Valószínűleg rengetegen felkapták a fejüket a The Game Awardson levetített The Callisto Protocol-trailer láttán, már csak azért is, mert a címet leszámítva ez akár a Dead Space 4 előzetese is lehetett volna. A hasonlóság persze egyáltalán nem véletlen, ugyanis ez az eredeti Dead Space atyjának, Glen Schofieldnek, a legújabb projektje, mely egyben a sci-fi-horror széria szellemi örököse is. Épp ezért úgy éreztük, ideje visszatekinteni egy kicsit, és felidézni, mégis mi vezetett odáig, hogy minden idők egyik leghangulatosabb horrorjának hagyományai végül a PUBG univerzumában éledjenek újjá.

callisto-protocol-nagyon-ijeszto-01.jpg

Az ember, akinek az egyetlen célja ránk hozni a frászt

Glen Schofield egy igazi veterán, aki már a ’90-es évek eleje óta mozog a játékiparban, és olyan legendás szériákon dolgozott az elmúlt harminc évben, mint a Legacy of Kain vagy a Call of Duty. Mégis, a legtöbben jó eséllyel nem ezen projektjei, hanem a 2008-as Dead Space kapcsán ismerik, nem is véletlenül. Az USG Ishimura fedélzetén játszódó sci-fi/horror hibrid ugyanis ott van minden idők leghangulatosabb és legfélelmetesebb alkotásai között, és igazából a mai napig egy nagyon kellemes címnek mondható, amennyiben némi borzongásra vágyunk.

Ennek fényében elég ironikusnak tűnik, hogy Schofield első komolyabb projektje a játékiparban a Barbie: Game Girl volt, melyen vezető művészként dolgozott. Ezek után megfordult a THQ-nál és az Absolute Entertainmentnél is, míg a ’90-es évek második felében a Crystal Dynamics alelnökeként tevékenykedett, és innen került végül az EA Redwood Shores (belőlük lett később a Visceral Games) élére. Az EA belsős stúdiója akkoriban kizárólag licencelt címekkel foglalkozott, de a fejlesztők szerettek volna egy saját IP-t is letenni az asztalra, Schofieldnek pedig volt ehhez egy elég jó ötlete…

the-callisto-protocol-bemutato-01.jpg

A Dead Space megszületése

Az EA napjainkban aligha vádolható azzal, hogy értelmetlenül sok kockázatot vállalna, azonban alig tíz évvel ezelőtt volt a kiadónak egy ennél jóval merészebb korszaka, mikor a régi címei mellé hirtelen be akart szerezni egy sor friss IP-t is. Ekkoriban jelent meg a Mirror’s Edge vagy a The Saboteur, és Glen Schofield projektje is ebben az időszakban kapott zöld lámpát. Az EA Redwood Shores emberei először egy vertikális szeletet készítettek el a játékból, ami 15 percbe sűrítve mutatta be annak minden erősségét, ez a demó pedig olyan jól sikerült, hogy a fejesek azonnal berendelték a teljes verziót.

A fejlesztők hatalmas lelkesedéssel vetették bele magukat a program elkészítésében, hiszen hosszú idő óta nem volt szerencséjük új IP-n dolgozni. Visszaemlékezések során többen elmondták, mindnyájan úgy érezték, ez lesz az a játék, amivel bebizonyíthatják, hogy igenis van helyük a „rendes” stúdiók között, ennek megfelelően pedig mindenki szívét-lelkét beleadta a projektbe. Maga a program így végül 2008. október 13-án jelenhetett meg (bár Európába csak október 24-én jutott el), és gyakorlatilag instant klasszikussá vált a játékosok és kritikusok között.

the-callisto-protocol-bemutato-05.jpg

A Dead Space ugyanis egy végtelenül stílusos és hátborzongató alkotás lett, mely nagyszerűen eltalált helyszínével, félelmetes, torz ellenfeleivel, a csonkolásra épülő harcrendszerével és zseniális hangjaival messze kiemelkedett a túlélőhorrorok zsáneréből. Az EA Redwood Shores alkotása persze közelről sem volt tökéletes, hiszen a sztori kicsit döcögött, ahogy a relatív egyszerű főellenfeleket is megszólták páran, de ezeket az apróbb hiányosságokat remekül ellensúlyozta a vérfagyasztó hangulat, ami miatt sokan a mai napig a valaha elkészített legjobb horrorok közé sorolják a játékot.

