A Sony és a Guerrilla Games tavaly júniusban leplezte le 2017 egyik sikerjátékának, a Horizon Zero Dawnnak a folytatását, a Forbidden Westet. A program tovább szövi a fiatal vadásznő, Aloy történetét, akinek HADES legyőzése után egy új, halálos fenyegetéssel és a Tiltott Nyugat ismeretlen veszélyeivel kell szembenéznie.

Vadiúj vadnyugat

A Nora törzs és szomszédjai új veszedelmekkel néznek szembe: pokoli viharok elevenednek meg az égen, a földeken egy rejtélyes járvány pusztítja az élet minden formáját, és eddig ismeretlen, a már megszokottaknál is halálosabb gépek jelennek meg a határokon. A helyzet komoly: a nehezen visszaállított és még mindig instabil lábakon álló földi életet újra a kihalás kerülgeti, és senki sem tudja, miért.

Aloy persze kicsit többet tud arról, hogy mi folyik a nagyvilágban, mint egy átlagos Nora, ráadásul ő hozzáférhet az előttük járt civilizáció rejtett bunkereihez és használhatja eszközeiket. Arról nem is beszélve, hogy egyike azon kevés embereknek, aki tudja, miért bukott el az a bizonyos civilizáció, és sejtése is lehet arról, mi miatt tart megint a kihalás felé az emberiség.

Szóval felkerekedik, hogy ellátogasson a Zero Dawnban többször megemlített Tiltott Nyugatra. Útja során összefut régi barátokkal, és szert tesz újakra. Megismeri az újjászületett emberiség újabb frakcióit, egyúttal felfedezi a régi civilizáció sötét titkait, azokat, amik örökre megváltoztathatják Aloy-t.

A vég kezdete

Ez tehát a Horizon Forbidden West hivatalos kiindulópontja, de a Zero Dawn ismeretében azért már előre kalkulálhatunk azzal, mi is állhat a háttérben, hiszen sok-sok kérdés megválaszolatlan maradt, ráadásul a játék végével a történet maga nem zárult le.

Innentől a Hoizon Zero Dawn sztorijának kulcselemeivel foglalkozik az írás. Ha még nem játszottál a játékkal, és nem akarsz fontos fordulatokat megtudni, ugorj az „Egy teljesen új játszótér” című szakaszra.

A Zero Dawnban bár Aloy legyőzte HADES-t, az élet újrateremtéséért felelős GAIA önálló MI-vé fejlődött alrendszerét, magát az MI-t nem pusztította el – bár hősnőnk ezzel valószínűleg nincs tisztában. HADES kiszökött annak a Horus nevű robotnak a központi magjából, amiben évtizedeken át bujkált, ám szabadsága nem volt tartós, ugyanis újra egykori szövetségese, majd későbbi ellensége, Sylens fogságába esett.

Hogy ez a páros így együtt mennyire veszélyes, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy ők voltak az oka mindannak a felfordulásnak, amit a Zero Dawnban átéltünk. Sylens a múlt felfedezésének megrészegülésétől megalkotta az Eclipse-t, aminek tagjai aztán istenként kezdték tisztelni HADES-t, és utasítására beindították a Földet egyszer már élettelen sziklatömbbé alakító Faro robotokat.

Most pedig újra összeálltak. De vajon Sylensnek mik a szándékai HADES-szal? Ezúttal képes lesz ellenállni az MI befolyásának? És persze HADES képes lesz kiszabadulni a fogságból? Ne feledjük, hogy az ő feladata még mindig az, hogy kiirtsa a Földön az életet, hogy aztán GAIA újrakezdhesse a terraformálást. Bár ezt eredendően csak és kizárólag akkor kellett volna megtennie, ha a folyamatba hiba csúszik, egy titokzatos szignál tudatára ébresztette az addig tudatlan alprogramot, és azóta ok nélkül is hajlamos az élet pusztítására.

És ezzel máris itt a következő kérdés, amivel a Horizon Forbidden West valószínűleg foglalkozni fog. Mi volt az a titokzatos jel, ami életre keltette GAIA alprogramjait? Honnan eredt? Ki küldte és milyen céllal? Ezekre a kérdésekre még csak elképzelés szintjén sincsenek válaszaink. Sylens szándékai legalább többé-kevésbé ismertek, HADES célja elég egyértelmű, de a szignál, ami végső soron GAIA pusztulását okozta, az egy hatalmas enigma.

Az sem teljesen világos, hogy mi történt Ted Faróval, azzal az emberrel, aki a Föld kipusztulását előidéző Chariot-robotokat megalkotó cég, a Faro Automated Solutions feje volt. Tudjuk, hogy magánbunkerében túlélte a kipusztulást, és ő ölte meg a GAIA-t megalkotó vezető tudósokat, az Alfákat. Egyben elpusztította az emberiség minden tudását tartalmazó alprogramot, APOLLO-t, mivel őrületében az a vad elképzelése támadt, hogy ha azt a tudást átadnák az új civilizációnak, az megismételné az ő hibáit.

