A vasút az egyik legnépszerűbb (környezetkímélő) közlekedési forma, melynek sikertörténete már több mint másfél évszázada tart. Számtalan csodálatos felfedezésre alkalmas vasútvonal van a világban, például a Transzszibériai Expressz, melyet a leghosszabb megépített vasútvonalként tartanak számon, több mint 9000 km-es hosszával, de hasonlóan híres a könyvekben/filmekben is helyet kapott Orient Expressz.

Magyarországon is remek útvonalakat lehet találni, és bár a legtöbben csak utasként ülünk fel a vonatra, a vasút üzemeltetése mögött nagyon komoly munka van. Magyarországon ezt az F2. forgalmi utasítás szabályozza, de ebbe a felelősségteljes munkakörbe csak nagyon kevesen láthatnak bele. De semmi baj, mert ha bele akartok kóstolni a forgalomirányításba, akkor a Rail Route a ti játékotok!

Vágányzár, váltózár

A vasútszimulátorok története már lassan 40 évre nyúlik vissza. Az 1985-ben boltokba került Southern Belle azzal vonult be a videójátékok történelemkönyvébe, hogy ez volt az első vasutas játék, ami 3D-s megjelenítést kapott. Azóta olyan játékok jelentek meg, mint a Sid Meier’s Railroads!, a Railway Empire vagy a Train Simulator-sorozat: ezek nagyszerűen bemutatták a vasút világát, azonban a legújabb, független fejlesztésű Rail Route olyan élményt kínál, amilyet eddig soha nem tapasztalhattunk meg.

Hogy miért? A válasz egyszerű: a Bitrich alkotása elsősorban egy forgalomirányító játék, melyben vonatok útját kell meghatározni, ügyelve a menetidőkre, a szerződések betartására, másodsorban a létező legnagyobb forgalommal rendelkező vasúthálózatot kell megépíteni. Egyszerűen hangzik, igaz? Igen. Azonban a játék közel sem egyszerű, és ez már az első órában kiderül.

A Rail Route mindössze két nappal ezelőtt jelent meg a Steam Korai Hozzáférés programjában, hogy lenyűgözze/elborzassza a vasút szerelmeseit. Igen, ez a játék mindkét érzést megadja, hiszen az endless módot kiválasztva egy ország (Csehország, Németország, Nagy-Britannia stb.) két-három pályaudvarát megkapva el kell indítani a vasútforgalmat. A képernyő alsó részén egymás után tűnnek fel a vonatok, amelyeket a megfelelő célállomásra kell küldeni. Azonban ez nem egyszerű.

Meg van határozva, hogy a COM1643 járatszámú vonatot X pályaudvar Y vágányán kell fogadni, egy közbenső állomáson egy percet kell várakoznia, és célba kell érnie ekkor és ekkor. A gondot az okozza, hogy az idő folyamatosan telik, és nagyon nehéz betartani a határidőket. Vannak különböző vágányok, melyeken lehet 40, 80, akárhány km/h-val közlekedni, és egyetlen perc késés is komoly pénzbüntetést von maga után, arról nem is beszélve, hogy elesünk a fejlesztési pontoktól. Ez akkor fordul elő a legtöbbször, amikor egy vonatot véletlenül téves vágányra küldünk: van lehetőség a módosításra, de ehhez meg kell érteni a játék működését, logikáját.

Ehhez a nyílt pályán meg kell állítani a vonatot, át kell állítani a váltót, de mivel az oktatómód csak a legalapvetőbb dolgokat magyarázza el, a legtöbb feladat nyitjára saját magunknak kell rájönnünk. Mire jó az irányváltás? Hogyan lehet új célállomásokat megnyitni? Mire jók a visszafordítók? Hogyan lehet szerződéseket elfogadni? Utóbbiak teljesítése jelenti a fejlesztési pontokat, melyekből különböző dolgokat vehetünk (pl. új szerződés-típusokat, automatizáló, felhasználói felületet-módosító lehetőségeket stb.).

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A gond az, hogy a játék kezdetén a legtöbb szerződés egy-egy fejlesztési pontot jelent, azonban az egyes fejlesztési lehetőségek nem mindig állnak arányban a megszerezhető pontokkal. Ha egy szerződést teljesítettünk, akkor az eltűnik a listából, és nézhetünk új célállomás után, melyhez megpróbálhatjuk kiépíteni a pályát, feltéve, ha tudjuk. Ugyanis vannak blokkolók, lezárt szakaszok, alagutak, melyeket több tucat fejlesztési pontért vehetünk meg/építhetünk ki. Soknak hangzik, igaz? Igaz!

Kétemberes munka, egyemberes szolgálat

A Rail Route két ember alkotása, és bár a fejlesztés nagyon korai szakaszban van, minden tycoon-rajongónak érdemes lehet kipróbálnia. Nyugtató zenére lehet vonatokat vezérelni, ez pedig nemcsak a gondolkodást, de a logikát is fejleszti. A fejlesztőknek az elkövetkező időkre rengeteg ötletük van, például teher-pályaudvarokat, tolatási lehetőségeket, szétkapcsolásokat akarnak a játékba tenni, ráadásul egy szerkesztő segítségével saját térképet is létre lehet hozni, melyet akár azonnal meg is lehet osztani. Bugokkal szerencsére nem találkoztunk, de mások jelentést tettek kisebb-nagyobb hibákról, ennek ellenére a Bitrich alkotása bőven játszható már most is.

A Rail Route egyszerű, de nagyszerű dizájnnal rendelkezik. Grafikáról nem igazán lehet beszélni, de pontosan azt nyújtja, amire a játék élvezetéhez szükség van. Funkcionális, letisztult, de nem elnagyolt, átlátható, így akár egy gyermek is nyugodtan kipróbálhatja, amely nem öt, nem tíz, de akár több száz/több ezer órányi szórakozást nyújthat. Hiszen a vasúti szerelvények jönnek és mennek, a forgalom soha nem áll le.

Egy erre a vonatra váltott, 12 és fél eurós (nagyjából 4400 forint) jeggyel nemcsak egy szórakoztató élményt kap az ember, de egy olyan munkakörbe is betekintést nyerhet, melynek pontos végzésén emberéletek múlhatnak. Érdemes figyelemmel kísérni a projektet, és már most kipróbálni a programot, ami kis túlzással még egy egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezésen is elindulna, annyira alacsony a gépigénye.