Baljós árnyak: az utolsó évek

Jim Ward azonban sosem teljesíthette ötéves tervét, mert 2008-ban személyes okok miatt lemondott az elnöki posztról. Helyét a korábban az EA-nél dolgozó Darrell Rodriguez vette át, aki se szó se beszéd, tovább csökkentette a fejlesztői bázist, csomó pénzt és ember elvonva az épp készülő The Force Unleashed II-től. Az ok: válság van, meg kell szorítania a nadrágszíjat, és különben is, a 21. század az MMOG-ké, ideje megverni a World of Warcraftot a saját játszóterén. A LucasArts 2003-ban már útjára indított egy online szerepjátékot, a Star Wars Galaxiest, mely eleinte egy igazi, keményvonalas Csillagok háborúja RPG volt, ám később sokat nerfelték, és nevetségesebbnél nevetségesebb kiegészítőkkel tették egyre casualosabbá, hátha akkor ráharapnak a tömegek. Mivel nem ez történt, Rodriguez biztosra szeretett volna menni, hogy a második Star Wars-MMOG nem fürdik be. Így ahelyett, hogy saját cége finanszírozta volna a projektet, Darrell megkereste az EA-t egy ajánlattal: ha összehoznak egy sikeres MMOG-t a Star Wars-licenc alapján, nemcsak hogy egyeduralkodóvá válnak a piacon, de a bevétel többsége is az övék lesz, a LucasArts fennmaradáshoz úgysem kell olyan sok lóvé. John Riccitiello EA-vezérnek tetszett az ötlet, a BioWare pedig kapva kapott az alkalmon, és nekiesett minden idők legdrágább játéka, a Star Wars: The Old Republic fejlesztésének. Rodriguez mindeközben úgy vélte, ideje leporolni a régi franchise-okat: a Telltale Games megkapta egy új Monkey Island-játék elkészítésének feladatát, az első két részt pedig letölthető formában ismét árulni kezdték, szebb grafikával és újrakevert hangokkal. 2010-ig minden olyan szépnek tűnt... de persze a látszat megint csalt.

Darrenn Rodriguez alig két év után lelépett, mert vezetése alatt a cég egyre többet költött, ám pénzt még mindig nem csinált. Helyére az Epictől átjött Paul Meegan került, aki még az év őszén kirúgta a LucasArts megmaradt gárdájának harmadát. A sok leépítés meglátszott az októberben megjelent The Force Unleashed II-n is: a játék alig három óra hosszú volt, a sztori ehhez képest viszont követhetetlen és zavaros. Bár anyagilag siker lett (a fő platformokon nagyjából 3 millió darab kelt el), a bevételek mind elmentek a lyukak befoltozására. A cég gyakorlatilag tetszhalottként vegetált az elkövetkezendő két év során: bár Paul megegyezett az Epickel és bezsákolta az Unreal Engine 3.5 egy igen fejlett, nextgen hardverekre optimalizált változatát, mellyel a LucasArts egy sötét tónusú akciójátékot kezdett fejleszteni (Star Wars 1313, valaki?), a munka felemésztette a vállalat kevéske belsős tartalékát. Így amikor Meegan 2012 nyarán otthagyta a céget Kevin Parkernek és Gio Corssznak, a két főnök egy üszkös romon ücsörgött a Disney őszi felvásárlásáig. S hogy mi lett a Star Wars: The Old Republic-kal? Semmi: a játék megjelent, félmilliárd dollárba került, majd bukott, és most már ingyen játszható.

A Birodalom aranykora

A Disney alig egy évig volt a LucasArts tulajdonosa: idén tavasszal bombaként robbant a hír, hogy a cég egyszerűen bezárta a stúdiót, mert az csak egy lyuk volt Miki egér zsebén, arról már nem is szólva, hogy a nagy fülű médiabirodalmat jó ideje nem érdeklik a videojátékok. A LucasArts hosszú, kínkeserves szenvedés után végre jobblétre szenderült. Szomorúak vagyunk-e? Hogyne, hisz a PC Guru stábjának többsége e cég alkotásai előtt töltötte a gyermekkorát. Ugyanakkor valahol fel is lélegezhetünk. Rossz ugyan, hogy már sosem látjuk a szeretett logót egy új játék elején, de el kell fogadni a tényt, hogy a LucasArtsot éveken keresztül rosszul vezették, és egy kapitalista, modern gazdaságpolitikán alapuló játékiparban a gyengéknek nincs helyük -- márpedig George Lucas mostohafia sosem állt meg két lábon a tornaóra végére. A Star Wars 1313 és a Battlefront III miatt ugyan főhet a fejünk (bár előbbi a legfrissebb infók szerint talán jobb, hogy sosem jelenik meg), és moroghatunk, amiért a Disney nem adja ki a klasszikus kalandjátékok jogait a kezei közül. Mégis, ahelyett, hogy zokogva térdepelnénk e nagyszerű tetem mellett, sokkal jobb, ha felemelt fejjel csak annyit mondunk: köszönjük LucasArts, isten veled!