A Dead Space-franchise-ra azonban sajnos nem várt hosszú élet: a 2011-es második rész ugyan még remek kritikákat kapott és a játékosok is imádták, a 2013-as Dead Space 3 azonban már jóval gyengébben teljesített, és az EA itt végül jegelte is az egész sorozatot. Apró érdekesség, hogy népszerűség ide vagy oda, a Dead Space-játékok a pénztáraknál sosem villantottak olyan nagyot, legalábbis az EA szerint: mint a Visceral 2017-es bezárása után nem sokkal kiderült egy egykori fejlesztő beszámolójából, a sorozat minden tagja a kiadó elvárásai alatt teljesített.

the-callisto-protocol-bemutato-06.jpg

Félelem és rettegés a PUBG univerzumában

A széria elkaszálását Glen Schofield már nem nézte végig testközelből, az első Dead Space atyja ugyanis még 2009-ben távozott az EA-től, és megalapította a Sledgehammer Gamest, hogy aztán közel tíz évig csak és kizárólag a Call of Duty-szériával foglalkozzon. Végül azonban itt sem volt maradása: 2018-ban távozott a stúdiótól, hogy más feladatköröket láthasson el az Activision berkein belül, 2019 nyarán pedig bejelentette, hogy innentől kezdve a PUBG Corporation sorait erősíti, mint a frissen megalakult Striking Distance Studios nevű belsős fejlesztőcsapat vezetője.

Az érintett felek már ekkor sem titkolták, hogy az új stúdió feladata egy történetközpontú program megalkotása lesz, mely a PUBG univerzumában játszódik, azonban valószínűleg így is sokakat meglepett, mikor a The Game Awards keretein belül kiderült, hogy ez a rejtélyes projekt igazából a Dead Space szellemi örököse, hiszen valljuk be, a battle royale és a sci-fi túlélőhorror nem épp rokonműfajok.

the-callisto-protocol-bemutato-03.jpg

Ez azonban egyáltalán nem zavarta a Striking Distance Studios csapatát, a The Callisto Protocol ugyanis a Dead Space legszebb hagyományait eleveníti fel az első információk szerint. A játék sztorija a Jupiter egyik holdjára, a Callistóra kalauzol el minket, aminek a legfőbb nevezetessége a trailerben is látható Black Iron Börtön, ahol épp elszabadul a pokol. Apró érdekesség, hogy az első Dead Space eredetileg szintén egy űrbörtönben játszódott volna, avagy könnyen lehet, hogy most fogjuk csak igazán megtapasztalni azt a programot, amit Schofield annak idején el akart készíteni.

És bár a PUBG jelenléte miatt sokan kétkedve tekintettek először a projektre, a fejlesztők gyorsan megnyugtattak mindenkit, hogy a The Callipso Protocolnak köze nem lesz a battle royale zsáneréhez, de még a multihoz vagy a kooperatív játékmódhoz sem, avagy egy szigorúan egyjátékos címet kapunk, ahol egyedül kell szembeszállnunk minden rémséggel. Ahogy Schofield fogalmazott: ez a legjobb módja annak, hogy előadhassák azt a történetet, amit el akarnak nekünk mesélni, hiszen akkor lesz valami igazán ijesztő, ha egymagunk nézünk szembe vele.

Épp ezért az első trailerek és információmorzsák alapján a The Callisto Protocol egy több mint ígéretes horrorjátéknak tűnik, a fejlesztőknél ráadásul ambícióból sincs hiány, a Striking Distance Studios fejesei ugyanis felvállaltan a világ legijesztőbb játékát szeretnék megalkotni. Ahogy Schofield fogalmazott, ez a Dead Space elkészítésével egyszer már sikerült nekik, és most újra meg fogják csinálni. Erre pedig mi mást lehetne mondani, mint hogy így legyen?