Az öt legjobb pillanat az E3-ról:

5.: Bemutatkozik a Watch Dogs

A Ubisoft éveken át a legrosszabb sajtókonferenciákat hozta, erre idén berobbant egy csomó fantasztikus játékkal, melyek közül a Watch Dogs talán az egyetlen valódi meglepetés. Az egykor autós játékként induló projekt egy roppant ambiciózus sandbox akcióprogrammá nőtte ki magát, mely nem csak hogy egészen hihetetlenül néz ki, de újszerű ötleteivel sikerrel dobja fel a GTA-klónok unalomig ismert megoldásait. Hősünk egy mobiltelefon segítségével képes irányítani Chicago teljes infrastruktúráját, ez a hatalom pedig elméletileg sosem látott szabadságot ad a játékosok kezébe -- elméletileg, mert kipróbálni nem lehetett a Watch Dogsot és valószínű, hogy egy darabig nem is hallunk róla. PC-re, Xbox 360-ra és PS3-ra jön, tehát nem nextgen cím.



4.: Aszimmetrikus játékélmény

A Nintendo szívesen használja ezt a kifejezést a Wii U-ra, és bár az egyedüli új konzol is meglepően sokat profitálhat ebből, a többi gyártó rendre másolja a trendet, ami egy rakás klassz dolgot vetíthet előre a jövőben. A Microsoft SmartGlass technológiája és a PS3 Vitával való összekapcsolásának lehetősége a generáció végére kiforrhat annyira, hogy akár állandó opció is lehet belőle -- mindez csak a vásárlókon és az okostelefonok, illetve táblagépek elterjedésén múlik. A PC-sek se csüggedjenek, személyi számítógépen ugyanez még ezerszer könnyebben is kivitelezhető (képzeljünk csak el egy dinamikus Valve tabletet).

3.: Free 2 Play áradat

Ha valaki öt éve F2P modellel operáló játékot jelentett be, a hardcore játékosok egy fintorral az arcunkon legyintettek csak, mondván, "úgy fog kinézni és annyit tud majd, mint az EverQuest alapjáték". Azóta sok víz lefolyt a Dunán, az MMOG-lufi kipukkadni látszik, a játékosok pedig inkább az igényes ingyenes tartalmak felé fordulnak -- jól jelzi ezt az idei E3 is, melyen fantasztikusabbnál fantasztikusabb ingyenes programok voltak kipróbálhatók. Mindet felsorolni hosszú lenne, de talán jól érzékelteti a helyzetet, hogy sok újságíró szerint a show legjobb FPS-e a Planetside 2 volt. A Hawken pedig külön cikket érdemelne, már maga a koncepció is világi (mech-szimulátor eszelős grafikával, ingyenes online világgal).



2.: A PC előretörése

A jelenlegi konzolgeneráció végéhez közeledve egyre több fejlesztő veszi észre, hogy az Xbox 360-ra és a PS3-ra már nem lehet alapozni. Ha valaki lenyűgöző prezentációt akar, muszáj PC-hez nyúlnia, idén pedig gyakorlatilag a legjobb játékok mind PC-n futottak. Elég csak a fantasztikusnak tűnő Star Wars 1313-at említeni, vagy épp a listánk alján található Watch Dogsot, mely az egyetlen játék a Top 5-ben. De szegről-végről ide eshet a 3. pont F2P áradata is: egyre jobb PC-snek lenni, mert a technikai előny beérte magát, és az online játékokat uraló vállalatok is kezdik kapizsgálni, hogy nem csak World of Warcraft létezik errefelé.

1.: Pillantás a jövőbe

Bár a következő generációs konzolokra a 2013-as E3-ig várnunk kell, a játékfejlesztők nem bírtak magukkal, és sorra leplezték le modernebbnél modernebb nextgen technológiáikat. A Final Fantasy techdemó, az Unreal Engine 4 bemutatkozása, vagy épp a hivatalosan csak PC-re bejelentett Star Wars 1313 határozott lépések egy új korszak felé, amikor is a játékok már megtévesztésig hasonlítanak majd az egész estés animációs filmekre. Ugyan az új Xboxról és PS-ről még csak meg nem erősített pletykák keringenek, egyre több cég jelenti be, hogy olyan játékon dolgozik, ami kizárólag a nextgenekből tud majd profitálni (meg persze a velük közel egyenlően erős PC-kből). A magunk részéről alig várjuk, hogy lássuk, mit tartogatnak a gyártók a jövő évi kiállításra!


Az öt legrosszabb pillanat

5.: A meglepetések hiánya

A remek Watch Dogs és a szintén jónak tűnő Star Wars 1313 talán az egyedüli olyan E3-as bejelentések, amikre az ember egyből ráharap. Bár voltak döbbenetes demók (Tomb Raider, Assassin's Creed III, FIFA 13 és még sorolhatnánk), sajnos már mindegyik címről tudtuk, hogy kint lesz a kiállításon, amelyekről pedig mégsem, azok csak a legritkább esetben okoztak kellemes meglepetéseket (gondoljunk csak a Nintendo felhozatalára -- de erről még lesz szó). A magunk részéről szívesen láttunk volna új franchise-okat és ötleteket, de a kiadók látszólag teljesen kimerültek, ha kreativitásról van szó. Most komolyan, elhisszük hogy az USA-ban nagy dolog az élő NBA meccs az Xbox 360-on, de mi ebből mégis mit profitálunk? Tényleg akkora dolog ez, hogy hosszasan kell ecsetelni a színpadon? A Nike Microsofttal való együttműködését pedig ne is emlegessük, mert még a végén rémálmaink lesznek.

