Komolyan, a Gustnak csak őszinte elismerés jár azért, hogy 1997 óta képes életben tartani az Atelier-sorozatot úgy, hogy a lefektetett alapokat megtartva, minimális változtatásokat eszközölve adja el tulajdonképpen ugyanazt a játékot. Jó a futószalag jellegű fejlesztés még ennyi év után is? Az Atelier fő és mellékjátékok, valamint az újrakiadások száma mára bőven meghaladta a félszáz címet, ami mindenképpen fejlesztői rekordnak számít. Lássuk, hogy mit tud a nagykorúvá (legalábbis az epizódok számát tekintve) vált sorozat legújabb fejezete!

Egy mindennapi lány nem mindennapi kalandja

Ryza Stout egy teljesen átlagos lány. Egy kis szigeten él szüleivel, akik gazdálkodással foglalkoznak, a hölgyike azonban barátaival szívesebben tölti idejét, mint a kapálással. Kalandokról álmodik, a szárazföld felfedezéséről, így amikor lehetősége adódik az utazásra, azonnal megragadja az alkalmat. Tapasztalatlansága bajba sodorja, egy rejtélyes páros azonban megmenti a csipet csapatot. Gyorsan kiderül, hogy az idegenek egyike alkímiával foglalkozik, ami lenyűgözi Ryzát, a tanulás pedig elkezdődik…

Ez persze csak a történet eleje, ennél sokkal többet kínál a játék, ami jó néhány dologban teljesen megújult. Az alapok persze változatlanok, így a lényeg ezúttal is s felfedezésen, harcon, szintézisen van: ezek mindegyike változott, mind mechanikájában, mind tartalmában. Tartalomban? Igen! Egyrészt nagy mértékben kibővült a megtalálható alapanyagok száma (sőt, lehetőség van saját gyűjtőterületek létrehozására), másrészt pedig, és ez a lényegesebb, a harcrendszert és a szintézist úgy alakították a fejlesztők, hogy az előbbi sokkal intenzívebb lett, utóbbinál pedig többet kell gondolkodni. Intenzívebb lett, mert az összecsapások valós időben zajlanak, ennek köszönhetően olyan élményt nyújtanak, amit eddig Atelier-játékban nem nagyon tapasztalhattunk meg. Harc közben akciópontokat gyűjthetünk, kristálymagokba tehetünk tárgyakat, így ezek nem fogynak el. A küzdelmek élvezetéhez hozzájárul az is, hogy animációk és fények nagyon jól festenek, de ez általánosan igaz az egész játékra is. A környezet csodás, és a lehetőségek is kibővültek – így lehetséges speciális növények alatt megpihenni, ami a ház meglátogatása nélkül adja vissza az egészségpontokat.

Erre pedig szükség van, hiszen a cél eléréséhez a tanuláson és a küzdelmeken át vezet az út. Az Atelier Ryza a Firishez hasonlóan egy felnövéstörténet: a hagyomány és a szabad szellem harcáról szól, az álmok követéséről, önmegvalósításról. Ez persze részben igaz minden Atelier-játékra, de mégis, a történet és az egész program frissnek, újszerűnek hat. Új lehetőségek vannak a műhely dekorálására, sokkal többféle mód áll rendelkezésre nyersanyagok gyűjtésére, soha nem látott ellenfelekkel kell felvenni a harcot, és ez csak néhány példa az újdonságok közül. A hangulat azonban a régi, és ez az, ami megkülönbözteti az Atelier-címeket a többi JRPG-től.

Új trilógia küszöbén?

A Gust munkásságát ismerve biztosak lehetünk abban, hogy a közeljövőben, talán már jövő nyáron egy új Atelier-játékot nyüstölhetünk. A rajongók pedig ezzel együtt sem érezhetik azt, hogy a fejlesztő csak pénzt akar lehúzni róluk, ugyanis a Ryzában bevezetett újítások (és nem csak az említettek) pont annyira frissítették fel a receptet, hogy azok is élvezhetik az újabb kalandot, akik már veteránok a  széria terén. A Ryza az Atelier-játékok új generációjába tartozik: lehet, hogy előbb vagy utóbb kifúj a lendület, de szerencsére ez még nem történt meg. Így a rajongók egy újabb szívet-lelket melengető világban tapasztalhatják meg azt a hivatást, aminek mára a Gust szakijai a mestereivé váltak.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!