehet, belőletek vagy belőlünk épül majd fel a következő Automobilista-közösség…

Kódbeváltás

A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsorokat nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.

A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csakóvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!

A OKTÓBERI PC GURU OKTÓBER 11-TŐL KAPHATÓ
AZ ÚJSÁGOSOKNÁL ÉS A HIPERMARKETEKBEN.

pcguru18101000x1420.jpg