4.: Unalmas konferenciák

És ha már itt tartunk: miért kell minden egyes sajtókonferencián az álmosság ellen küzdenünk? Emlékezzünk csak vissza, milyen szuper show-kat villantott az MS és a Sony 2009-ben, vagy mennyi játékot demóztak két-három éve a színpadon, élőben, tomboló közönség közepette! Idén alig kaptunk ilyesmit, sőt, konkrét játékot is viszonylag keveset láttunk: az MS szinte teljesen magára hagyta a hardcore réteget, a Sony pedig a remek exkluzívjai ellenére is képes volt negyedórán keresztül prezentálni, hogyan kell a Move-val lapozni egy virtuális könyvet... Hát igen, ennyi év tapasztalat után azért kicsit többet várnunk volna. Az EA végül is kitett magáért, a UFC licence jó helyre került, de sajnos túl sok újat ők sem voltak képesek villantani. Jövőre ennél sokkal látványosabb felhozatalt kérünk, srácok, az idei, "a nappalit akarjuk meghódítani" kifogás már nem ér!

3.: A casual-réteg előretörése

Bár a legjobb pillanatok között kiemelt helyen szerepel az aszimmetrikus játékélmény, valljuk be, hogy leginkább csak azért várjuk, mert hisszük, hogy a keményvonalas játékosoknak fejlesztő cégek is elkezdik kihasználni. De mi van akkor, ha tévedünk, és a prezentációkon látott kismillió partijáték lesz a várakozás jutalma? Az ezredik Dance Central és a meg sem tudjuk számolni, hányadik sportjáték... játék... heh... inkább sportalkalmazás láttán valahogy egyre nehezebbre esik hinni egy hardcore jövőben. Pedig most, hogy az új konzolok az ajtón kopogtatnak, már ideje lenne összeszednie magát a gyártóknak. Az idei E3-on gyakorlatilag csak a Sony tudott maradandót alkotni az igazi játékosok számára, na meg a Ubisoft, de ugye third party kiadóról lévén szó, gondolom, sokan nem tőlük várnák a megváltást. Csak remélni merjük, hogy a Kinect és a Move egy múló hóbort, amit elhagyva visszatérnek a játékcégek a véres valóságba.



2.: Hírzárlat a nextgenek körül

Tudtuk előre, hogy sem a Sony, sem pedig a Microsoft nem kíván előrukkolni új géppel idén. Azt is tudtuk, hogy a két vállalat igyekszik majd az eddigi ösvényt járva tarolni, azaz az MS marad a kinectes gyerekjátékok világában, a Sony pedig hozza a minőségi exkluzívokat, amik vagy újítanak, vagy nem (idén inkább nem). És mégis, valahol mélyen reméltük, hogy a két cég ejt pár szót az új gépekről. Nem kell mutatni semmit belőlük, ahogy megjelenési dátummal sem kell sokkolni a befektetőket. Elég, ha annyit elröffentenek a konferencia elején, hogy "igen, jönnek új gépek, bővebben erről jövőre", és nem folyton azt hangoztatják, hogy a mostani, ezer éves konzolokban még milyen sok potenciál van. Nem, nincs, ezek hatéves vasak, már mindent láttunk rajtuk, amit látni lehetett, igenis sulykolni kell, hogy jön a váltás, és nem kéne mindent a third partykra hagyni.

1.: Nintendo

Uh... hát igen. Szerettünk volna kiemelni egy pillanatot vagy bejelentést, de az igazat megvallva a japán gyártó minden lépése akkora csalódás volt, amekkorára talán még nem is volt példa a cég történetében. Oké, a Virtual Boy gáz volt... de annak már sok-sok éve, azt hinnénk, a Nintendo tanul a hibáiból. De nem. A sajtókonferenciájuk annyira amatőr és rosszul koreografált lett, hogy egyszerűen nem tudjuk eldönteni, hol is kezdjük. Maradjunk annyiban, hogy az új konzol bemutatását egy flashjáték egyszerűségű Luigi's Mansion minijátékkal intézték el, előtte pedig Mijamotó széles mosollyal vágta a látogatók arcába, hogy az új Pikminben a legnagyobb feladat a kis emberkék egyenkénti animálása volt. Komolyan, mintha nem 2012-t, hanem 2002-t írnánk!

De ez még semmi: a cég egykori zászlóshajójaként reklámozott 3DS-t elintézték egy montázzsal, tele unalmas és átlagos játékok képeivel, majd a Wii U third-party támogatására egy tavaly októberben megjelent játék demóját találták a legalkalmasabbnak. Reggie-éket nem zavarta, hogy az Arkham Cityt már tízmillió ember végigjátszotta: úgy prezentálták, mint egy új játékot, ami megéri, hogy másodjára is megvegyük 60 dollárért. A Wii U-ról pedig alig beszéltek, technikailag elintézték annyival, hogy "többprocesszoros rendszer". A Nintendo tehát az E3 legnagyobb vesztese, csak remélni merjük, hogy jövőre feltámad.


Összegzés

Bár az idei E3-at nem fogjuk évekig emlegetni, azért minden rosszra jutott valami jó is -- még akkor is, ha ezek nem mindig egyensúlyozzák ki egymást. Nekünk a 2012-es kiállítása egy egészséges 3-as osztályzatot ért. Ti mit adnátok rá?