Kisméretű, mágneses zárral ellátott, igényes dobozban, látványos külsővel itthon is beszerezhető a Vasútvonal Sötétkék és Tűzvörös kiadása, miközben akár egyik is elég a családi/baráti felhozatalba, de az sem jár rosszul, aki mindkettőt birtokolja. Kickstarteren azonban megszületett a Railroad Ink Challenge is, avagy a szintén két változatban elérhető folytatás, ami mellé, ha kicsit mélyebben a zsebünkbe nyúltunk, számos további extrát is bezsákolhattunk. És bizony ezúttal is igaz, hogy akár egy verzió is elég, legyen szó a Shining Yellow vagy a Lush Green Editionről, de aki komolyan el szeretne mélyedni a játékban és annak lehetőségeiben, annak érdemes mindent begyűjtenie, ami kicsit is befolyásolja a vasútvonalak építését.

Railroad Ink Challenge

  • Partner/kiadó: Horrible Guild
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 15-30 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 2,17/5
  • Ára: Kickstarteren a teljes, minden kiegészítős Collector pledge 75 euró volt (26 300 forint), itthon a játékok darabja 5990 forintért kapható

Vagyis a vasútvonalak és autóutak építését, a városok és különböző létesítmények megteremtését. Merthogy miről is szól a Railroad Ink? A Vasútvonalak alapjátékban akár hatan (vagy 12-en, esetleg többen, ha van elég alapdoboz az összetevőkkel) is nekiállhattunk a játéknak, melyben mindenkinél van egy saját játéktábla a játékterülettel, extrákkal, pontozó résszel, illetve a segítségekkel, továbbá van alapvetően 4 darab dobókocka. Utóbbiakat egyvalaki eldobja, az eredményt pedig mindenki szimultán, egyszerre felhasználja. Mindet. A lényeg, hogy a saját játéktér külső sávjában vannak kijáratok (autó-vasút), amiket a törolhető filc segítségével össze kell egymással kötni. Természetesen az autóutat autóúttal, a vasútvonalat vasútvonallal, ezek pedig csak a megfelelő módoknál keresztezhetik/érinthetik egymást.

A hét forduló mindegyikében ennyi a feladat, plusz a táblán van hat darab extra “kocka-oldalunk”, amikből fordulónként egyet, a teljes játék alatt pedig összesen hármat használhatunk fel, így segítve a kellemetlenebb helyzeteket. Ha a hét forduló letelt, jöhet a pontszámlálás az összekötött kijáratok, leghosszabb utak tükrében, miközben minden be nem fejezett útvonal mínusz pontot ér. Ezt a játékot a kiadásonként két kiegészítő két-két kockája dobta fel, amik a négy alapkocka mellett további lehetőségeket hoztak be a képletbe, így például a vizeket vagy éppen a romboló vulkánokat és meteorokat, amik mind-mind a lehetőségeket kavarják meg az új terepviszonyokkal és hatásokkal, miközben extra pontszámlálást hoznak a rövidített játékmenet, avagy a hatodik forduló végén.

Kihívással teli visszatérés 

Nos, a Challenge ezt a játékot bővíti és mélyíti tovább, méghozzá több szempontból is. Mert bár az első dolog, ami szemet szúrhat, az a játékosszám csökkentése, hatról négyre, miközben a korábbi alapjátékok nem kompatibilisek az újakkal (a kiegészítők bármelyik változattal jók), aminek megvan az oka. Ezúttal ugyanis kiemelt szerepet kapnak a kihívások, miközben a kockák is megváltoztak és sokkal több akcióra/építésre jók. De visszatérve a kihívásokra: ezek kártyák formájában, játékonként három lappal kerülnek elő, azon feladatokat adva a játékosoknak, akik innentől a hagyományos építgetés mellett a kihívások teljesítésén is agyalhatnak.

