Cikkünk első részében konkrét kiadói húzások példáján keresztül mutattuk be, hogy a terjesztéssel (azaz nyers profittal) dolgozó megavállalatok bizony hajlamosak a (néha nem is szándékos) szemétségekre. Most viszont egy másik irányból közelítjük meg ugyanazt a témát: egyes kiadóóriások üzleti viselkedését, és a mostanság dívó normák gyökerét bemutatva vesszük sorra a kiadók nem túl dicséretes húzásait. Lássunk is hozzá!

A Microsoft-féle cégkultúra elterjesztése

A Microsoft az első Xbox megjelenéséig nem volt jelentős résztvevője a játékiparnak. Legalábbis közvetve nem; már a Windows 95 óta a redmondi óriás szolgáltatta a legstabilabb alapot a videojátékok PC-s ágának fejlődéséhez. Lehet szidni a Windowst, de tény, hogy a maga korában egyedül bizonyult elég erős platformnak ahhoz, hogy az IBM kompatibilis PC-t a játékkészítők számára is vonzóvá tegye (annak idején sok kiadó nem látott fantáziát a „lassú és drága” személyi számítógépben). Minél több játékos zúgott bele a PC-be, annál több Windows fogyott -- volt azonban ennek a növekedésnek egy negatív mellékhatása: a Windowson keresett dollármilliárdok miatt a Microsoft túl nagyra nőtt, a ’90-es évek végén pedig jött az ötlet, hogy a konzolháborúba is belép. Mivel a Sega épp kiesett a ringből (erről is lesz szó a későbbiekben), az MS egy friss belépőkártyával a kezében válhatott a piac immár első számú szereplőjévé. Csakhogy az Xbox nem volt akkora siker, így a gyártó az Xbox 360-ra már teljes gőzzel úgy készült, mint egy masszív marketinghadjáratra szokás.

Xbox Launch, Bill Gates

Az Xbox 360 az előző generáció második legsikeresebb konzolja lett, ami kiváló eredmény, de ehhez az MS-nek megacégként kellett gondolkodnia és viselkednie. Bár a játékipar korábban is kinevelt nagyra nőtt titánokat, akik aztán szépen egymás torkának estek (EA és Activision például), a Microsoft egy más szférából jött, elvégre irodai szoftverekkel foglalkozott megalapítása óta. Az ebből eredő profitorientált szemlélet pedig olyan, nem túl szimpatikus lépések egész sorát vonta magával, mint a multiplayer fizetőssé tétele, a PC-s ág lassú lebontása (az Ensemle Studios bezárása kiváló példa), vagy épp az Xbox One kezdeti DRM-je, ami előremutató megoldásai ellenére sajnos nagyon kevés igazi értéket képviselt, és emiatt halálra volt ítélve. Az MS-nél a vezetők is mind pénzemberek voltak, Don Matrick például valószínűleg sosem látott olyan játékot, amit kiadott, és Peter Moore is jobban értett a zöldhasúak számolgatásához, mint a minőségi szórakozást biztosító szoftverekhez. A Microsoftnak csak a pénz számított, s mivel a minta sikeres lett, sokan átvették. Annyian, hogy ma már ez az uralkodó szemlélet. Még szerencse, hogy a Sony a PS4 bemutatásával és az E3-as szereplésével kicsit visszább terelte a dolgokat a régi mederbe (persze nem szívjóságból, a japánok egyszerűen felismerték, hogy most megint a klasszikus játékipari politikára van igény).

Az EA éves játékkiadásai

Az EA a sportjátékokkal kezdte az évente kiadott folytatások sorát. A FIFA immár húsz éve jelentkezik új résszel minden ősszel, csakúgy, mint a Madden NFL, de mára több kiadó is átvette a receptet, például a 2K vagy a megboldogult THQ. Ez az üzletmodell sportjátékok esetén teljesen rendben van: ezek a programok mind szezonálisak, az adott évad sporteseményeit és sportolói portréit foglalják magukba, népszerűségük pedig mindig az aktuális kupák tévéközvetítései során ér a csúcsra. Utána pár ezer forintért lehetnek a mieink, az Xbox 360-as FIFA 13 például 6 ezer forint körül kapható most, hogy már van FIFA 14 is. Így azok is jól járnak, akik türelmesek, a hamari játékosokon pedig sokat keres a kiadó, hisz ők évente kiadnak 10 ezer forintot a legújabb részekre.

A sok pénz minden bizonnyal vonzó lehetett az EA számára, mert a cég a sportjátékok népszerűsége láttán ráállt az évente érkező folytatások sorozatgyártására olyan franchise-ok esetében is, amik erre egész egyszerűen nincsenek felkészítve. Jó példa erre a Need for Speed: bár a Rivals kifejezetten jól sikerült, évek óta csak rókabőröket és gyenge próbálkozásokat láttunk, és hiába vándorolt csapatról csapatra a széria, ha senkinek sem volt több ideje összeeszkábálni a játékot 10 hónapnál. De felhozhatnánk a Battlefieldet is, ami, ha hihetünk Michael Pachternek, jövőre is új résszel jelentkezik majd. Az EA modellje kreativitás szempontjából igazi gyilkosság, de ez nem zavarta a többi nagyot a lekoppintásában. Call of Duty, Assassin’s Creed, LEGO… soroljuk még?

Persze, ezek a sorozatok több kiváló játékot foglalnak magukba, de képzeljétek el, milyen nagyszerű lehetne egy CoD, ha nem másfél év lenne a fejlesztési ideje, hanem mondjuk három! Az Assassin’s Creedet már meg sem említjük, a Black Flag így is remek lett, hát még ha több idő és nagyobb kreatív szabadság (esetleg már szinte csak next-gen hardverkörnyezet) állt volna rendelkezésére a készítőknek. De sajnos az éves megjelenések átka ezeket a szériákat is sújtja, és már tavasszal várhatjuk az újabb bejelentéseket -- csak idő kérdése, hogy kifáradjanak, és átadják a stafétát egy újabb évtizedes franchise-nak, amit szintén addig szorongat majd a tulajdonosa, míg az utolsó penny ki nem esik belőle.

A SEGA kinyírása

A SEGA sokáig a Nintendo egyetlen igazi ellenfelének számított: a ’90-es évek elején a Sony még azt sem tudta, a játékkonzolt eszik-e vagy isszák, a Microsoft pedig még el volt foglalva a PC népszerűsítésével, és az Apple-lel vívott háborúval. Bár a Nintendo mindig nagyobb piaci szegmenset fedett le szintén japán konkurensénél, az amerikai játékosokért vívott harc egy ideig a SEGA irányába billentette a mérleget. A konzolgyártó rájött, hogy a cuki és családbarát Nintendót a „menő” kultúra elterjesztésével lehet megfogni, így egy csomó olyan játékot adtak ki, amik a Nintendón nevelkedett fiatalság számára eszméletlenül klassznak, gyorsnak, nagynak hatottak. Ráadásul mind a Master System, mind a Mega Drive fejlettebb gép volt a NES-nél és a SNES-nél, tehát úgy tűnt, a SEGA csillaga sosem fog leáldozni, és amíg csak videojáték a videojáték, csatározni fognak egymással generációról generációra.

SEGA Dreamcast

De nem ez történt. A SEGA vérszemet kapott, sorra adta ki az újabb és újabb konzolokat, amik viszont nem találtak piacot, mert túl sűrű ütemben követték egymást. A cég 1999-re a csőd szélére sodródott, így mindent egy lapra feltéve kiadták a kor legfejlettebb gépét, a Dreamcastet. Eleinte úgy tűnt, hogy az igencsak sokat tudó, előremutató masina megmenti a gyártót a válságtól, de sajnos a Sony és a Microsoft közbeszólt -- az EA legfőbb támogatásával. Utóbbi akkortájt a sportjátékok next-gen konzolos partnereit kereste, és látva a SEGA anyagi helyzetét, inkább a még semmit sem bizonyított Microsoftra tette a voksát, hiába tűnt az Xbox túl távoli koncepciónak. A Sony mindeközben bejelentette, hogy a PS2 már DVD-meghajtóval érkezik, az új formátum pedig egyszerűen eladta a konzolt, még úgy is, hogy rendes játék egy teljes évig nem volt rá. A Microsoft felismerte a kínálkozó lehetőséget, és hatalmas összegeket ölt az Xboxba, hogy átvehesse a SEGA után maradt, üres helyet.

A japán gyártó sajnos nem tudott mit kezdeni a hirtelen támadt, agresszív konkurenciával. A Nintendóval még csak-csak elbírt, de a Sony és a Microsoft túl nagy falatnak bizonyult. Ráadásul az Egyesült Államokban mindig a sportjátékok az év legnagyobb sikereladásai. Az EA döntése tehát, miszerint Dreamcastre nem lesz FIFA és Madden, olyan pofon volt a SEGA-nak, amit a vállalat sosem hevert ki. Ráadásul látva az EA elfordulását, sok más third-party kiadó is lemondott a Dreamcastről. Az eredmény: a gép gyártását 2001 márciusában leállították, a SEGA pedig azóta is csak árnyéka önmagának. Természetesen az EA jó lóra tett, az Xbox 360-as generációban rengeteg pénzt kaszáltak a Microsoft konzoljaira megjelenő sportjátékokon, de ezáltal kicsinálták a japán céget, amihez a többi vállalat cinkos mód asszisztált. Hát igen, ez a kapitalizmus, vagy mifene.

Szerintetek kihagytunk valamit? Voltak ennél megrázóbb, szemét, vagy vitatható játékipari húzások az elmúlt húsz évben? Ha igen, ne átalljatok véleményt formálni a kommentek között!