• Bemutatkozott az Apple legújabb nagy dobása
  • A Vision Pro
  • Ami egy számos dologra használható AR-szemüveg
  • Játszani viszont nem igazán érdemes rajta

A tegnapi WWDC során az Apple kvázi bemutatta jövőt, hiszen a Vision Pro névre keresztelt AR-szemüveg mindent tud, amit néhány évvel ezelőtt még csak az ilyen-olyan sci-fi opuszokban láthattunk. A szemüveg segítségével lényegében a közvetlen környezetünket alakíthatjuk át például moziteremmé (méghozzá házimozi rendszer nélkül!), konferenciateremmé, vagy épp munkahellyé. Az eszköz felhelyezése után kedvünkre variálhatjuk, méretezhetjük a különféle ablakokat és applikációkat, melyeket aztán a szemünkkel, a hangunkkal és a kézmozdulatainkkal is vezérelhetünk (ez utóbbiról 5 szenzor és 12 kamera gondoskodik) – sokszor láttunk már ilyet a filmvásznon, nemde? Az alkotók ráadásul azzal az eshetőséggel is számoltak, hogy van szociális életünk, így beszélgetés során láthatóvá válik a szemünk (az EyeSightnak nevezett technológia által), hiszen anélkül ugyebár eléggé furán nézne ki a társalgás. Amellett, hogy kedvünkre szörfözhetünk a neten, nézegethetjük a fotóinkat (amiket magával az eszközzel is elkészíthetünk), dolgozhatunk, vagy épp videóhívásba kezdhetünk, természetesen a szórakozás sem maradhat ki a szórásból. 

A Vison Pro ugyanis – ahogy azt az imént már említettük – filmnézésre is alkalmas, a képminőségről pedig a 4K-s, 23 millió pixelt tartalmazó kijelzők gondoskodnak. A prezentáció során a Disney vezérigazgatója, Bob Iger is feltűnt a színpadon, így nem nehéz kitalálni, hogy a Disney+ bizony szerves része lesz az eszköznek, méghozzá extrákkal megspékelve. Emellett természetesen a többi streaming szolgáltatás is gond nélkül fog futni a szemüvegen, bár nem túl sokáig, mivel az akkumulátor mindössze két órát bír ki (cserébe könnyedén elfér a zsebünkben). A Gyűrűk Ura-trilógia bővített változatait tehát egészen biztosan nem fogjuk tudni egyszerre végignézni, de néhány szitkom-epizód azért bőven belefér. Mivel a hardvert VR módban is használhatjuk (ilyen esetben kvázi kikerül a képernyőre a "Ne zavarj!" tábla), így adja magát a kérdés, hogy mégis miként teljesít videójátékos fronton a 3499 dollárba (~ 1,2 millió forint) kerülő csodamasina.

applevisionpro.jpg

A kép forrása: Variety

Nos, ennek kapcsán bizony nem sokat mutatott a gyártó a fejlesztői konferencia során, az mindenesetre kiderült, hogy az Apple Arcade játékok körülbelül fele (több mint száz alkotás) lesz kompatibilis az eszközzel a debütálás után (ez valamikor 2024 elején várható). Mozgásban viszont csak az NBA 2K23 Arcade Editiont láthattuk néhány képkocka erejéig – a sportjátékot egy DualSense kontroller segítségével irányította a játékos. Emellett a Game Room (ez sakkot és különféle kockajátékokat tartalmaz), a Super Fruit Ninja és a Rec Room is feltűnt az App Store kínálatában, de ezek nem kerültek bemutatásra, csupán a könyvtárban voltak láthatók. Ebből arra lehet következtetni, hogy a gyártó továbbra sem szeretne a videójátékok felé orientálódni, hiszen dacára annak, hogy VR-szemüvegként is használható a Vision Pro (ilyen tudás mellett garantált lenne az immerzió), egyetlen ilyen jellegű programot sem mutattak. Sőt, még a kiterjesztett valóságra épülő alkotások sem kerültek terítékre, ami annak fényében eléggé fura, hogy erre alapozták az egész koncepciót. Jó hír viszont, hogy a visionOS támogatja a Unity Engine-t, ami már rengeteg játék alatt tett jó szolgálatot (és jelenleg is készül pár olyan projekt, ami erre a motorra épül), így egészen biztosan számíthatunk arra, hogy ezek közül néhány átültetésre kerül. Nem mellesleg az is kiderült a rendezvény során, hogy Mac-en is tiszteletét teszi Kodzsima Hideo sikerjátéka, a Death Stranding – bár ez a Vision Pro szempontjából nem igazán releváns. Hiába tehát a rengeteg lehetőség, az Apple egyelőre nem igazán akarja kiaknázni ezeket – persze az is lehet, hogy csak nem szerette volna kiteríteni a lapjait. A jövőre esedékes debütálásig ugyanis még bőven van idő arra, hogy bemutasson pár immerzív AR-címet, még akkor is, ha egyértelműen nem az interaktív szórakozás lesz a marketing alappillére.