Ha fantasy és társasjáték, akkor szinte előözönlenek a tárnák mélyén megbúvó dungeon crawlerek, amik általában kooperatív, de nem ritkán fél-kooperatív vagy kompetitív élményt kínálnak a varázsló- és barbár-szerepre vágyó gamereknek. Az utóbbi években azért látni az igényt arra, hogy a hagyományosabb receptet kicsit megkavarják az alkimisták fortyogó anyagokkal teli üstjében, így a Hexplore It például erősen épít a karaktergenerálásra és a nyitott világ felfedezésére, a különböző lehetőségek szabad kiaknázására, miközben a hamarosan újabb kampánnyal jelentkező Euthia is ezt a vonalat ragadja meg, csak éppen egymás ellen harcoló (a játékosok befolyásolják a szörnyek jelenlétét), egyébként pedig a Heroes of M&M-szériát is idéző stílusban. Nos, és akkor itt a Lucky Duck Games tavalyi kasszasikere, amely ismét egy újfajta megközelítést eredményez: a lengyel csapatól nem idegen és meglepő módon egy app-vezérelte kalandot, amelyben a játékos azért indul meg a világban, hogy elérje a saját végzetét, részben a Diablo, részben a hagyományos RPG-kalandjátékok stílusában.

Végzetek Egy legendás kor sötét krónikái (Destinies)

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-3 fő
  • Játékidő: átlagosan 90-150 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 1,93/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 18 990 forint

Az biztos, hogy a csomagolás rendkívül igényes és minőségi, sőt az árához képest hatványozottan az. Bár a szépen lakkozott, nagyszerű arttal rendelkező dobozban hagyományos, vastag játéktábla nincs, kis lapkák alkotják a moduláris szerkezetű játékteret, egyedi és szépen kidolgozott kockák, mutatós minik és egyéb elemek pihennek a nagyon is komfortos inzertben, amiben mindennek van helye, így sem az elrakás, sem a setup nem jelenthet problémát. A játékhoz szükséges még az ingyenesen letölthető app, ami teljesen magyarul kínálja a fantasy élményt, onnantól pedig akár egyedül, akár többen, de a lényeg ugyanaz:

tarsalgo-gemklub-vegzetek-pcguru-1.jpg

Teljesítsd be a végzeted!

A Destinies, avagy a Végzetek egy sötét fantasy világba kalauzolja el a játékosait, méghozzá egy rendes kampánnyal, ami több fejezetre lett felosztva, és ezt előzi meg a betanító szakasz, ami egy olyan küldetést takar, ami nagyjából megmutatja a játék lényegét, működésének elvét. Mivel pedig erősen történet-orientált társasról van szó, a sztorira és a tényleges döntésekre nem fogok kitérni, inkább csak nagyvonalakban vázolom fel, hogy melyik része hogyan működik. Egyfelől a játék elején választunk egy karaktert, ahhoz kapunk egy lapot, kockákat, némi pénzt és kezdőfelszerelést, valamint képességpontokat, amik később a sikereinket biztosítják.

tarsalgo-gemklub-vegzetek-pcguru-2.jpg

A kezdőhelyszínt és az esetlegesen elérhető lehetőségeket az app mutatja, avagy lerakunk egy karaktert az előírt területre, néhány tokent, a felfordított helyszínlapka mellé pedig a másik oldalukkal felkerülnek a szomszédos, még le nem leplezett helyszínlapkák. Első körben megnézhetjük, hogy a látott tokenek milyen lehetőségeket takarnak, beszélhetünk a megjelenő karakterrel/karakterekkel, majd ha mindennel végeztünk, eldönthetjük, melyik lapka és irány felé folytatjuk utunkat, ami persze átfordul valós helyszínné, és ismét jön a többi lapka, a tokenek és karakterek megjelenése. Ha pedig valamit kiválasztunk, annak általában van valamilyen hatása. Beszülünk valakivel, akár választhatunk is döntések közül, vásárolhatunk, lophatunk, harcolhatunk, és ezek döntő többségében a kockákat tetszőleges számban használva merítjük ki, avagy dobunk velük, az eredményt pedig a képességeinkkel és képességpontjainkkal összevetve kapjuk meg. Utóbbiakból veszíthetünk is, így egy idő után érdemes odafigyelni, hogy mikor reszkírozzuk a szerencsénket, aminek viszont komoly jutalma lehet, egy-egy ütős, kockadobásainkat alapvetően befolyásoló tárgy, extra kocka, pénz vagy egyéb fejlesztés mellett. És ez a játékmenet az, ami akár órákra is elvarázsolja a játékosokat, egy külön világba repítve őket, miközben mindenki a saját sorsának kovácsa, a saját történetét göngyölíti fel.

Ap(p)ropó, végzet!

Bár az applikációs játékoktól alapvetően tartok, és egyik legfontosabb ellenérvem a Végzetekre is vonatkozik (mi lesz, ha nem működik az app?), minden más téren sikerült eltörölni az ellenérzéseimet. Sok a kockadobás, de ahogy haladunk előre, gyűjtjük a cuccokat, annál jobban befolyásoljuk azt is, ahogy képességeink is hatással vannak a fejleményekre. Maga a sztori szépen halad, a legélvezetesebb része a dolognak pedig maga a felfedezés. Kicsit olyasmi, mint az Etherfields, ahogy haladunk előre, megnézzük ezt, megnézzük azt, csak sokkal populárisabb, egyszerűbb és mindenki számára érthető/élvezhető formában. Amonnan jött egy pletyka, hogy valahol valamit fura dolog történt, nosza, menjünk el és fedezzük fel. Vagy maradjunk, ezzel kockáztatva a további lehetséges áldozatok életét? Lopunk, ezzel kockáztatva becsületünket vagy inkább imádkozunk? Előbbi a legelső döntéseink egyike, de kiválóan vezeti be a játékost egy olyan kalandba, melynél tényleg ő a főhős. És ez a teljes társasjátékra igaz.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mert akárhogy is haladunk, akárhogy is döntünk, a saját kampányunban és játékunban haladunk előre, aminél most először érzem azt, hogy tényleg nagyszerűen működik, mint egyjátékos élmény, mintha csak egy kaland-RPG videójátékot indítottunk volna el. De ez ott épül fel a szemünk előtt, és bár az appnak hála lényegében nem is igényelné a lapkákat és miniket, de pont ezek adják meg a hagyományosabb hangulatát a dolognak, ahogy felépül előttünk a vidék, annak minden fontosabb szereplőjével együtt. Ráadásul ezek a minik, bár sok esetben tényleg minik (mármint aprók), de egészen jól mutatnak, míg nagyobb társaik már az átlag felett állnak. Remek asztalképet és hangulatot biztosítva így a lassan, akár fejezetenként is órák alatt kibontakozó történethez. Örömteli, hogy a Végzetek ilyen hamar megérkezett hozzánk is, és ugyan a történet, a karakterek és a háttér kapcsán több minden is érdekelt volna, bizony nem véletlen, hogy 2021 végének egyik nagy sikere lett. Kíváncsi vagyok, hány kiegészítő lesz még hozzá (mi egyet hamarosan biztosan bemutatunk), de önmagában is megéri az árát, igényes és jó minőségű összetevőivel, szép illusztrációival, kidolgozott kockáival és praktikus inzertjével abszolút nem túlzás az összeg, amit elkérnek érte. És idővel még a kártyákon látható nagy QR-kódokat is meg lehet szokni – ezekkel kerülnek a tárgyak és egyebek a játékba. A téma és a zsáner kedvelői bátran csapjanak le rá!   

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát