5. The Book of Unwritten Tales

A The Book of Unwritten Tales a német King Art Games első, 2011-ben megjelent kalandjátéka. A történet a fantasy művek legismertebb sablonjaiból épül fel, de nem azért, mert a készítőknek nem volt jobb ötlete, hanem azért, hogy kifigurázza ezeket. A cselekmény középpontjában egy elf hercegnő, egy álmodozó gnóm, egy vagány léghajós és annak rózsaszín szörnyecskéje áll. Kalandjuk során nem csak összebarátkoznak, de legyőzik a világot uralni akaró gonoszt (egy gyűrű segítségével), és persze rengeteg poént elsütnek. Könnyed, szórakoztató és erőszakmentes játék, ráadásul van egy spin-off epizódja, a The Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles (ebben az említett rózsaszín szörnyecske a központi szereplő), és egy folytatása is, a The Book of Unwritten Tales 2. Mondanom sem kell, hogy ha az első rész tetszett, ezeket szintén érdemes kipróbálni.

4. Farming Simulator 22

Lehet békésebb annál valami, mint a föld kapálása vagy békésen robogni egy kombájnnal a gabonamezőn? A Farming Simulator-sorozatban a gazdálkodás nyugis életérzését sajátíthatjuk el, növények termesztésével, állatok tenyésztésével és egy gazdaság menedzselésével. Utolsó képviselője, a Farming Simulator 22, ezernyi újdonságával és lehetőségével mindezt a csúcsra járatta, aminek hála a játék szinte végtelen mennyiségű játékórát biztosít a gazdálkodó kedvűeknek.

3. Deliver Us the Moon

A Deliver Us the Moon egy komolyabb hangvételű sci-fi a sétaszimulátorok műfajából. A történet szerint a Föld már-már lakhatatlanná vált, amikor egy csodás felfedezésnek hála képessé válunk a Holdról energiát importálni. Ám az ottani termelés váratlanul megszűnik, és az emberiség újra a kihalás szélére sodródik. Végül mindet egy lapra tesznek fel: az utolsó űrhajóval elküldenek egy embert a Holdra, hogy kiderítse, mi történt ott és, ha lehet, hozza helyre az energiaellátást. A játék során nincs más dolgunk, mint bejárni az elhagyatott holdbázis különböző területeit, és összegyűjteni minden dokumentumot és hologram-felvételt, hogy megismerjük az ott történt eseményeket. Mindezt nagyon hangulatos és gyönyörű környezetben. A Hold még sosem festett ilyen jól videójátékban, úgyhogy már csak ezért is érdemes kipróbálni ezt a programot, aminek jövőre érkezik a folytatása, a Deliver Us Mars.

2. The Sims 4

Az immár 22 évre visszatekintő The Sims-sorozat negyedik felvonása, akárcsak elődjei, az életet szimulálja. Hogy mennyire hitelesen, az vitatható, hiszen az erőszak is az élet része, de ebben a játékban szerencsére ez nem kapott helyet. Simjeinket békésen nevelgethetjük életük kezdetétől végéig, megadva nekik mindent, amitől boldogan létezhetnek. Családot, házat, munkát, bulizási lehetőséget és a kiegészítők seregének hála még háziállatokat, és mindenféle csecsebecsét is megadhatunk nekik, szerelmet és akár gyereket is nyújtva nekik. Persze van, aki már a karakter megalkotásával és a ház berendezésével hetekig elvan. Ismertek ilyet?

1. Portal 2

Bár az első Portal is egy nagyon jó logikai játék volt, mégis inkább a Portal 2-t tettem fel a listára, ugyanis ez nemcsak nagyobb, hosszabb, szagosabb és ízesebb, de remek történettel és imádnivaló szereplőkkel is bír. A főhősnő, a portalgunnal mindenféle logikai feladványok megoldására kényszerülő Chell még mindig nem beszél, helyette folyamatosan jártatja a száját Wheatley, egy MI gömbőc, amit arra terveztek, hogy ő legyen a világ legostobább idiótája. És ezúttal a Chell-t halálos teszteknek alávető intelligencia, GLaDOS is nagyobb szerepet kap, főleg miután testcserére kényszerül, és emiatt összeáll hősnőnkkel. A remek logikai feladványok mellett a Portal 2 nagyszerű humorával ejtheti rabul a játékosokat, még most, 11 évvel a megjelenése után is.

Mindez persze csak öt játék a személyes listámról, de szerencsére az ipar teli van olyan programokkal, amik nem az agyatlan vagy célzott öldöklésről és verekedésekről szólnak – rácáfolva arra a téves elképzelésre, miszerint a videójátékok erőszakosak. Megemlíthetünk még olyan játékokat, mint a Minecraft, a FEZ, a Flower vagy éppen a Journey. És persze egész műfajok épülnek az erőszak elkerülésére, gondolok itt a versenyzős programokra és a különböző menedzselős játékokra, mint a Planet Coaster vagy a Cities Skylines. Sőt, még néha erőszakos produkciókhoz is készül olyan játékmód, amik a program egy békésebb aspektusát mutatja meg, mint az Assassin’s Creed: Odyssey-hez és Valhallához készült Museum és Discovery módok. És itt most be is fejezem a felsorolást, helyette inkább felteszek egy kérdést: neked melyik a kedvenc, erőszakmentes játékod?