Hideo Kojima. Kodzsima Hideo. Akármelyik írásformát használjuk (én az utóbbit fogom, mégiscsak magyar vagyok), a gamerek körében ez a név egy legendát takar. Lehet ellene hőbörögni, meg “ő is csak egy ember” szavakkal lekezelni de az az igazság, hogy ez a művész egy olyan egyedi figurája a videojáték iparnak, amivel igenis kiérdemelte a félisten státuszát. A Metal Gear szériája, amit több évtizedekig gondozott nagy odaadással (hogy a Konami aztán szépen tönkre tegye), meghatározó és kikerülhetetlen mérföldkövek a játékiparban. Az a fajta egyedi hozzáállás és kísérletezgetés, ahogy Kodzsima a játékait készíti semmihez sem hasonlítható. Senki nem alkot úgy mint ő és csapata. A 2015-ben bekövetkezett kirúgása a Konamitól egyszerre szomorú és boldog dolog volt. Szomorú, hiszen a Metal Gear Solid 5 egy befejezetlen játék maradt, a Silent Hills-t egy az egyben kinyírták. És még volt pofájuk ezek után lefejleszteni, a Metal Gear Survive nevű marhaságot. Nem hinném, hogy ez a méltó bánásmód egy alkotóval szemben, aki ennyit tett a játékiparért és magáért a Konamiért.

Viszont tényleg öröm is van ebben a szakításban. Hiszen ezek után Kodzsima bármit csinálhatott. Akrhová mehetett volna dolgzoni, rögtön vezetőpozícióba került volna. Ő mégis úgy döntött, hogy újraalapítja saját cégét, a Kojima Productions-t, jó néhány volt kollégájával. Az újraalakulás után Kodzima rengeteg kiadót és fejlesztőt meglátogatott, hogy tapasztalatokat és friss látásmódokat szerezzen. Ennek az lett a következménye, hogy a Sony pártfogásába vette Kodzsimát (még azok után is, hogy Kodzsima annak idején szidta a PS3-at, mert a fejlesztői környezete nagy része le volt zárva és úgy érezte, nem tudja olyanná formálni az MGS 4. részét amilyenné szeretné). Gyakorlatilag végtelen mennyiségű pénzt és időt adtak neki és szabad kezet. Azt csinálhat amit csak akar. Ez az a környezet, amiben Kodzsima tud dolgozni. Nyilván ezt kikell érdemelni. A Konami szerint nem érdemelte meg ezt. A Sony szerint igen. A Konaminál hülyék ülnek…

Az már a kezdetektől látszott, hogy Kodzimában égett a tetvágy. Általában saját motort fejlesztetett a játékaihoz. Ám ez borzasztóan idő és pénzigényes dolog. Nyilván az előbbin akart spórolni és a fél éves kényszerpihenője után, tényleg akart végre alkotni valamit. Ezért inkább házon belüli megodást választott. A Decima Engine-nek (ez dolgozik a Horizon: Zero Dawn alatt) keresztelt grafikus motort válaszotta, hogy meghajtsa a legújabb játékát, melynek neve Death Stranding lett és 2016-ban mutatkozott be. Nem egy cinematic trailer-rel, hanem a játék motorjával készítettek egy meglehetősen furcsa videót. Melyben a főszereplő Norman Reedus (Daryl a The Walking Deadből és a végül elkaszált Silent Hills játék főszereplője is ő lett volna), egy lepusztult tengerparton ölelget egy csecsemőt, ami egyszercsk eltűnt, körülötte fura kéznyomok jelentek meg, amiben feke olaj szerű képződmény keletkezett, a távolnban pedig 5 lebegő alak volt látható. Igazából senki nem tudta, hogy mi a fene ez, de pontosan ezt a fajta WTF hatást vártuk szerintem Kodzimától. És kapjuk folyamatosan. Itt vagyunk 2018-ban és bár jöttek azóta újabb videók, még mindig csak sejtéseink lehetnek, hogy mire készül Kodzsima.



Erre próbálok, ha nem is választ adni (hiszen ki vagyok én, nem látok bele egy zseni fejébe), inább tippeket. Egyáltalán nem vagyok híve a rajongói elméleteknek, pláne nem a gyártásuknak. Szerintem ezzel csak saját magának rontja el az ember az élményt. Könnyen lehet én is belesétálok most ebbe, de én nem veszem a saját ötleteimet készpénznek, mint teszik azt sokan. De a már látottak alapján már lehet sejteni bizonyos dolgokat, persze pont annyit, amennyit Kodzsima enged. Először magáról a játékmenetről beszélnék, mert az lesz az egyszerűbb. Én nem olvastam más emberek ötleteit és teóriáit, szándékosan, hogy még véletlenül sem befojásoljon a dolog. Csak azt írom le, amit én látok/látni vélek a videók alapján és persze abból a kevés infóból, amit Kodzsima mondott.

Kodzsima már a kezdetek kezdetén leszögezte, hogy egy openworld játék lesz a Death Stranding és természetesen fontos a történet is. A legutóbbi trailer pedig eléggé megmutatta, hogy Kodzsima miként is képzeli el az openworld játékmenetet. Sokan panaszkodtak, hogy a videóban nincs is semmi, csak a főszereplő megy árkon-bokron. Szerintem ezek az emberek nem figyeltek eléggé. Minden openworld játékban van egy bizonyos korlát. Oda csak lóval mehetsz, a hegyet nem mászhatod meg, mert nincs leprogramozva stb. A DS trailerében pedig láthattuk, hogy nem csak sétált Sam nevű karekterünk, több folyóban is kereste a gázlót, kötéllel mászott fel egy hegyre, rosszabb estben kúszott-mászott fölfelé. Vagy éppen egy létrát (remélhetőleg nem valami Tesco-s alu sz*rt pakolt oda, mert nem jut akkor messzire) pakolt le egy szakadék fölé. Az elméletem az, hogy ebben a játékban tényleg odamehetünk, ahová akarunk (nyilván lesz a térképnek vége). Megvan adva egy cél, de mi döntjük el, hogy azt hegymászással, kerüléssel vagy egyéb módon (járművek?) közelítjük meg. Nyilván a felszerelésünktől is függeni fog a dolog. Azokat valószínűleg a teljesített küldetésekért fogjuk kapni, meg talán vehetjük is őket. Ha esetleg nincs nálunk megfelelő felszerelés, akkor kerülnünk kell ami hosszabb időt és energiét vesz igénybe és itt jön a következő elméletem.



Szerintem lesz valamiféle túlélő menedzsment is a játékban. Nem véletlenül mutogatták, hogy a főszereplő néha megáll pihenni egy barlangban, fáradtan, kisebesedett lábakkal ücsörög a zuhany alatt, vagy éppen a saját széttört lábujj körmét tépi le. Az egyik jelenetben kulacsból kezd inni. Szerintem fontos lesz a játékban az élelemszerzés és annak használata illetve valamiféle gyógyító rendszer is lesz. Nem áll ez távol Kodzimától, az MGS3-ban is volt egy orvosi menedzsment. Snake karja eltörhetett, amit először sínbe kellett tenni, aztán körbe tekerni. A belénk lőtt nyílvesszőt késsel kellett kivágni, a sebet fertőtleníteni és szintén bekötni. Vagy egy kiadós mocsári pancsolás után a piócákat szivarral kellett leégetnie a jó öreg Snake-nek. Valami hasonlót képzelek el itt, is csak nyilván a kor kívánalmainak megfelelő köntösben. Nyilván a staminát étkezéssel lehet majd visszatölteni és hasonlók és openwolrd játékmenet révén az időjárás is befolyásoló tényező lehet. Márpedig a DS világában, ahogy láthattuk, az eső nem játék, de erről később. Szóval gondolom megfelelő helyeket is kell majd találnunk, ahol kipihenhetjük magunkat.

A korábbi videóban már láthattuk, hogy az csecsemő a mesterséges méhben, valahogy irányítani tudja az emberek ruháját. Itt már játékmenetként bemutatták, hogy is fog ez kinézni. A vállunkon lévő gépezet, a babával összekapcsolva láthatóvá teszi ezeket a fura lényeket, amik kint kószálnak a szabadban. A kezünkön az a fura bilincs/karperec lesz az életjelzőnk, amiről leolvashatjuk a karakretünk állapotát, ergo nagy valószínűséggel semmiféle HUD nem lesz majd a játékban, mint a Dead Space-ben például. Ezzel is a filmszerű látványt akarják erősíteni. Kodzsima nemrég nyilatkozta egyébként, hogy lesz harc is a játékban, de kifizetődőbb a lopakodás. Az MGS után ezen azért nem döbbenünk le. A legutóbbi videóban láthattuk, hogy Sam egy elég komoly mordályt vesz elő, szóval valószínűleg nem csak a láthatatlan időmanipuláló izék lesznek az ellenségeink, hanem más egyéb életformák is.



Időmanipulálás? Yep. És akkor most térhetünk át a nehezebb részre, hogy végül is mi az istenről fog szólni ez a játék. A tavalyi trailerben, Norman Reedus karaktere narrálta a videó elejét. És a világot formáló robbanásokról beszélt. Az első robbanás létrehozta az időt és teret, a második szétszórta a bolygókat az űrben, a harmadik létrehozta az életet amit ismerünk, majd jött a negyedik. Itt ugye elhallgat. Nos valószínűleg, a negyedik robbanás világokat mosott össze ezért vannak olyan fura ANOMÁLIÁK a világban, amik manipulálják a teret és az időt. Több videóban is láthattuk, hogy lebegnek a kövek, hogy az eső valahogy megöregíti az embereket, fejjel lefelé voltak a szivárványok. Tehát van egy ZÓNÁNK, amiben a valósgot meghazudtoló dolgok történnek és ide járnak be emberek. ZÓNÁK, ANOMÁLIÁK, futárok, akik ismernek itt mindent… Hm. Csak nem? STALKEREK? Nekem eléggé egyértelműnek tűnik az áthallás. Ott is ez volt. De hasonló settinggel dolgozott a Monsters című film is, vagy az idei Netflixes Expedíció. Egy izolált hely, ahol olyan dolgok történnek, amik nem lehettségesek. Az ellenséges lényekről a legutóbbi videóban kiderült, hogy amit megérintenek, ott az időt felgyorsítják. Ezért is van az, hogy ahol megjelenik a lábnyomuk, ott azonnal kisarjadnak a növények, de rögtön el is száradnak. Ez ugye eléggé egybe cseng azzal a nyilatkozattal, amit Kodzsima pár éve tett, hogy a játék egyik központi témája a természet pusztulása lesz.

Hogy ezt a robbanást ki hozta létre? Lehet tényleg egy természeti katasztrófa, lehet mi okoztuk, de lehet hogy mások? Itt jön egy következő elmélet. Könnyen lehet, hogy azok a fura, hightech cuccban lévő alakok egy másik világból származó emberek, akik egyszerűen áthozták magukkal a dögöket, amikkel ők is harcolnak. Vagy éppen ők irányítják azokat. De lehet, hogy ők az emberiség a jövőből és nagyjából megtanulták használni a lények fura képességeit? A tavalyi előzetesben egy repkedő fickón egy hasonló, de sokkal fejlettebb érzékelő lámpa (vagy mi) volt. A mostaniban pedig a hölgy ruháin tüskék meredtek elő, amikor megjelent egy lény, mikor elment visszahúzódtak. Fura! Érdemes a nő kabátján a feliratot is megnézni. “Fragile Express - Handled With Love”. Egy “futár cég?” Mit is jelenthet ez a mottó? Hogy megbízhatunk, hogy gyengéden bánnak a csomagjainkkal? Vagy esetleg a lényekkel megtanultak együtt élni? Főszereplőnk Sam a Bridges cégnél dolgozik, ami szintén futárokat alkalmaz. Érdekes módon neki a teljes neve Sam Bridges Porter. Lehet ez nem is név, hanem valami más? Hogy miket kell szállítani? Ki tudja, de sanszos, hogy az a csecsemő a fő árucikk.



Nézzük is meg azt a főszereplőt, mert megér egy-két szót. Bár úgy jellemzi magát, hogy ő csak egy futár aki ide-oda juttat el dolgokat. Nyilván nem így lesz. Hiszen a beszélgetésből kiderül, hogy valahogy megérzi a lények jelenlétét, bár látni nem látja őket. És az eső sem ugyanúgy hat rá, mint másokra. Még egy érdekesség, amit a legelső előzetesben már észrevehettünk. Nincs köldöke. Csak egy seb. Mintha meg sem született volna. És a tavalyi nagy robbanásos trailerben úgy tűnt, mintha meg sem tudna halni, hanem újrakezdi az életét. Lehetséges, hogy ő egy klón? Egy mesterségesen létrehozott ember? Talán a prototípusa a gyerekeknek, akik láthatóvá teszik a lényeket? Tényleg úgy tűnik, hogy annak a bizonyos Bridges cégnek lesz a tulajdona, egy terméke a főszereplő. A másik női szereplő is fura beszélgetésbe keveredik Sam-mel. Megkérdezi tőle, hogy: “Nem emlékszik-e rá?” A kiadott poszteren ez a nő szintén a csecsemővel van és mintha Sam-nél erről a nőről lenne egy kép. És akkor itt jön egy újabb elméletem. Ez a nő lehet Sam édesanyja. Aki esetleg terhesen az eső hatása alá került. A gyermek pedig ezért valahogy érzékelni tudja a másvilági lényeket. Egyfajta immunitást szerzett a lények ellen is, ezért vannak a testén hasonló kéznyomok. Őt pedig elkezdték klónozni és kísérleteztek velük. Esetleg több ilyen ember is létezhet? Miért bukkan fel mindig az az 5 fura sziluett és vajon miért egy olyan nyaklánc van a főszereplőn, amin hat dögcédulaszerű valami lóg? Ő a hatodik kísérlet? Az az öt fura alak pedig a korábbi klónok, akiknek estleg nem sikerült a küldetése? Valamilyen szörnnyé váltak? Ezeket már úgyis csak a játékból tudjuk meg.

Én borzasztóan várom ezt a játékot, már a marketingje is egyedi ezzel a titkolózással és Kodzima szándékosan arra játszik rá, hogy a rajongók használják egy kicsit a képzelőerejüket. Manapság már egy trailer után összelehet rakni, hogy egy-egy játék miről szól, itt viszont rejtélybe burkolják. Nyilván azért, mert a játék is erre fog épülni, hogy te fedezd fel ezt a szürreális világot! Nem hiszem, hogy Kodzsima egy blöffel indítaná újra a karrierjét, ami igazábó nem szól semmiről, csak egymásra dobálja a sok elvont hülyeséget. Ez az ember ennél többet tud. Remélhetőleg hamarosan újabb infók jönnek erről a furi jószágról.