Már ez is kellemesen megfűszerezi az élményt, miközben képbe kerülnek a különböző épületek és lakóhelyek, amik további pontokat vagy akciókat eredményeznek, és akkor még a szóló módról (és tábláról), illetve a számos kiegészítőről nem is beszéltünk. Utóbbiból ezúttal is van az alapdobozokban 2-2 (pl. erdőkkel, amik több módon is megkavarhatják a kihívásokat, vagy kaktuszokkal, sivataggal), de aki a Collector pledge mellett döntött, az járt a legjobban. Aki ugyanis a legnagyobb csomagra ruházott be, az első körben egy nagy, szintén mágneses dobozt kapott, melybe minden eddigi alapjáték belefér, középen kitöltve a hézagot a kiegészítőkkel. A kiegészítőkkel, amik a nagyobb játéktáblákon felül (több fordulóval, több lehetőséggel) összesen 7 csomaggal bővítik az alapjátékokat (bármelyiket), olyan témákból hozva a kockákat, mint a klasszikus arcade videójátékok (Pac-Man, Tetris… értelemszerűen különböző alakzatokkal), a lovecrafti kozmikus horror (kultistákkal és portálokkal), vagy éppen a jövő, esetleg az elektromosság.

Na, ezt én most dobom

Dobom, de sokszor. Mert ahogy a korábbi változatok, úgy az új, bővített verziók is nagyszerűen működnek, zseniálisak a maguk nemében. Természesen egyik Vasútvonal/Railroad Ink sem egy kimondottan összetett darab, megmaradnak a roll-and-write kategóriában, de azért a Challenge már eleve összetettebb, több figyelmet igényel a korábbi kiadásoknál, a különböző kiegészítők pedig már-már agyégetős helyzeteket hoznak, ha ügyesen akarjuk használni a kockákat. Ilyen téren tehát abszolút jól sikerült a bővítés és mélyítés, hiszen a Horrible Guild új változatai alaposan felforgatják a korábban bevált beidegződéseket, és ezt már néhány csavaros ötlettel, szépen kidolgozott kockával sikerült elérni, amiért jár a kalapemelés. Aki nincs oda a műfajért, azt persze itt sem fogja hatalmas csoda érni, nem valószínű, hogy a zsánert majd ezekkel a játékokkal szereti meg, de aki alapvetően kedveli a hasonló darabokat, az egy ilyen csomaggal, vagy akár csak egy-két alapdobozzal is nagyszerűen elszórakozhat. 

horrible-guild-railroad-ink-challenge-pcguru-1.jpg

Amikor az útvonal életre kel

És nem szabad elmenni szó nélkül a digitális verzió mellett sem, ami Androidon, iOS-en és Steamen egyaránt elérhető, méghozzá igen baráti áron. Steamen például 7 euró, nagyjából 2500 forint a játék, ami egyelőre a korábbi, Sötétkék kiadást tartalmazza, de érkezik majd hozzá az újabb Green és Yellow is, amik mindenképpen megdobják a tartalmi lehetőségeket, az meg már más kérdés, hogy az összeg ezzel együtt emelkedik-e és ha igen, mennyire. Mindenesetre ami van, az már most is működik, méghozzá elég jól: a tutorial teljesítése után a kihívásoknak eshetünk neki, pontszámainkat pedig barátaink eredményeivel versenyeztethetjük. A játékmechanika ugyanaz, mint a fizikai változatnál, csak ugye itt a gép dob, viszont ami kifejezetten szerethetővé teszi az egészet, az a dizájn, az art, amivel aztán az összekötött hálózatok és utak életre is kelnek. Egyszerű és jelenleg még igen kevés tartalommal rendelkező játékról van szó, de akik szeretik a sorozatot, azok az utazgatás során ezzel a verzióval is nagyszerűen szórakozhatnak.

A Railroad Ink Challenge tehát egy jó kis folytatás, komoly tartalmi bővítéssel, számos témával és összetevővel színesítve így a korábbi lehetőségeket, amik éppen úgy jól működnek, mint az eredeti változatnál, ami már meghódította a játékosokat. A Green és Yellow kiadások hátránya lehet, hogy magyarul még nem jelentek meg, így az újítások megértéséhez szükséges némi nyelvtudás, de egyébként pedig a téma és a sorozat kedvelőinek ajánlott játékokról van szó, amikben az egyetlen lényeges hiba a még mindig vastag filctoll, ami nem könnyíti meg a rajzolást. Mindehhez ráadásul minőség is jár, hiszen a mindent magába foglaló nagy doboz éppen olyan igényes, mint a normál, kicsik, illetve a kockákra és játéktáblákra, valamint a kártyákra sem lehet egy rossz szavunk sem. Ajánlott darabok, nemcsak rajongóknak. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Horrible Guildnek!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát