Van, aki a részese, van, aki a formálója: a videójátékok történelme kapcsán a Blizzardnak inkább az utóbbiból, sem mint az előbbiből jutott ki igazán, hiszen az alapításuk óta eltelt három évtized alatt átformálták a stratégiai játékok műfaját és aztán a Diablóval létrehoztak egy sajátot is. Emellett definiálták a masszívan multiplayer online játékokat, és ezt aztán megismételték 2016-ban a hőslövöldékkel is, amit azóta már többen is próbáltak követni. Ebbe persze legtöbbjüknek beletört a bicskája, hacsak nem valami egyedi oldalról közelítették meg, mint a Valorant, az Apex Legends, vagy épp a Rainbow Six Siege. Az Overwatch megjelenése óta eltelt 6 év alatt nemcsak a világ fordult nagyot, de szinte kifordult önmagából a Blizzard is, amit előbb az Activision átszervezése, aztán a stúdión belül zajló zaklatási botrány rengetett meg az alapoknál, masszív exodust eredményezve. Ennek eredményeként gyakorlatilag az eredeti vezető fejlesztők nélkül, új stábbal az élen volt kénytelen a célegyenesbe fordulni az az Overwatch 2, amiről első, és igazából a sokadik látásra is nagyon nehéz lenne megállapítani, hogy egy folytatás.

FREE TO PLAY

Már csak azért is, mert nem titkoltan az Overwatch újramázolt változata, alapvetően ugyanazzal a beltartalommal. Olyannyira, hogy az eredeti Overwatch már egyáltalán nem elérhető, helyét teljes egészében az új felvonás vette át, a kor követelményeinek megfelelő üzleti modellel. Alapvetően tehát free-to-play, pár kisebb-nagyobb fallal: ahogy a játékmódok, úgy a hősök zöme sem érhető el alapból, azok megnyitása folyamatosan történik (a kompetív mód például 50 megnyert Quick Matchhez kötött, míg az utolsó hős a 150. játékkal nyílik csak meg. Kivételt képeznek ez alól elsősorban az eredeti játék tulajdonosai, akik alapból elérhetnek mindent, korábban eredményeiktől kezdve a megnyitott kozmetikai tárgyaikig az elődből.

A jövőbeni tartalomszerzés menete azonban más. Ennek elsődleges oka a Battle Pass bevezetése, amely teljes egészében kiváltja a lootboxokat. Nem csupán kozmetikai kiegészítőket – avatárokat, emote-okat, kösztümöket – tartalmaz, de az egyik új hőst, Kirikót is. A Genji move-setjét idéző healer a Battle Pass 55. szintjének elérésével oldható fel, amihez masszív mennyiségű játékidő szükséges, ez pedig kizárólag fizetéssel, a Battle Pass prémium változatának megvásárlásával váltható ki. A 10 eurós kiadás a szokásos extrákat is elhozza, úgymint a permanens, 20%-os XP bónusz, az egyes szintek teljesítéséhez a legcélszerűbb mód pedig a napi és a heti küldetések teljesítése, ugyanakkor ezek közel sincsenek annyira szem előtt, mint mondjuk a Valorantban. A Battle Pass nélkülözhetetlennek nem nevezhető, de mindenképp jelentősen kilóg az eddig ismert Overwatch-élményből.

RÁZVA, NEM KEVERVE

Ugyanakkor ez sokkal inkább elmondható a felszín alatti lényegesen mélyebb és drasztikusabb változtatásokról. Kezdésnek például az aktív játékosszám lecsökkentéséről, hiszen a meccsek már csak 5-5 elleniek, egyre redukálva a tankok számát, mellé 2 damage és 2 support hőst rendelve. Ez alapvetően változtatja meg a meccsek dinamikáját, ideális esetben lényegesen pörgősebbek az összecsapások, sokkal kevesebb az állóháború és a beragadás a térkép egy-egy pontjára. Ugyanakkor ennek oka szorosan összefügg azzal a nem éppen elhanyagolható ténnyel is, hogy alapvetően változott meg több hős működése is elsősorban azáltal, hogy a stunolás ha nem is tűnt el teljesen, csupán egy maroknyi karakterenek maradt meg, és ugyanez elmondható a pajzsokról is. Ez a kettő együttesen számos bosszantó pillanatot okozott az eredeti Overwatchban, a sérüléseket szivacsként felszívó tankok és az ehhez asszisztáló stunrengeteg okozta frusztráció így drasztikusan leredukálódott. Emiatt számos korábban már ismert hőst is újra kell tanulni vagy újrapozícionálni, Mei például már nem tud fagyasztani, csak lassítani; Bastion nem MG-ként funkcionál, hanem légitámadást tud kérni, Orissa eszköztára pedig alapvetően változott meg. A hősök újrakeverése és újragondolása korábban sem volt ismeretlen az Overwatch számára, de ez most olyan fundamentális változás, amely teljesen újrarajzolja az eddig ismert metát és az izommemóriát is újratanulásra készteti.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ehhez remekül asszisztál a másik két új hős is. A tankként funkcionáló Junker Queen például shotgunnal tartja távol az ellenfeleket, ultija pedig a tömegoszlatásban, illetve egy specifikus célpont kiiktatásában tud kifejezetten hasznos lenni. Sojourn ezzel szemben olyan, mint egy klónozott Soldier 76, csak gépfegyver helyett railgunnal osztja a masszív sebzést, amit lassítással és szupergyors becsúszásokkal igyekszik kiegészíteni. Egyikük sem lóg ki a sorból, sőt Junker Queen a kompetitív mód egyik új, nagy favoritja, és kiválóan megállja a helyét az új fő játékmódban, a Pushban is. A TF2-es Payload kiköpött másában a csapatoknak egy robotot kell bekísérnie az ellenfél bázisára. Ehhez jelenleg három térkép áll rendelkezésre, kiegészítve az eddigi repertoárt, amit szintén elért a változás szele. Az Overwatch 2 hátrahagyja a klasszikus Assault pályákat, azokat a custom módra korlátozva, és ez jelenleg érződik a rotáción is, amely elég gyorsan önismétlővé tud válni.

A további térképek – ahogy a hősök, a kosztümök, az emote-ok is – ugyanis a Battle Pass-okkal párhuzamosan, azaz szezononként fognak érkezni, és ez igaz arra a PvE-re is, amely a legnagyobb érv volt a 2-es szám a címbe való befűzése során. A lore-t tovább mélyítő, történetcentrikus PvE ugyanis csak a 2023-as ütemterv része, így idén már csak egy új tank és egy új térkép várható. Sovány kezdésnek semmiképp se nevezhető, a több mint 30 hős és a számos játékmód, a napi- és heti kihívások okán pedig bőven van teendő és tennivaló, ugyanakkor továbbra is indokolatlannak érződik folytatásnak hívni. Az Ovewatch 2 sokkal inkább egy reboot, amely új, talán stabilabb alapokra helyez egy olyan játékot, amely ha nem is egy új műfajt keltett életre a megjelenésekor, de mindenképp kijelölt egy olyan utat, amelyre azóta már többen is rátértek. Most már csak a Blizzardon és az Overwatch 2 új csapatán múlik, hogy saját maguk rajta tudnak-e ezen maradni.

(Az élménybeszámoló az Overwatch 2 megjelenésének hetében, 2022. október elején készült. A jövőben igyekszünk időszakosan visszatérni a játékhoz, és beszámolni az esetleges nagyobb tartalmi újításokról.)