A Torchlight játékok a 2010-es évek elején igazi üde színfoltot jelentettek az akció-RPG-k komor, véres felhozatalában. A Runic Games által jegyzett Torchlight és Torchlight 2 könnyed humorával, élénk, színes grafikájával és szórakoztató játékmenetével egész szép rajongói réteget épített ki maga köré, mégis, a 2012-es második rész után a sorozatnak látszólag örökre vége szakadt, sőt, 2017-ben a fejlesztőstúdiója is bezárt.

Nincs azonban minden veszve: az Echtra Games pont a minap jelentette be, hogy már javában készül a Torchlight 3, sőt, ha minden jól megy, a program idén már debütálhat is. A dolog pikantériája azonban, hogy nem egy teljesen új projektről beszélünk: a Torchlight 3 ugyanis a már 2018-ban bejelentett, ingyenesen játszható MMORPG, a Torchlight Frontiers átnevezett és átalakított verziója. De vajon hogyan jutott idáig a franchise, és egyáltalán kik készítik a Torchlight 3-t, most, hogy az eredeti fejlesztő már bezárt? Ennek járunk utána jelen cikkünkben.

torchlight-3-001.jpg

A Runic Games csapata

Az első két Torchlight mögött álló Runic Games stúdióját 2008-ban hozták létre a játékipar veteránjai. Alapítói között olyan neveket találunk, mint Travis Baldree, a Fate című klasszikus akció-RPG atyja, vagy Max és Erich Schaefer, a Blizzard North alapítói és a Diablo megalkotói, fejlesztői java pedig a Blizzard North öreg motorosaiból tevődött össze.

A csapat korábban is együtt dolgozott már a Flagship Studios szárnyai alatt egy Mythos című, multira kihegyezett szerepjátékon, régi stúdiójuk azonban pénzügyi gondok miatt 2008 augusztusában megszűnt létezni. A fejlesztők nem estek kétségbe, hanem a Runic Games megalapításával független karrierbe kezdtek, egyben pedig nekiláttak elkészíteni a Mythos szellemi örökösét. És bár ez a szellemi utód végül egy az egyben dobta a Mythosban olyan fontos szerepet kapó multit, aki játszott már a Torchlight bármelyik részével, ezt aligha bánja.

torchlight-3-006.jpg

A Torchlight és a Torchlight 2

Az első Torchlight játék még 2009-ben jelent meg PC-re, és egy szigorúan egyjátékos akció-RPG volt, melyben választott hősünkkel egy véletlenszerűen generált bánya mélyére kellett leereszkednünk, megtisztítva azt a gonosztól. Talán már ennyiből is érződik, hogy a Runic Games alkotása nem igazán tért el a klasszikus ARPG-k receptjétől, mégis volt egyfajta egyedi és sajátos varázsa, amivel mind a játékosok, mind a kritikusok tetszését elnyerte, így kedvező fogadtatása után a fejlesztőstúdió azonnal bele is vágott a második rész készítésébe.

A Torchlight 2 az elődje nagyobb, szebb és kibővített változatának készült, változatosabb helyszínekkel, három helyett négy karakterosztállyal és hatfős kooperatív móddal, mindezek mellett azonban megtartotta az első rész minden pozitívumát és könnyedebb hangvételét is. A recept pedig másodjára is működött, hiszen a Torchlight 2 jobb kritikákat kapott, mint elődje, és a pénztáraknál is jobban teljesített. Hiába azonban a siker, a Runic Games úgy döntött, a Torchlight 3 helyett egy teljesen új játék elkészítésével próbálkozik meg, ami egyben sajnos az utolsó projektjük is lett.

torchlight-3-003.jpg

A Runic Games megszűnése

A Runic Games a két Torchlight elkészítése után próbált kicsit más vizekre evezni, és 2015 augusztusában be is jelentették következő projektjüket, mely egy logikai fejtörőkkel feldobott, Hob című kalandjáték volt. A Hob teljesen dobta a két Torchlight játékra jellemző lootrendszert és a hack and slash elemeket, cserébe viszont mélyebb történetet és összetettebb kihívásokat kínált, ráadásul a grafikája és a karakterei is kifejezetten egyedinek tűntek, így minden adva volt, hogy a Runic Games egy újabb indie gyöngyszemet tegyen le az asztalra.

A játék végül 2017 szeptemberének végén debütált, és elég szép kritikákat kapott, a fejlesztőknek azonban nem sok öröme lehetett már ebben, a Runic Gamest még 2010-ben felvásárló Perfect World Entertainment ugyanis 2017. november 3-án bejelentette, hogy bezárják a stúdiót. A kiadó indoklása szerint erre azért volt szükség, mert inkább a szolgáltatásként kezelhető játékokra akartak fókuszálni, a Runic Games egyjátékos és kooperatív címei pedig nem illettek bele ebbe az elképzelésbe.

torchlight-3-005.jpg

Torchlight Frontiers és az Echtra Games

A Runic Games megszűnése azonban nem jelentette egyben a Torchlight széria végét is, sőt, ironikus módon pont a stúdió bezárása után élénkült fel az élet az IP körül, annyira, hogy 2018 augusztusában már be is jelentettek egy spin-offot hozzá. A Torchlight Frontiers egy ingyenesen játszható MMORPG lett volna, melyet a Runic Gamestől 2016-ban távozó Max Schaefer új stúdiója, az Echtra Games, jegyzett, míg a kiadói feladatokat természetesen a Perfect World vállalta magára.

torchlight-3-004.jpg

Apró érdekesség, hogy a fejlesztők gyakorlatilag a sorozat első részétől szerettek volna egy, a Torchlight világában játszódó MMORPG-t készíteni, a szériában korábban megjelent játékok pedig mind egy-egy lépést jelentettek az ehhez az MMORPG-hez vezető úton. A Torchlight azért készült el, hogy megismertesse a játékosokat a játékok háttérvilágával, míg a Torchlight 2 kooperatív módjának hála a fejlesztők a különböző multis elemekkel is kísérletezhettek.

Ennek fényében érthető, ha Max Schaefer úgy gondolta, hogy annyi év várakozás és tervezés után végre eljött az ideje egy vérbeli Torchlight MMORPG-nek, azonban nagyon úgy néz ki, hogy ebben a kérdésben tévedett, hiszen a Torchlight Frontiers végül Torchlight 3-ként kerülhet majd a digitális áruházak polcaira valamikor idén.

torchlight-3-008.jpg

Torchlight 3

Néhány nappal ezelőtt ugyanis az Echtra Games egy új trailer és egy rövid fejlesztői napló kíséretében bejelentette, hogy a Torchlight Frontiers immár Torchlight 3 néven folytatja útját. Nem csak a játék címe változott azonban, hanem a műfaja és az üzleti modellje is: ingyenesen játszható címből prémium kategóriás termék lett, amiért elég csak egyszer fizetni, hogy minden tartalmát megkapjuk, az MMORPG elemek egy részét pedig az egyjátékos kampány váltotta.

Persze azért így is megmarad néhány apróság az előző irányvonalból (például lesznek közösségi terek, ahol belefuthatunk más játékosokba), de az már a bejelentésen is érződik, hogy MMORPG helyett egy újabb akció-RPG-t kapunk majd. A fejlesztők az alfa teszterek visszajelzéseivel valamint saját belső megérzéseikkel indokolták az éles váltást, mondván, ez a játék sokkal inkább számozott folytatásnak, semmint egy spin-offnak érződött korábban is, mi pedig már alig várjuk, hogy megjelenjen a Torchlight régóta esedékes 3. része.

torchlight-3-002.jpg