A Kickstarter-siker Wild: Serengeti tavaly érkezett prototípusa jött, látott és győzött, mind minőség, mind pedig játékélmény terén tudott újat, de legalább maradandót mutatni, méghozzá annyira, hogy év végén elgondolkoztam rajta, hogy az év legjobbjai-listámra tegyem, de végül rájöttem, hogy ez csak idén lesz aktuális. Emiatt aztán felfokozott figyelemmel figyeltem a koreai kiadó tevékenységét, melyhez a szintén KS-en született Shaolia: Warring States is hozzá tartozik. Adta magát a lehetőség: nézzük meg azt is!

Shaolia: Warring States

  • Partner/kiadó: Bad Comet
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-60 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,43/5
  • Ára: a Deluxe 56 dollár (17 560 forint) volt Kickstarteren, míg a sima verzió 39 dollárért (12 200 forint) rendelhető az Amazonról, de itthon is hasonló áron kapható

Shaolia földjén a káosz az úr, miközben a stratégák és hadvezérek mind a császári címre pályáznak, hogy ebben a történelem és fantasy ihlette társasban maguk a játékosok induljanak meg hódító útjukra, így kivívva maguknak az uralkodói pozíciót. Ehhez meglepő módon nem kell hatalmas doboz, nincs mellé 100 mini, extra óriásokkal és istenekkel, helyette még a Deluxe kiadásánál is csak egy visszafogott méretű csomag a jussunk, ami azonban tele van lapkákkal és minden jósággal. Más kérdés, hogy rossz hírként kell mondanom: nincsenek különböző vezetők és stratégák, akik már a setupnál meghatározzák az indulási mechanikát és technikát, helyette van általános játékostábla, ami egyformán néz ki. Később azonban használhatunk extra karaktereket, miközben birodalmunkat teljesen a saját kedvünk és lehetőségeink szerint alakítjuk ki.

Birodalomépítés

Az indítás egységes. Mindenki kap egy saját táblát, amin a kultúra-sáv és a központi épület található, valamint 8 építkezési terület, amiből kettő eleinte le van zárva. Innentől viszont a játékmódtól, fejezettől függően változik, hogy miképpen alakulnak kezdő nyersanyagaink, készleteink, milyen lapok kerülnek az elérhető választékba. Ami lényeges, hogy két paklit kapunk a felépíthető objektumokkal, és míg az első, kezdetlegesebb választékból random húzunk a pakli tetejéről, addig a második, fejlettebb kínálatból rendelkezésre áll egy piactér, három látható kártyával, viszont itt már három eldobott, 1-es szintű kártyáért cserébe választhatunk valamit.

Szóval első körben, egy-egy érméért elkezdünk egyes szintű lapokat vásárolni, majd többek között azokat fejlesztjük tovább a kettes szintű lapokra. Csakhogy, van itt egy kis csavar, ugyanis a vásárlási fázis után jön az építési, amikor bizony a táblánkra kerülő építményeket ki is kell fizetni a rajtuk jelzett nyersanyag-mennyiséggel. Tehát nemcsak lapokra van szükségünk, de közben muszáj termelni. És itt, illetve a harci fázisban jönnek képbe a dobókockák, amiket egyszerre eldobunk, majd a kapott értékekkel elkezdjük beindítani az elérhető hatásokat. Alapból van pár a táblán, de az épületek is biztosítanak passzív és aktív képességeket, amikkel aztán lehet ásványt, pénzt gyűjteni, védekezni és támadni. Sőt, a játék elején választhatunk karaktert, aki egyszer vagy többször szintén biztosíthat valamilyen hatást. 

A jó hír az, hogy nem hagyunk mindent a szerencsére, elvégre egyfelől az alap 3 kockánk mellé továbbiakat is vásárolhatunk, ezzel megnövelve az értékek számát, másfelől behúzhatunk tiszteket, akik aztán a kockáink eredményét manipulálják: ahány vezetőnk van, annyival változtathatunk a kapott eredményeken, így könnyebben elérve a kívánt hatásokat. Ha pedig szépen építkezünk és kombinálunk (például vannak kettes intézmények, amik építéséhez egyes épület kell, majd egy másik ezek hatásaiból táplálkozva kínál további extra nyereséget), akkor könnyedén elérhetjük a végcélt, ami vagy az ellenfél sebzése, életerejének lenullázása, vagy a kultúra-sáv maximális pontjának (18) elérése. Ha ez sikerült, megnyertük a játékot.

Laza harci mix

Van itt igazából minden, ami csak kell. Munkások és lapkák lehelyezése, minimális engine-building, kockadobás, képességhasználat, és bizony komolyabb erőfitogtatás és nagy harcok nélkül is van rá esélyünk, hogy megnyerjük a küzdelmet, hiszen a kultúra felemelésével és kellő védelemmel lehetséges a birodalom felemelkedése, egyetlen támadás nélkül is. A szcenáriók is mind egyedi lehetőségeket biztosítanak, amiknél bizonyos lapkák elő sem kerülnek, ha úgy alakul a setup, illetve más a kezdés, másképpen állunk neki birodalmunk építésének. A lehetőségek száma így sem végtelen, emellett nem mindegy persze az sem, hogy miket húzunk, még ha ezt befolyásolhatjuk is, de összességében a játék elég jó opciókat kínál, amihez a KS-exkluzív elemek is hozzátesznek, ahogy a Great Houses kiegészítő is fokozza az élményt, az új lehetőségekkel és az egyjátékos variációval.

De a sima kiadás és a Deluxe verzió is megérdemli a figyelmet. Az utóbbival elérhető fémpénzek és a fából készült komponensek, illetve az extra lapkák miatt persze javasolt az extrább kivitel beszerzése, de már az alapcsomag is kellően élvezetes játékélményt nyújt ahhoz, hogy ajánlani lehessen. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Bad Cometnek! A játék némileg igényli az angol nyelvtudást, ami szabályainak elsajátításához mindenképpen szükséges, rajongói fordításról sajnos nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát