A Cryptid – magyar helyesírással kriptid – egy olyan lény, melynek létezéséről csupán anekdoták, történetek szólnak, de sem közvetett, sem közvetlen (egyszóval: tudományos) bizonyítékot nem talált még erre senki. Ide tartozik a Loch Ness-i szörnytől kezdve a nagylábún és a jetin át, a chupacabrán és a loveland-i békaemberen keresztül a mongol halálféreggel és a molyemberrel bezárólag minden; létezésükkel a kriptozoológia áltudománya foglalkozik. No és persze mi, mert a Cryptid során éppen egy ilyen jószág felkutatására indulunk, többedmagunkkal, anélkül, hogy a nappalit el kéne hagynunk.

Cryptid

  • Hazai partner: Társasjátékpont
  • Kiadó: Osprey games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-50 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,20/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Társasjátékpontnál 11 490 forint

Az előkészületek során elsőként egy kártyát kell húznunk a pakliból, ennek egyik oldalán a térkép összeállításához találunk egy segédletet, másik oldalán pedig egy táblázat bújik meg. A pálya felépítése után, annak nehézségi szintjétől függően három vagy négy színben felkerülnek még a kőoszlopokat és elhagyott kunyhókat szimbolizáló fa jelölők. A táblázat segítségével a játékosok számának (három, négy vagy öt) megfelelő sorban kiválasztjuk, hogy ki melyik oszlopot, azaz „nyomfüzetet” (alfa, béta, gamma, delta és epszilon) kapja. Így mindenki egy számhoz jut, mely a kapott füzetben egy nyomot jelöl: ez tulajdonképpen egy rövid mondat arról, hogy hol élhet a keresett kriptid. Lehetőségek egész sora áll rendelkezésre: egy adott mezőtípuson (erdő, sivatag stb.) vagy annak közvetlen közelében, esetleg egy objektumtól számított három mezőn belül, vagy egy másik állat lakhelyén osztozva kereshetjük a lényt.

Ezt követően, sorban haladva, mindenki két dolog közül választhat a körében. Az első, hogy megkérdez egy játékost, hogy az ő nyomai alapján egy adott mezőn lehet-e a szörny. Ha igenlő a válasz, akkor a megkérdezett játékos koronggal jelöli azt; ha nemleges, akkor pedig egy kockát tesz oda, és a kérdezőnek is jelölnie kell egy másik területet, ahol pedig az ő nyomai alapján nem lehet a lény. A másik lehetőség kutatni a lény után: ekkor az aktív játékos egy koronggal jelöli az adott mezőt (hiszen csak ott fogunk kutatni, ahol tudomásunk szerint lehet a jószág). Ezt követően körsorrendben haladva mindenki koronggal vagy kockával jelzi, hogy a saját információja alapján a kriptid ott lehet-e, és amint nemleges válasz érkezik, az esetleg még hátralevő játékosoknak nem kell válaszolnia. Ha pedig mindenki koronggal jelöli a területet, a kutató játékos nyert, hiszen a nyomok egybevágnak.

Dedukciós zoológia

A Cryptid megjelenése csupán informatív, nem kifejezetten dekoratív vagy látványos, ami egyfelől érthető, hiszen az információkat egyetlen pillantásra ki kell olvasni a pályáról. Másfelől azonban elbírt volna valamivel részletesebb, fantáziadúsabb illusztrációt a táj, a nyomokat tartalmazó füzetek pedig kerülhettek volna kicsit vastagabb vagy minőségibb papírra is. Magyarán vannak pontok, ahol lehetne igényesebb a körítés, és ugyan kártyából akad szép számmal, a pályaelemek kétoldalassá tételével még tovább lehetett volna emelni a lehetséges kombinációk számát. A téma is csak lazán, vagy inkább semennyire nem kapcsolódik a játékmenethez, a szörnykeresés behelyettesíthető nagyjából bármivel, a kincskereséstől a detektívmunkáig. Mindez persze végső soron nem vesz el egy cseppet sem a játékélményből, ami még így is kellő mennyiségű szcenárióval szolgál.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ha elsőnek akarjuk megtalálni a szörnyet, igazándiból az az elsődleges feladatunk, hogy minél előbb rájöjjünk, hogy a többiek nyoma mi lehet – erre a kérdéseikből és válaszaikból egyaránt tudunk következtetni –, ha pedig ez sikerült, akkor nyert ügyünk van. Közben persze ügyelnünk kell arra is, hogy saját kutatásainkkal és elszórt nyomainkkal ne áruljunk el a kelleténél többet arról, hogy merre is lehet a lény. Magyarán egy olyan dedukciós játékról van szó, melyben a rejtett információt nemcsak ki lehet, hanem ki is kell következtetni a győzelem érdekében. Akik szeretik a gondolkodósabb, odafigyelést igénylő játékokat, azok garantáltan jól fognak vele szórakozni. Feltéve, hogy egy legalább három főből álló csapatot össze tudnak toborozni, mert a játékhoz legalább ennyi résztvevőre van szükség.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, Társasjátékpontnak! A játék szabályaihoz angol nyelvtudás szükséges, de a játék maga ikonokkal kommunikál, abszolút nyelvfüggetlen. Elérhető hozzá rajongói fordítás is.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát