Az utóbbi hetekben több kiegészítőt is megnéztünk magunknak, és bár valamelyik cikknél leírtam, hogy nem én vagyok a társasjátékos bővítések legnagyobb híve, azért van egy műfaj, amely jobb esetben azt gondolom, hogy alapvetően igényli a játékok kiegészítését. Ez pedig a narratív, tematikus zsáner, melyben, ha jól összeszokott a csapat, már ismert a mechanika, a játékélmény pedig nemcsak működik, de tényleg élvezetes, akkor kár lenne kihagyni további sztorikat, helyszíneket és ellenfeleket. A CMON (A halandó halál) és a Fantasy Flight Games (Arkham, Eldritch Horror és társai) pedig jól ismeri a dörgést, így utóbbi kiadótól néztünk most meg egy nagy adagnyi extra csomagot, amik a Delta Visionnek hála végre nemcsak angolul, de magyarul is elérhetők.   

Eldritch Horror: Carcosa Jelei (Signs of Carcosa)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-8
  • Játékidő: átlagosan 120-240 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,1/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 9992 forint

A Carcosa jelei az egyik a két kisebb dobozos csomagból, ami nem szignifikánsan újítja meg a játékot, inkább csak tartalmi szempontból tesz hozzá, hogy a megszokott rutintól szabaduljunk. A történet szerint nyomozóinknak tényleg az őrülettel kell szembenézniük, hiszen az szerte mindenfelé terjed, miközben a megtébolyodott polgárok idegen városok szellemtornyairól és egy távoli tó különös tükörképeiről hadoválnak. Fontos, hogy a kiegészítő minden egyes kártyáján látható egy megkülönböztető ikon (ez a további bővítéseknél is megtalálható, természetesen mindegyik esetben más illusztrációval), így ha bele is keverjük a lapokat az alapjátékos paklikba, később viszonylag gyorsan ki is tudjuk válogatni. Márpedig muszáj lesz belekeverni, elvégre így bővítjük a már elérhető kínálatot, kivételt jelentenek ez alól a bevezetéskártyák, amik közül egyet felcsapunk (a többi mehet vissza a dobozba), ezzel meghatározva a kaland kiindulási pontját, majd utána jöhet minden más.

Az, hogy kapunk “új”, egyébként az Arkham-szériából már ismert nyomozókat (ez esetben négyet), az általános dolog, ahogy az új Mérhetetlen Vén és a rengeteg kártya jelenléte is. Akadnak még találkozáskártyák (84 db!), rejtély-, eszköz-, mítoszkártyák és egyebek, mindenből szép számmal, de ami fontosabb, az a romlásjelzők megjelenése, amik a fejlesztésekhez hasonlatosak, csak éppen – értelemszerűen – negatív irányba változtatják képességeinket. A fejlesztés és a romlás kioltja egymást, illetve egy tulajdonság sem csökkenhet 1-es érték alá. Az egyedi eszközkártyák a hatásokhoz és varázslatokhoz hasonlóan kétoldalasok, és minden esetben valamilyen egyedi eszközt biztosítanak. Ami érdekesség még, az az ellenfelek fizikai ellenállása, ami eltörli a normál, fizikai extra bónuszokat. Van viszont könnyítés, méghozzá a rejtélyeknél, aminek hála akár a szörnyek életereje, vagy éppen a megoldandó rejtélyhez kapcsolódó nyomok száma is csökkenhet. Persze nehezíthetünk is a játékon, erre is van külön szabály, de aki ennyire kívánja a halált, az vesse magát a szakadékba!

És hogy milyen maga a kiegészítő? Nos, rendkívül hangulatos, avagy hozza a szokásos Eldritch Horror-élményt, amihez a bevezetéskártya is alaposan hozzátesz, de minden egyes találkozás és esemény szintén növeli az élvezeti szintet. Hastur kimondottan az épelméjűséget célozza és próbálja rombolni (minél több kapu van játékban, annál nagyobb sikerrel) – amit persze lehet akadályozni, de mindennek ára van. Jók az extra karakterek, jó a történetük, jók a hatásaik-képességeik, illetve maga a kiegészítő jól illeszkedik a mítoszba. Ha csak az alapjáték van meg otthon, már egy ilyen kis dobozos bővítés is megteszi a hatását, elvégre csak a bevezetéskártyák és a találkozások elegendőek arra, hogy alaposan felkavarják a megszokott élményeket, mielőtt városlátogatásra indulunk…

Eldritch Horror: Romba Dőlt Városok (Cities in Ruin)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-8
  • Játékidő: átlagosan 120-240 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 9992 forint

