• A Kotaku egy tényfeltáró cikkben ecsetelte a Bioware problémáit
  • A stúdió hivatalos közleményében diplomatikusan elkendőzte a dolgot
  • Casey Hudson általános menedzser levélben elismerte, hogy komolyak a gondok

Foglaljuk gyorsan össze, mi is történt az elmúlt pár napban a Bioware-rel kapcsolatban. A Kotaku cikkírója, Jason Schreier masszív tényfeltáró cikket írt a Bioware-ről és az Anthem botrányos fejlesztéséről.

Ebből derült ki többek között, hogy a program koncepciója hónapról-hónapra változott, így egyebek mellett egy ideig túlélős online játék is volt, és az E3 2017-en bemutatott demónak semmi köze sem volt a boltokba került Anthemhez. A repülés is hol benne volt a játékban, hol nem, végül az EA egyik korábbi feje, Patrick Söderlund nyomására került bele végleges formájában.

A Bioware fejlesztési stratégiája is eléggé „ahogy esik, úgy puffan” jellegű (házon belül ezt „Bioware csodaként” emlegetik), vagyis a játékaik nagyjából tíz éve úgy épülnek fel, hogy az utolsó hónapokban lesz belőle valami vállalható. Éppen ezért a fejlesztőkön egyénileg is nagy volt a nyomás, sok a túlóra, rossz a munkaköri légkör. Néha az is előfordult, hogy a sok és gyorsan bekövetkező változás miatt az egyik részleg nem tudta, miről beszél a másik.

Azt is megtudhattuk a Kotaku cikkéből, hogy sok gondot okozott a Frostbite motor, amit úgy írtak le a fejlesztők, hogy egy házon belüli engine a harmadik féltől vásárolt motorok minden bajával. Ez amúgy nem az első panasz az EA által annyira nyomatott Frostbite-ra, már megszólták a Dragon Age: Inquisitionön, a Mass Effect: Andromedán és a Battlefieldeken dolgozó szakemberek is.

Mindezek tetejében az első csúszást követően az EA több késést már nem engedélyezett, és azzal érvelt, hogy ez egy élő szolgáltatás, vagyis a megjelenés után is vígan lehet fejleszteni és javítani.

És ez csak néhány dolog a cikkből, amit érdemes elolvasni, mert bár tényleg hosszú, rendkívül alapos munka, több egykori Bioware-dolgozó is megszólal benne.

Természetesen a stúdió azonnal reagált az anyagra, és hivatalos közleményükben védelmükbe vették az Anthemen dolgozó fejlesztőket, mint csapatot. Elismerték, hogy voltak gondok az Anthem fejlesztése körül, de szerintük semmi olyasmi, ami más új IP-k összerakásakor nem jelentkezett volna. Ugyanakkor máig dolgoznak az új vezetői csapat kiépítésén, amelynek egyik első lépése az volt, hogy visszavették Casey Hudsont.

Nos, lényegében ez egy diplomatikus, de a dolgokat kissé elkendőző reakció volt a Bioware részéről. Itt talán meg is állhatna a történet, ha maga Casey Hudson nem küld egy levelet a stúdió dolgozóinak, ami hogy, hogy nem szintén a Kotaku kezére jutott, és a hivatalos nyilatkozattal ellentétben elismeri a Kotaku cikkében említett gondokat:

„A cikk sok problémát említ az Anthem és korábbi projektekkel kapcsolatban, és összefüggésbe hozza ezeket a gondokat a munkahelyi légkörrel. Ezek a problémák valósak, így prioritást élvez azok megoldása.”

Hudson kritizálta, hogy a Kotaku cikke néhány fejlesztőt név szerint említett, szerinte ez unfair húzás volt, és káros hatásai lehetnek az egyénekre nézve. Elismerte, hogy amikor elfoglalta az általános menedzser posztot, tisztában volt a Bioware-nél uralkodó rossz légkörrel, a szervezeti és kreatív problémákkal, és továbbra is azon van, hogy ezeken a területeken javulást érjen el. Ugyanakkor az ilyen napokon nem érzi úgy, hogy jó munkát végezne, szóval még több erőfeszítésre lesz szüksége, hogy javítsa a stúdió kultúráját.

casey-hudson-bioware-gm.jpg

Tervei között szerepel a fejlesztők munkakörének jobb körülhatárolása, a szervezés átláthatóbbá tétele és a projektek jobb átláthatósága, a víziók kiteljesedése. Emellett attól sem zárkózik el, hogy a Bioware dolgozói személyesen hozzá forduljanak, és megbeszéljék, min lehet és kell javítani.