Na, de hogyan jön a képbe egy Aloy előtt ezer évvel született ember? Nos, lehet, hogy sehogy. Ted Faro talán meghalt az Alfák megölése után. Öregen megőrülve vagy öngyilkosságba menekülve. De akad még egy lehetőség: a múltból Aloy-ra maradt dokumentumok között van egy, ami megemlíti, hogy az emberiség már a hibernáció terén is komoly előrehaladást ért el. Ted Faro pedig a világ egyik, ha nem a leggazdagabb embere volt a világ egyik legfejlettebb technológiai cégével. Még azután is, hogy az élet a kihalás szélére került miatta, maradt annyi tőkéje, hogy saját apokalipszis-biztos bunkert építsen. Ki tudja, milyen technológiákat zsúfolt oda be, és őrületében milyen tervei voltak. Ráadásul ismerte GAIA-t, az alprogramjait, egyszóval mindent a Zero Dawn-projekttel kapcsolatban. Akár él, akár meghalt, lehetséges, hogy Ted Faro még okoz némi fejfájást az emberiségnek.

Egy teljesen új játszótér

A Horizon Zero Dawn meglehetősen nagy játéktérrel bírt, hiszen Idahótól Montanán, Wyomingon és Utahon át Coloradóig terjedt ki a bejárható terület. Persze alaposan lekicsinyítve, hogy azért ne tartson egy örökkévalóságig átjutni a Nora törzs földjéről az Oseram területére. A Horizon Forbidden West viszont még ennél is nagyobb térképen fog terpeszkedni, a játéktér Utahot, Nevadát és Kaliforniát öleli át – legalábbis az eddigi ismereteink szerint, de talán a Nora Szent Földjére, azaz Coloradóba is visszatérünk még. És, mivel mégiscsak a régi világ romjain kalandozunk, néhány ismert helyszín szintén „megelevenedik”, úgymint a Yosemite-völgy vagy San Francisco. De talán nem botorság azt mondani, hogy Las Vegas sem marad ki, legalábbis a trailerben vannak momentumok, amik alátámasztják ezt a hipotézist.

A változatosságra sem lesz panasz, hiszen újfent megjárunk erdőket, sivatagokat, hófödte hegycsúcsokat, mocsarakat és ezúttal már idilli partokat is, ahol Aloy felfedezheti a víz alatti romokat és élővilágot.

A legjobb, hogy PS5-ön akkor sem kell már töltőképernyőt bámulnunk, ha a gyorsutazás lehetőségével élünk, hála a konzol SSD-jének. A készítők szerint a játékosok szupersebességgel ugorhatnak a játéktér egyik pontjáról a másikra. A PS4-es változat esetében viszont gyorsutazáskor, nagy valószínűséggel megmaradnak a loading képernyők.

Természetesen az új helyszín új ellenfelekben fog bővelkedni. Azon túl, hogy visszatér néhány ismerős robot (például a charger és a snapmaw), alkalmunk lesz összemérni a tudásunkat tucatnyi vadonatúj masinával. Ezek közül a már ismertek:

  • Bristleback: egy méretes varacskos disznóra emlékeztető gép
  • Clawstrider: ez a Jurassic Park velociraptoraira emlékeztető robot lesz, ami már szerepelt a Horizon Zero Dawn című képregényben
  • Shellsnapper: óriási teknősre emlékeztető gép, ami a trailer alapján képes beleolvadni a környezetbe
  • Sunwing: egy újabb repülő robot, ami leginkább a pterosaurusokra hasonlít
  • Tremortusk: hatalmas, agyonpáncélozott, mamutszerű masina, amit egy eddig ismeretlen törzs kontrollál. A leölése azért egynek fog számítani.
Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A gépek mellett szép számmal lesznek emberi ellenfelek is. Ráadásul a trailerben látottak alapján Sylens továbbadta az Aloy-tól megszerzett tudást új szövetségeseinek, így már mások is képesek a gépeket felülírni. Szóval sanszos, hogy sokkal többször kell majd egyszerre megküzdenünk géppel és emberrel. Mindezeken túl új állatok érkeznek, mint például a pelikán – ezek ugye a ruhák, fegyverek és a különféle lőszerek megalkotásában kapnak majd újra szerepet.

Amit még nem tudunk

Sok dolog kérdőjeles még a Horizon Forbidden Westtel kapcsolatban. Például semmit sem tudunk Aloy képességeiről. Lesz búvárkodás, de mi lesz azon kívül? Hősnőnk az első rész végére igencsak harcedzett leányzóvá vált, így remélhetőleg nem kell mindent elölről megtanulni, hanem inkább a már meglévő képességek mellé kapunk újakat. A térkép mérete okán talán nem lenne rossz, ha Aloy ezúttal már repülő robotokat is be tudna fogni.

És vajon alkalmunk lesz harcolni a víz alatt, vagy csak romokat kell áttúrnunk? Esetleg a vízi robotok is megszelídíthetőek lesznek? Nem lenne rossz, mert érdekes, új színezetet adna a játéknak. Akárcsak az, ha röpködő gépekkel indulhatnánk harcba. Képzeljük el, amint leereszkedünk az égből egy hatalmas stormbird hátán, vagy a mélységet egy snapmawba kapaszkodva ússzuk át.

Az új fegyverekről, öltözetekről és csapdákról sem tudunk még sokat (a nyíl visszatér), amik szintén igen komoly elemei a Horizon-szériának. És, ami a legfontosabb: még fogalmunk sincs arról, mikor jelenik meg. Annyi biztos, hogy idén jön PS4-re és PS5-re (PC-s megjelenésről egyelőre nincsen hír). A Sony új konzolján a program kihasználja az SSD-ben, a Tempest Engine-ben és a DualSense kontrollerben megbúvó lehetőségeket. És persze a látványra sem lehet majd panaszkodni, mert már az első rész is remekül festett, a Decima motort pedig továbbfejlesztették a Horizon Forbidden Westre. Csak lássuk már végre!