A Discord mellett nemrégiben rajtolt el az Epic áruháza is, mely nem csak, hogy kevesebb pénzt kér a fejlesztőktől, de még ingyen játékokat is osztogat kéthetente. Cikkünkben azokra a kérdésekre keressük a választ, hogy ezzel vajon elszipkázhatják-e a Steam elől a vásárlókat? Jó ez nekünk vagy sem?

A megállíthatatlan gőzgép

Kezdjük vizsgálódásunkat a rangidőssel, mely százmilliók választása, ennek ellenére (vagy éppen ezért) számos kritika ér. A csúcsindokok között szerepel, hogy elég komoly sápot húznak le a fejlesztőktől a szolgáltatásért cserébe, a bevételek 30%-a Valve áruházát illeti, igaz, nemrégiben változtattak ezen. De a független fejlesztőknek ez aligha vigasz, hiszen bevételi határhoz kötik a részesedésük csökkentését, hiszen egy 10-20 eurós indie címnek kétszer-háromszor annyi eladást kell produkálnia az álomhatárig, egy 50-60 eurós játékkal ellentétben.

Mielőtt azonban ezen lovagolnánk tovább, azt azért hozzátennénk, hogy emellett a Valve bármely fejlesztőnek díjmentesen biztosítja a kulcsokat – vagyis XYZ stúdió dönthet úgy, hogy „nyomtat” magának X ezer kulcsot, melyet egy másik áruházban bocsájt áruba, mi pedig ugyanúgy a Steamen válthatjuk be. Igen, ez azt is jelenti, hogy a Valve ezek után már nem lát hasznot. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért is probléma a 30% részesedés? Nyilvánvalóan azért, mert a legnagyobb hányadban emellett is a Steamen adják el a játékokat – és ezt most jegyezzük meg, mert ez lesz a későbbiekben az egyik kulcsmondatunk.

velemeny-steam-games-bundle.jpg

Még egy kicsit továbbfejtve a fenti gondolatot, a Valve ezen hozzáállása nélkül nem lennének jóárasított Bundle-csomagok sem. Nem egyeduralomra törekedtek, de mégis azzá váltak azon egyszerű oknál fogva, hogy egy nyílt platformot adtak a játékosoknak és fejlesztőknek, azáltal, hogy olyasmibe vágták a fejszéjüket annak idején, amibe akkor senki más nem merte, így aztán konkurenciájuk sem akadt. A befektetett munka pedig megtérült, igaz, kellett hozzá egy bő évtized. Szóval lehet szidni őket, szórni az átkot a lassú ügyfélszolgálatra, a szeméttel elárasztott piacra (teljesen jogosan, tenném hozzá), de nem árt tisztában lenni ezzel a pár „aprósággal”.

Eposzba illő csata

Na de hogy lehet egy ilyen hegemóniával felvenni a harcot a semmiről indulva? Csak egyetlen módja van, mégpedig az, amit már láthatunk a The Walking Dead: The Final Season esetében is (mely a korai előrendelőknek érkezik egyébként Steamre is, szóval csak félig jó példa). De feltehetően egyre több címet szeretne majd „megvenni” magának az Epic, hiszen az egyeduralkodót csak úgy lehet megdönteni, ha megfosztjuk azt attól, amit kínálhatna – és ezzel egyúttal potenciálisan monopóliumot építünk. Azt már csak lábjegyzetben teszem hozzá, hogy a monopóliumok a legritkább esetben szolgálják a vásárlók igényeit (és törvény van ellenük, nem véletlenül nyílt platform a Steam), de remélhetőleg csak rémeket látok és soha nem jutunk el idáig.

De az is igaz, hogy ha nem törekednek az exkluzivitásra, akkor fennáll az a buktató, hogy (ha emlékeztek a kulcsmondatra) hiába ad az Epic arányaiban több pénzt a fejlesztőknek, ha darabszámra többet adnak el a Steamen, akkor azzal összességében mégis jobban járnak. Elvégre a vásárló szemszögéből nézve lényegtelen, hogy ki milyen arányban kap pénzt befizetései után, ha mindenhol ugyanannyiért veheti meg a terméket – csak az egyiken már van egy rakás játéka. Ezért kezdenek ingyen játékokat bedobálni és exkluzív szerződéseket kötni az Epicnél.

velemeny-epic-exclusives.jpg

Ez azonban hosszútávon elsülhet rosszul is, mindkét húzás kétélű kard – az ingyenjátékokkal nem termelnek hasznot, és akinek egy csöpp esze van, bezsákolja, talán megköszöni és emeli kalapját, maximum egy jobb akcióért, vagy a következő ingyenes címért lesz hajlandó visszatérni. A másik, hogy exkluzívként komoly (tipikusan AAA) címekre is szükség lesz, elég, ha a konzolokra gondolunk, melyek fő vonzereje a kiemelkedő kizárólagos megjelenésekben rejlik. Hogy a nagy kiadóknak ez mennyire lesz vonzó, azt csak ők tudják, de szerintem előbb indítanak saját áruházat… Vagy ugyanazt kockáztatja az Epic, amit fentebb a Steamnél is megemlítettem negatívumként: elárasztják magukat szeméttel (a Discord már kezd elindulni ezen az úton, és nem, nem az összes indie szemét).

Most légy okos

A Steam ismertsége hatalmas, és elkötelezett rajongóbázisa nagy. Ezt törné szét az Epic és a Discord, és szállnának be az Electronic Arts – és lassan úgy néz ki, hogy a Bethesda – mellé, akik önmagukban még nem voltak elegek ahhoz, hogy megállítsák a Valve áruházának menetelését. Hogy mit hoz a jövő, azt csak tippelni lehet, mindenesetre az Epic jelenleg javarészt a Fortnite, kisebb arányban pedig az Unreal Engine után járó bevételeiből tudja megcsinálni kezdő lépéseit. Ha viszont a Fortnite bevételei netán elapadnak, megszűnhet a hátszél és marad az exkluzivitás, mint fegyver – a kérdés csak az, hogy akarunk-e a konzolháborúkhoz hasonló cicaharcot PC-re is (mely eddig gyakorlatilag kimerült az Electronic Arts kontra Mindenki párharcban)?

De ha még ez be is következne, és a Valve tényleg félteni kezdi a piacát, elég annyit mondania, hogy „oké srácok, akkor mostantól 15% a részesedésünk, amit levihettek 10%-ra” és már ki is húzta a szőnyeget a konkurencia alól. Mert játékosbázisa és kínálata még mindig nagyobb, felülete még mindig jobb, és bizony felhasználóbarát is a visszatérítés lehetőségével. Plusz a chatfelülettel és csilliónyi más funkciójával (és hibájával) együtt övé a legnagyobb fegyvertény: a könyvtárunk.

velemeny-steam-vs-epic.jpeg

De szerintetek mi fog kisülni ebből?