Merthogy a Romba dőlt városokkal, avagy az Eldritch Horror másik kisdobozos kiegészítőjével a városok kerülnek középpontba, vagyis azok pusztulása. Ez a csomag is hasonló elemeket tartalmaz, mint a Carcosa jelei, azonban van egy nagyon komoly és fontos újítása, méghozzá a katasztrófa-pusztulás jelenléte, amihez katasztrófa-kártyák tartoznak. A történet szerint a nyomozók feladata pont az, hogy kiderítsék, honnan jönnek a természetellenes katasztrófák, a városokat romba döntő rengések, a tájfunokat követő szökőárak, a pusztító viharok. És bizony, ha egy ilyen eléri valamelyik várost, akkor arra pusztulásjelző kerül, egyben pedig leveszünk róla minden más jelzőt és nyomot, miközben a hely találkozások-pakliját is kukázzuk, helyette pedig a pusztuláspakliból húzunk, amivel kapcsolatban talán mindenki el tudja képzelni, hogy mire számíthat. 

És ez az újítás már éppen elég ahhoz, hogy tovább fejlesszük a játékot, amiben immáron a városok is pusztulhatnak, ezzel igen sok kellemetlenséget okozva a hősöknek. No, nem mintha Shudde M’ell nem okozna már alapvetően bőven elég kellemetlenséget, hiszen a pusztulás és rombolás hozzá köthető, ő pedig a végzetsávon haladva automatán kínálja a halált és a katasztrófákat, miközben minden elpusztult város önmagában rontja a nyomozók esélyeit. A karakterek közül a csavargó, “Gyárkémény” Pete nálunk különösen kedvenc lett, hiszen a vasútvonalon extra haladásra képes, sőt eszközszerzésnél további egy lapot behúzhatunk vele. Egyébiránt pedig a Romba dőlt városok is egy szolidabb, de kellemes bővítése a játéknak, amivel romlást nem, de bevezetést és minden egyebet ugyanúgy kapunk, különösen élményeket, amik az elpusztult városokhoz köthetők. De ha már városok, látogassunk meg inkább olyat, ami nem pusztult el, sőt a kaland szempontjából egészen új távlatokkal rendelkezik.

Eldritch Horror: Az Őrület Hegyei (Mountains of Madness)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-8
  • Játékidő: átlagosan 180 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,25/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 19 992 forint

Merthogy az Eldritch Horror egyik nagyobb dobozos kiegészítőjével nyomozóink a Miskatonic-expedíció tagjaként a déli sarkvidékre utaznak, hogy ott megismerjék az ősfürkészek, avagy az évmilliókkal ezelőtt létező idegen faj történetét. Ehhez pedig ezúttal nemcsak egy nagy halom új kártyát kapunk, de némi jelző társaságában egy antarktiszi segédtáblát is, amely nem kapcsolódik szervesen az alapjáték táblájához, viszont egy adott ponton (Antarktisz) át lehet jutni egyikről a másikra, ami további helyszíneket és lehetőségeket jelent. Fontos még, hogy ezzel a kiegészítéssel a kalandlapok is megjelennek, amik lényegében az expedícióknak felelnek meg. Amennyiben ugyanis az Antarktisz vészmadara bevezetéskártyát húzzuk, a kalandpakli is képbe kerül, ami három felvonásával további feladatokat kínál a csapatnak, megoldásának jutalma pedig a végzetjelző visszaléptetése vagy éppen egy rejtély könnyítése lehet. Fontos még a fókusz, amiből egy szerezhető egy akcióval, összesen pedig két fókuszjelző lehet egyszerre egy nyomozónál: próbadobásnál a fókuszt arra lehet elkölteni, hogy újradobjunk egy kockát. Az utolsó nagy különbség, hogy a fizikai ellenállás mellett megjelenik a mágikus is, avagy azoknál az ellenfeleknél, akik ezzel rendelkeznek, a mágikus bónuszok nem érvényesek. 

Mely zúg, zúg a lávasodorban, az északi sarkra halad.

A 8 nyomozó és a 2 Mérhetetlen Vén (ősfürkészek… khmmm… és Ithaqua), valamint a több mint 200 másfajta kártya alaposan hozzátesz az alapjátékhoz, ez nem is kérdéses, illetve nagyon jópofa újítás, hogy immáron új játéktáblát is kapunk, nem mellesleg számos expedíciós lap mélyíti el ezt az élményt. Alapvetően tehát mindenképpen érdemi frissítésről van szó, nem kevés újdonsággal és kihívással (van olyan ellenfél, aki egyetlen nem teljesített kritérium esetén mindenképpen bukásra ítéli a próbát elkövető nyomozót), és egy olyan adalékkal, ami a népszerű sztorinak hála talán minden Lovecraft-rajongó álma volt. A rengeteg, általában izgalmas, de minimum jópofa szöveget tartalmazó kártya mellett a segédtábla jelenléte is sokat dob az összképen, ezzel megnövelve a lehetőségek egyébként sem csekély számát, ám borsosabb ára miatt, ha egyelőre csak az alapjáték van meg, akkor (először) szerintem mindenképpen valamelyik kisebb dobozos kiegészítő a nyerő választás, azok megléte esetén pedig érdemes még kicsit tovább kutakodni, és leginkább olvasni. Mert nyomozóink részére van még itt egy visszautasíthatatlan ajánlat és kaland.

Eldritch Horror: Piramisok Alatt (Under the Pyramids)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-8
  • Játékidő: átlagosan 180 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,16/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 19 992 forint

Ismered az ősi Egyiptom kegyetlen urának, a Sötét Fáraónak szörnyű titkait? Nem? Nem meglepő, hiszen nevéhez annyi borzalom és szenvedés tapad, hogy azt mindenhonnan kikaparták. Most viszont itt az idő, hogy leleplezzük a szörnyűséges múltat, avagy az Eldritch Horror ezen kiegészítőjében a nyomozók bőrébe bújva itt a lehetőség, hogy aláereszkedjünk a gízai piramisok alatti katakombákba, és felfedjük az egykori uralkodó titkait. Ehhez ismét egy nagyobb dobozt kapunk, megintcsak több mint 200 különböző kártyával, visszatérő romlásjelzőkkel. Ha a bevezetéskártyák közül a Piramisok alatt került elő, vagy ha Nehphren-Ka a Mérhetetlen Vén, akkor a segédtábla a normál játéktábla mellé kerül, méghozzá több átkötéssel, amik a Nílushoz, a Szaharához és Kairóhoz irányítják át a játékosokat, majd minden út Ró… a piramisokhoz és a nyomozók végzetéhez vezet. Ezzel kapcsolatos újdonság, hogy a helyi útvonalak használata nem számít akciónak, minden más viszont a régi, a romlástól kezdve a mágikus és fizikai ellenállásig.   

A fáraó nyomában

A 8 új nyomozó között van néhány kifejezetten hatékony alak (pl. Hank Samson, a napszámos), a helyszín önmagáért beszél, a 2 Mérhetetlen Vén pedig kellőképpen hatásos és felejthetetlen ellenfélnek bizonyul, mindegy, hogy Nephren-Ka vagy Abhoth kerül terítékre. Az események és a kaland leírása szokás szerint kifejezetten hangulatos, a csomagban pedig elég sok lehetőség van, mind a nyomozókat, mind a találkozásokat, mind a főellenfeleket, mind pedig a kalandokat tekintve. Bár ez talán összességében mindegyik kiegészítőről elmondható.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És igen, ha van társasjáték, amihez érdemes kiegészítőt venni, az az Eldritch Horror. Maga az alapjáték is remek, jól el lehet vele szórakozni, de ha már a könyökünkön jönnek ki az ebben a verzióban elérhető világvégék és bukások(jó, persze lehet nyerni, csak akkor fel kell kötni a gatyát), akkor ideje más történetbe is belevágni, amihez mind a négy bővítő csomag nagyszerű. Mivel a két nagyobb doboz drágább, én sorrendben így ajánlanám a magyarul is elérhető csomagokat: Carcosa jelei, Romba dőlt városok, Piramisok alatt, Az Őrület Hegyei. Utóbbinál az egyiptomi kalandot jobbnak éreztem, egyszerűsíti a dolgot a számos bekötő útvonal is, miközben talán a téma is jobb egy kicsit. Az anyagminőség a szokásos, ahogy az inzert hiánya is, így mehet a mindenféle zacsi a dobozba. Akinek alapjáraton bejön a lovecrafti, kooperatív móka, és az Eldritch Horror ezen a vonalon is kiemelt címnek számít, az bátran ruházzon be a hazai kiadások valamelyikére, mert a fordítás átlagosan jó lett, a kis jegyzeteket élvezet olvasni, vagy elmerülni a háttérinfók között. És ugyan a Delta Vision idén alaposan kitett magáért és rengeteg jó játékot sikerült megjelentetni a kiadónál, azt hiszem, hogy ezen kiegészítők fordításáért és megjelentetéséért külön kiemelt köszönet jár… micsoda szerencse, hogy a Delta Vision csapata nem az épelméjűségével fizetett mindezért. Legalábbis reméljük. 

(A tesztpéldányokat köszönjük partnerünknek, a Delta Visionnek! A kiegészítőkhöz az alapjáték megléte szükséges, anélkül egyik sem játszható, onnantól viszont szabadon keverhetők, egyikhez nem szükséges a másik.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát