A LucasArtsnak nem ment jól az ezredfordulón: a kalandjátékokra mutatkozó igény a technológia gyors ütemű fejlődésével egyenes arányban csökkenő tendenciát mutatott, hisz egy sor olyan dolog vált megvalósíthatóvá a játékokban, amiket korábban elképzelni sem nagyon mertünk. Sztenderddé vált a 3D-s grafika, felgyorsult a játékmenet, megjelent egy sor új stílus, egyeduralkodóvá váltak az FPS-ek, és nagyon úgy tűnt, hogy a frissen kinevelődött játékosgenerációt nem érdekli a gondolkodás, csak a folyamatos, véget nem érő erőszak. Ha lehet, akkor legyen multiplayer, sok-sok fegyver és vér, agyalni, nevetni, meg tárgyakat kombinálni akar a fene. A LucasArtsnak nehezére esett a váltás, de mégis megpróbálkozott vele -- csak közben pont az egyediségüket veszítették el.

Sugárpisztoly és fénykard

A 2000-es évek első felének két kedvenc stílusa a multiplayer körül forgott. A valós idejű stratégiák egymásra licitálva kínáltak egyre sebesebb, pörgősebb élményt, míg a shooterek a nagy klasszikusokat majmolták, azaz hatalmasabbnál hatalmasabb pályákat és sokszor frusztráló logikai feladványokat, netán hajmeresztően bonyolult pályatervezést nyújtottak -- bizony, egy Jedi Knight II mai szemmel nézve nemcsak csúnyácska, de borzasztóan bonyolult és feleslegesen hosszú is, ám e tulajdonságai a maga idejében igazi királlyá avatták a Star Wars-játékosok körében. A harmadik, 2003-ban érkezett, Kyle Katarnt nyugdíjba küldő Jedi Knight, a Jedi Academy is korrektre sikeredett, sőt, hála a Quake III-motor stabil internetes kódjának, a Jedi Outcastben még gyakran laggoló és viszonylag egysíkú kompetitív multit is sikerült izgalmasabbá varázsolnia a Raven Software-nek. Ebben persze nagy segítség volt a fegyverek, fénykardok és játékoskarakterek széles skálájú testre szabhatóságának lehetősége is.

Érdekessége e remek játékoknak egyébként, hogy csak szegről-végről volt közük a LucasArtshoz: ahogy most a Disney is tervezi, annak idején Lucasék is „kölcsönadták” a Star Wars-licencet az Activisionnek, mely a tehetséges Ravennel rakatta össze az általa kiadott programokat. A siker nem maradt el, ám érthetetlen módon a Jedi Academyt sosem követte újabb Jedi Knight. Ebben minden bizonnyal szerepet játszott a LucasArts egyre önfejűbb üzletpolitikája, csakúgy, mint a játék gyengécske eladási mutatója, melyet ugyan sosem erősítettek meg hivatalosan, de több elemző is úgy látja, hogy a program bukás volt, és csak egy szűk, ám hűséges közösség éltette -- ők mondjuk annyira, hogy még most is játsszák.

Vader és a vukik sátra

Az FPS-eken túl az RTS-mezőnyt is meg akarta ostromolni a LucasArts: 2000 márciusában kiadta a sokak által várt, 3D-s Star Wars: Force Commander című stratégiát, ami igyekezett megfelelni a kor elvárásainak. Csakhogy az igyekezet nem minden esetben elég, és erre a Force Commander az egyik legcsúfabb példa. A játék ronda, nehézkes, irányíthatatlan és unalmas volt, máig állandó szereplője a „Top X legrosszabb játék”-listáknak. Persze, visszanézve annyira nem volt borzalmas, de a rajongók sokkal többet vártak egy Star Wars-RTS-től, főleg, hogy korábban nem készült hasonló alkotás, így valószínűleg az össznépi csalódás is rúgott egyet az amúgy is gyengélkedő Force Commanderbe. Holott akik követték a fejlesztést, azért észrevehették a rossz ómeneket. A főtervezői feladatokat például egy régóta a csapatnál dolgozó, ám még mindig viszonylag tapasztalatlan dizájnerre, Garry M. Gaberre bízták, aki csak részfeladatokat látott el addig, és fogalma sem volt, hogy kell stratégiai játékot építeni. Ehhez vegyünk még hozzá egy szintén amatőrökből álló programozógárdát, mert a LucasArts szerette volna minél olcsóbban megúszni a fejlesztést. Na, körvonalazódik a bukás oka?

Azt hihetnénk, hogy a LucasArts tanult a Force Commander hibáiból, de nem. 2001-ben kiadták a szintén Gaber keze munkáját „dicsérő” Star Wars: Galactic Battlegroundst, mely nem is nevezhető teljes játéknak, hisz tulajdonképpen egy TC-modról van szó: a LucasArts felvásárolta a már 2000-ben is elavultnak számító Age of Empires II 2D-s motorját, és az egészre ráhúzta a Csillagok háborúja-zoknit, Tie Fighterestül, Darth Vaderestül. Az eredmény egy zavarba ejtően gagyi RTS lett, ocsmány sprite-okkal, a Star Wars-világhoz abszolút nem illő színvilággal, és olyan abszurd, rajongókat is felháborító jelenetekkel, mint amikor Vader nagyúr, a galaxis legrettegettebb harcosa, fénykarddal püföli a derekáig érő, lázadók által felhúzott vuki sátrakat. A kritikai bukás egyébként viszonylagos anyagi sikerrel párosult, a játék 2002-ben két kiegészítőt is kapott. Persze nem szabad milliós eladásokra gondolni, a kiadó így is jobban járt volna, ha az expanziókra költött összeget egy másik játéba öli.

A LucasArts története -- 3. rész

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!