Az már a King's Road és a Medici: The Dice Game esetében is nyílvánvaló volt, hogy az ausztrál Grail Games nem ismer akadályt, és minden követ felforgat, amely alatt esélyesen egy Knizia-játék lapul, hiszen olyan elánnal vetették rá magukat az osztrák játéktervező életművére, mintha az életük múlna rajta. Azzal viszont semmiképp se vádolhatók, hogy félmunkát végeznének, hiszen a legtöbb esetben messze nem állapodnak meg az újrakiadásban, sokkal inkább szeretik a modernizálást vagy épp az újragondolást – és pontosan ez történt a 2018-as Yellow & Yangtze esetében is, ami teljesen új csomagolásban, trójai falóként rak az asztalra egy valójában sokkal régebbi játékot.

YELLOW & YANGTZE

  • Partner/kiadó: Grail Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,13/5
  • Ára: a kiadótól 39,90 euróért, nagyjából 14 000 forintért rendelhető

A Yellow & Yangtze ugyanis a korábban említett második kategóriát, azaz az újragondolást erősíti, méghozzá azért, mert Knizia életművének egyik legmeghatározóbb és legismertebb játékát, az 1997-es Tigris & Euphratest építi újjá az alapoktól, beleértve a témát is, hiszen immáron nagyon messze járunk a Tigristől és az Eufrátesztől. Az új változat egyenesen Kínába, méghozzá annak egyik legizgalmasabb történelmi korszakába, a Három királyság idejébe kalauzol, egy egész dinasztia sorsát adva a résztvevők kezébe.

Ez a dinasztia ugyanakkor meglepően kisméretű: bár a Yellow & Yangtze térképe kifejezetten nagy (ennek elsősorban két játékos esetében lehet érezni a hátrányát), lapkalerakós játékmenete okán mégis alapvetően mindenki apróbb településeket hoz létre, elsősorban öt különböző kategóriájú lapka használatával. A fekete a kormányzókat, a piros a katonákat, a kék a földműveseket, a zöld a kereskedőket, a sárga pedig a kézműveseket szimbolizálja. Mindegyik típushoz tartozik egy ugyanilyen színű vezér is: a cél az, hogy a lerakott színes lapkák oda kerüljenek, ahol a kategóriájukhoz tartozó vezér pihen a térképen, így hozva létre miniállamokat. A kiegyensúlyozottság, az egyes kategóriák erősítése pedig azért is létfontosságú, mert a játék végi pontozás során a leggyengébb kategóriában elért eredmény számít.

Éppen ezért folyamatos harc megy a területekért és a pontszerzési lehetőségekért, konkrét és átvitt értelemben egyaránt: a Yellow & Yangtze ugyanis a legkevésbé sem mentes a konfliktusoktól, hiszen ahogy fogy a terület, úgy kerülnek egyre közelebb egymáshoz az államok, és idővel mindenképp kitör a háború, melynek során lapkák tűnnek el, vagy épp újrarajzolódik a térkép egy kisebb-nagyobb szelete.

Ehhez asszisztálnak az akciólehetőségek is, melyekből minden fordulóban kettőt lehet végrehajtani. Ez lehet egy vezér vagy lapka lehelyezése, lapkák elpusztítása, pagodák építése, parasztlázadás szítása vagy új lapkák húzása. Bár ezek mindegyike kifejezetten izgalmas, mégis a pagodaépítés az igazán látványos, hiszen ekkor szó szerint egy épületet kell lerakni a játéktérre: ehhez az adott színből kell három darab, háromszöget alkotó lapka. A pagodák folyamatosan pontot termelnek, de mivel a darabszámuk korlátozott, ezért hajlamosak gazdát cserélni, és még inkább ösztökélni a konfliktusra, ami lehet háború vagy akár felkelés is.

A relatíve egyszerű építőelemek így egy meglepően összetett játékot eredményeznek, mely számos taktikázási lehetőséget tartogat, és ebben rejlik az igazi eleganciája: ódivatú, mégis tetszetős tálalása mögött egy ténylegesen is finomhangolt játékmenet rejlik, amely sokkal pörgősebb, intenzívebb, mint amilyen a Tigris & Euphrates volt, a kettő mégis remekül megfér egymás mellett.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Yellow & Yangtze ugyanis már a kiadása okán is igazi kuriózum: sajnos a Grail Games nem tud a továbbiakban Knizia-játékokkal foglalkozni, azok, a vártnál gyengébb eladásai okán, így 10 játék után 2021 végén búcsút intenek a legendás játéktervező műveinek. A Yellow & Yangtzéért ugyanakkor kár lenne, hiszen, ha nem is ez alkotójának legjobb munkája, és nem lesz belőle akkora klasszikus, mint felmenőjéből, de egy taktikázási lehetőségekben bővelkedő, Kniziához méltóan sok lehetőséget rejtő stratégia, amiben ha rövid időre is, de mindenki igazi nemesnek érezheti magát – csak kétszer is meg kell gondolni, mielőtt valaki hátat fordít a többieknek...

(A tesztpéldányt partnerünk, a Grail Games biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát