Játékosként sok időt töltünk a hobbinkkal, hiszen hosszú órákat képesek vagyunk arra áldozni, hogy elérjünk egy újabb szintet, lemészároljunk egy főellenséget, vagy megszerezzünk egy értékes fegyvert, ám az már egyáltalán nem mindegy, hogyan töltjük a virtuális világban való kalandjainkat. A különböző zsánereket figyelmen kívül hagyva két nagy kategóriát tudunk meghatározni: van egyszer az offline játék, illetve van az online, többjátékos élmény, s attól függően kit kérdez az ember, változó, hogy ki melyiket tartja a nagyobb vonzótényezőnek. A Kontra rovatunkban most arra vagyunk kíváncsiak, hogy TE melyik oldalon állsz.

A singleplayer kalandok mellett szól az, hogy egy olyan világban vehetünk részt, ahol mi vagyunk a központi karakter, nem kell osztoznunk a rivaldafényben, illetve attól sem kell tartanunk, hogy valaki valami olyat tesz, ami a mi szórakozásunkat tönkretenné. A kezünkben az irányítás, a saját tetteink formálják a történet eseményeit, sőt ha úgy tartja kedvünk (és ha a játék is engedi) akár fittyet is hányhatunk az egészre, és elindulhatunk kedvünk szerint felfedezőt játszani, céltalanul bolyongva, megismerve a világot.

Ezen felül egy előre megírt történetet élvezhetünk, ami lehet lineáris vagy teljes mértékben szerteágazó, de annyi biztos, hogy van valamiféle jól definiált struktúrája -- a játékosok nagy része ugyanis nem feltétlenül csak a szórakoztató játékmenet miatt ül le az adott program elé, hanem azért is mert egy jó történetet szeretne élvezni, melynek ő, és csak ő az aktív résztvevője. Illetve természetesen nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egyesek szimplán nem szeretik a multiplayer küzdelmeket és/vagy az online közösségeket.

kontra-singleplayer.jpg

A multiplayer mód ezzel szemben egy csatatér, ahol többnyire nincs helye a történetnek vagy a kényelmes felfedezésnek, itt résen kell lenni, ha nem akarod folyton csak a töltőképernyőt nézni, ugyanakkor ez olyan élményt ad, amit egy, kizárólag singleplayer módot nyújtó játék nem tud visszaadni, hiszen nem gépek, bithalmazok ellen vesszük fel a harcot, hanem hozzánk hasonlóan hús-vér emberek ellen, akik intelligenciájával (jó esetben) egyszerűen nem tudja felvenni a versenyt egy gépi karakter sem. Arról nem is beszélve, hogy kiváló közösségteremtő ereje van egy jó multiplayer módnak vagy MMOG-nek.

A multiplayer játékokra továbbá jellemző a spontaneitás is, az, hogy sosem tudhatod, mi vár a következő sarkon, amit ugyan a jobb singleplayer eresztések úgy-ahogy vissza tudnak adni, de ismét csak azt lehet mondani, hogy ha igazán kiszámíthatatlan, folyamatos éberséget követő élmény kell, akkor a multiplayer legyen a választásod, ráadásul egy jó többjátékos szekció könnyedén kárpótolni tud, ha silány a singleplayer.

kontra-multiplayer.jpg

Minden játékosnak mások az igényei: lehet, hogy neked a történet az első, míg a másiknak csak az számít, hogy milyen a multiplayer; ez a különbözőség tesz egyedivé, s pont erre az eltérésekre vagyunk kíváncsiak ebben a rovatban, arra, hogy te az adott témában, melyik oldalon foglaltál állást. Ezen a héten azt kérjük tőletek, hogy mondjátok el, melyik mód, a singleplayer vagy a multiplayer tetszik nektek.

Ahogy azt már megszokhattuk, most is szívesen látunk hosszú kifejtéseket, amikben kiöntetitek a szíveteket egyik vagy másik oldal védelmében. Persze az sem baj, ha egy rövid választ hagytok csak, annyi a lényeg csupán, hogy megosszátok velünk, de legfőképpen egymással a véleményeteket az aktuális témáról, hiszen itt rajtatok a sor, hogy hangot adjatok magatoknak.