A Steamforged Games jóvoltából fordult meg nálunk a Kickstarteren elképesztő sikert magának tudó Bardsung bolti forgalomban is kapható alapdoboza, mely önmagában is eszméletlen mennyiségű tartalommal bír. És itt most elsősorban nem az ipari mennyiségű műanyagra és a több száz kártyára gondolok, hanem a masszív kampányfüzetre-könyvre. Egy egészen masszív kalandot kapunk kézhez, ami garantáltan hosszú időre elfoglalja a baráti társaságot. Még ha minden napra egy fejezet jut, akkor is egy teljes hónapig nyüstölhetjük, de egy fejezet legalább öt küldetésből áll – a kérdés tehát az, hogy a tetemes tartalom mennyire szórakoztató, és mellé milyen minőség társul?

Bardsung

  • Kiadó/Partner: Steamforged Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,03/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 200 euró, azaz nagyjából 83 700 forint

Már a Bardsung masszív dobozának kipakolása során sejteni lehet, hogy itt bizony nem egy mindennapos kalandról van szó, leginkább a Descent vagy a Homályrév szolgálhat összehasonlítási alapként. Összesen 31 különböző szörny mini, 138 találkozáskártya és 214 eseménykártya, valamint egy hatalmas, kilenc (!) részletben széthajtogatható játéktábla alkotja a játék gerincét – no meg a bevezetőben is emlegetett vaskos kampánykönyv. A szabályfüzet ehhez képest szerencsére viszonylag vékonynak mondható, és ha valaki valaha is játszott már dungeon crawlerrel, vagy akár számítógépes szerepjátékkal, akkor nem lesz problémája a megértésével.

Bárdok éneke

És ha dungeon crawlerről van szó, akkor az első kérdés, ami az ember eszébe ötlik, hogy miben különbözik ez a többitől, miért érdemes a figyelemre? A gördülékeny harcrendszer az egyik igen fontos tényező, és szerencsére a Bardsungé éppen ilyen: a támadást és védekezést legfeljebb két kockadobással (egy találat/védekezés és egy sebzés) letudhatjuk, mindkettő esetében egyetlen egyértelmű célszámmal, mely az ellenfél adatkártyájának bal felső sarkában díszeleg. És bár általánosan alkalmazandó, itt jegyezném meg az előnnyel és hátránnyal dobás fogalmát is: mindkét esetben két kockával dobunk, de míg előbbinél a kettő közül a nagyobb értéket, addig utóbbinál a kisebb értéket vesszük figyelembe. Kicsit színesítik még a képet a „sors” tokenek, melyek egyes képességeink használatához kellenek, és egy közös készletből gazdálkodik a teljes csapat. Visszatöltésükre más és más módszerek szolgálnak, például míg harcosunk előszeretettel költi a tokeneket, teknős-druidánk akár egyetlen forduló alatt többet is visszatölthet.

Az ellenség magatartását a hozzájuk tartozó viselkedéskártya határozza meg, melyben prioritási sorrendben támadnak és/vagy mozognak – ami roppant ötletes, gyors és egyértelmű, ha már egyszer összepárosítottuk őket. Egyes ellenfelek pedig az első adag sérülés elszenvedése után „bevadulnak” azaz megfordítjuk kártyáikat, mely egyéb tulajdonságaikat és viselkedésüket is befolyásolhatja, ezzel igen dinamikussá téve az összetűzéseket. Az igazi finomságot pedig a főellenségek jelentik, melyek változatos támadásokkal keserítik meg az életünket. A felfedezés is hasonlóan egyszerű, de nagyszerű, avagy előre megadott térképek felépítése helyett két kártyapakliból húzunk, ha egy teremből megyünk felfedezni, akkor a folyosó-pakliból és fordítva. Ezek tartalmát folyamatosan bővítjük, cseréljük a kampány előrehaladtával, és bár a geometriájukkal együtt a méreteik is adottak, a kártyák meghatározzák, hogy milyen ellenfelekkel futunk össze, vagy történik-e különleges esemény.

Maratoni futam

A kampánykönyv fejezetekre bontva többféle küldetéstípust tár elénk, melyeket egy „küldetés-fa” mentén teljesíthetünk. Mindegyik fajtának más-más végcélja van, befejezésükkel pedig olykor lehetőségünk van választani, hogy a fa mely ágán haladunk tovább, mely a narratívát is befolyásolja. Ugyancsak ez a könyv határozza meg, hogy a térkép-kártyák egyes rúnái valójában milyen ellenfeleket takarnak, vagyis elengedhetetlen hogy folyamatosan kéznél legyen. A kampány során gyűjtött aranyat felszereléseink feltöltésére, míg a tapasztalatot új képességek vásárlására, a meglévők fejlesztésére, vagy tulajdonságpontjaink javítására használhatjuk – ez utóbbiak, hozzáadott értékükkel a nekik megfelelő próbák sikerét befolyásolják.

Az összesen 31 fejezeten át húzódó mega-kalandot képtelenség egy, vagy akár tíz teljes, a társasjátékkal töltött nap alatt teljesíteni, de szerencsére a játékállás „elmentéséhez” nagyon hasznos segítséget nyújtanak a játékosok tárolói. Ezekben karakterkártyánk mellett szerzett eszközeink, képességeink, tulajdonságaink, állapotjelölőink – egyszóval mindenünk elfér. Már csak a kampányfüzet állását kell felírni vagy lefényképezni, és bármikor folytatható a történet, úgy és onnan, ahogy és ahol abbahagytuk.

Menőség és minőség

A komponensek minőségére abszolút nincsen panasz, a doboztól az inzerteken át az illusztrációkig minden csúcskategóriás, ebbe természetesen a miniatűröket is beleértve. Ez utóbbiak közt számos, a Dungeons & Dragons szörnylegendáriumból is ismerős lehet, akadnak közöttük egzotikusabb darabok is, mint a kétfejű óriás ettin és a roppant bájos ettercap. Mellettük egy-két egyedibb, saját jószággal is találkozhatunk, mint ellenfeleink közül a gombaszörny, vagy a hősök közül a teknős-druida és a varjú-tolvaj. És ez még csak az alapcsomag, a kiegészítővel együtt egészen elképesztően masszív, több játékban is használható gyűjteményt harácsolhatunk össze.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A gördülékeny és gyorsan tanulható harcrendszer, a dinamikusan viselkedő és változatos ellenfél-felhozatal, és a rugalmas felfedezés nagyszerű, mindez pedig a tárolórendszernek köszönhetően gyorsan előkészíthető és elpakolható, így a Bardsung szinte minden gyakorlatias szempontból példás kivitelezéssel bír. Azonban (talán) kisebbik hátránya, hogy eszméletlen mennyiségű helyet igényel, és ennek csak egy része a játéktábla, mellette a játékosok tárolóinak, az aktív kártyapakliknak, a tokentartóknak és a szükséges miniatűröknek is el kell férniük az asztalon, vagy annak közelében. A (talán) nagyobbik pedig az, hogy eszméletlen mennyiségű játékórát igényel az, hogy az esélyeinket leginkább javító felszerelésekhez, képességekhez szükséges tapasztalatot összeharácsoljuk. Persze nem véletlenül tettem oda zárójelben mindkét mondathoz egy „talánt”, hiszen akinek nem gond a hely, emellett a baráti társaság imádja a narratívával erősen megtámogatott, masszív ameri-játékokat, az biztosan nem fog csalódni. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Steamfoged Games-nek! A Bardsung egészéhez  kártyák, szabályköny, kampánykönyv  magabiztos nyelvismeret szükséges, rajongói fordításról nincs tudomásunk)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát