Két egymástól nagyon eltérő játékhoz volt szerencsénk a Reflexshop jóvoltából, melyek közt kicsit erőltetve, de lehet találni közös pontokat: A Happy City és a Top 10 egyaránt kicsi, kompakt játékok, nem kérnek se sok helyet, se sok időt az embertől. No, és persze, ahogy egy jó játéktól elvárható, szórakoztatóak is a maguk kategóriájában támasztható elvárások szerint. Minden más szempontból azonban eltérőbbek nem is lehetnének egymástól; akár egy érem két oldala.

Happy City

  • Partner/kiadó: Reflexshop
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 20-30 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,25/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 5490 forint

A Happy City polgármestereire nem kisebb feladat vár, mint a legnépesebb és legboldogabb város felépítése. A kezdetek kezdetén minden játékos csupán minimális kezdőtőkével és egy boldog piaccal rendelkezik, ez szolgáltat némi bevételt ahhoz, hogy a későbbiek során egyéb épületekkel is bővíthessük városkánkat. A fő játékmechanika a draftolás, mely nyílt lapokból zajlik: a játéktér tetején három különböző lakóépület és öt különleges épület mindig mindenkinek elérhető, ezeket csak felvenni lehet, eldobni nem. Ezenfelül a többi kártya a játéktér közepén – értékük alapján három paklira bontva –, képpel lefelé helyezkedik el, ezekből mindig összesen legfeljebb három lehet felfordítva, ezek folyamatosan cserélődnek. Mindegyiknek megvan a maga ára és termelése, mely lehet lakosság, boldogság vagy pénz, illetve ezek bármilyen kombinációja.

Egy kör során minden játékos egy fordulót hajt végre, melynek során először eldobhatunk egy tetszőleges lapot a felfordított épületkártyák közül, majd feltöltjük a készletet legfeljebb három kártyáig. Ezután vagy vásárolunk, vagy nem csinálunk semmit: előbbi esetben a kiválasztott kártyát kifizetjük és városkánkba rakjuk, utóbbi esetben egy zseton üti a markunkat. Kivételes eljárás alá esnek a különleges épületek, melyek nem pénzbe kerülnek, hanem adott típusú és számú épülettel kell rendelkeznünk a felhúzásukhoz, megvásárlásuk előtt vagy után pedig építhetünk mást is. Mindenki akciója után, a kör végén kiosztásra kerül a bevételünk, majd folytatódik az építkezés. A játék addig tart, míg egyik polgármester tíz épülettel nem rendelkezik; ekkor az adott kör még lemegy, majd az a játékos nyer, akinek városában a lakók és a boldogság szorzata a legmagasabb.

E örö, e bódottá

A Happy City egy roppant egyszerű, mindenki számára élvezhető, könnyed családi játék, ráadásul könnyített változatot is játszhatunk, ahol a különleges épületek játék végi bónuszai kevésbé összetettek. Ahogy azt egy családoknak szóló játéktól elvárhatjuk, az illusztrációk jópofák, ráadásul rengeteg különböző épület közül válogathatunk. Az újrajátszhatóságot pedig pont a sok különböző épület biztosítja. Viszont éppen a mechanika egyszerűségéből adódóan hamar kiismerhetővé és kiszámíthatóvá válik a játékmenet, mely annak kedvez, aki a lehető leghamarabb elegendő bevételre tesz szert ahhoz, hogy a legdrágább épületeket vásárolhassa fel. Ettől függetlenül ez egy nagyon jó bevezető a kisebbeknek az engine-builder játékokhoz, melyet még a szülők is élvezetesnek találhatnak, amikor csak egy rövidebb játékra jut idő.

Top 10

  • Partner/kiadó: Reflexshop
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 4-9 fő
  • Játékidő: átlagosan 30 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 1,14/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 6990 forint

A Top 10 egy igazi partijáték, mely nem véletlenül ajánlott legalább négy főtől, de minél több a játékos, annál nehezebb a dolguk is. Az előkészületek alatt húzott öt témakártyát sorra véve, az azon szereplő kérdések valamelyikére (minden kártya kétoldalas, összesen négy kérdéssel, és több mint száz kártyát kapunk) kell mindenkinek válaszolnia. De nem akárhogy! Az adott körben húzott sorszámnak leginkább megfelelő választ kell adni, ahol általában az egyes a legjobb, a tízes a legrosszabb lenne. Ezt az adott kártya mindig pontosan megmondja, például ablakon kiszűrődő dolgokat – hangokat, szagokat, akármit – kell mondanod a kellemetlentől a kellemesig, és innentől a játékosok kreativitására és vérmérsékletére van bízva, hogy mit válaszolnak a titokban tartott "osztályzatuknak" megfelelően.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A körönként változó játékmesternek ezután pedig rá kell jönnie, hogy mi is a sorrend: elsőnek megjelöli az egyest, majd megpróbál felfelé haladni, de ha egyszer téved, akkor a játékosok számának megfelelő unikornis-zsetonokból egyet át kell fordítania a “kaksi” felére. Súgni a játékosok egymásnak sem súghatnak, és ha az unikornisok elfogynak, a játék vereséggel ér véget. Így elsősorban a "közös nyelven", egymás gondolatmenetének ismeretén múlik a siker. A rengeteg kártya közt az abszurdtól a röhejesen át egészen a képtelenig mindenféle kérdés akad, így számos csapatépítő sörözést és családi összeröffenést egyaránt feldobhatunk vele.

(A tesztpéldányokat köszönjük partnerünknek, a Reflexshopnak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát