Fimbul

Fimbul teszt

Hogy az északi mitológiából videojátékos fronton mit lehet kihozni, azt egy bizonyos God of War meglehetősen hatékonyan prezentálta egy évvel ezelőtt. Az erős alapanyag azonban még nem garancia semmire, a Fimbul pedig sajnos elég jól bizonyítja ezt a feltételezést.

Amilyen gyakran emlegetjük a képregényeket a filmvilágban, meglepő mód olyan ritkán jön elő ez a párhuzam a videojátékok esetében. Most azonban itt az alkalom – na, nem azért, mert a Fimbul bárminek is a feldolgozása lenne, hanem mert a sztori a tálalását tekintve ettől a műfajtól igényelt segítséget. És meg kell hagyni, jól is áll neki: a stilizált állóképek és szövegdobozok ugyan nem képviselnek kiemelkedő minőséget, de mindenképpen adnak egy kis egyedi ízt a játéknak. Meg persze magának a sztorinak, ami igazából egy klasszikus bosszútörténet, megfűszerezve egy kis mitológiával. A Fimbul ugyanis – ahogy azt a címe is sejteti – a Ragnarök előtti hosszú-hosszú tél során játszódik, ahol a főhős, Kveluldver csak egy különleges ereklye segítségével tudja elodázni a világvégét.

A vikingek, óriások és trollok ellen vívott csaták látványukban nem kifejezetten kiemelkedőek, az összkép azonban mégis elismerésre méltó a stilizált képi világnak és az animációknak köszönhetően. Utóbbiak kicsit a Prince of Persia és az Another World rotoszkópos megoldását juttatják az ember eszébe, ami mindenképpen pozitív referencia, mint ahogy a végig kötött pályán mozgó operatőr is dob egyet az élményen.

CSAK JÁTSZANI NE KÉNE VELE

Az talán kiderült a fentiekből, hogy a Fimbult nézni abszolút szórakoztató élmény – játszani sajnos már jóval kevésbé. Maga a felépítés meglehetősen egyszerű, hiszen a többé-kevésbé lineáris pályák igazából harcok egymásutánjából állnak, amiket csupán az említett képregényes átvezetők, illetve ritkábban a lopakodós szekvenciák törnek meg. Ezzel önmagában nem volna baj, ha a harcrendszer kellően mély és változatos lenne, de sajnos nem ez a helyzet. A három különböző fegyver, a balta, a kard és a lándzsa már a kezdetektől fogva elérhető, a lehetőségek pedig három-négy konkrét speciális mozdulatot leszámítva semennyire nem bővülnek – nincs fejlesztési rendszer, sem pedig új felszerelés. A gyenge és erős támadások egymásutánja pedig komolyabb kombókat sem tartogat, igazából minden csak az időzítésről, illetve a ránk támadó ellenfelek türelmes szétválasztásáról szól. A mélység mellett ráadásul a kihívást is hiába keressük: igazából a kitérés, a gyors támadás és a gyógyítás hármasával a Fimbul kilencven százaléka teljesíthető. Még a főellenfélharcok is nagyrészt ugyanarra a kaptafára készültek: általában egy Jotun vár arra, hogy egy dárdával kínáljuk meg a megfelelő pillanatban.

A Fimbul sajnos a motorház alatt is messze van a hibátlantól. A nagyobb tömegjeleneteknél adódnak framerate-gondok, különösen a konzolos verziók esetében, de ennél nagyobb probléma, hogy az ellenfelek elhelyezésével folyamatosan bajlódik a játék. A harcokról tudni kell, hogy addig nem mehetünk tovább, amíg le nem győztünk mindenkit, sokszor azonban nekünk kell keresgélnünk őket, valamilyen tereptárgyba beragadva, vagy éppen várva, hogy kijöjjenek a (számunkra) áthatolhatatlan erőtér mögül. Bosszantó.

A „jó” hír az, hogy a szenvedés hamar véget ér, hiszen a Fimbul sztorija két-három óra alatt felgöngyölíthető. És bár a fejlesztők megpróbálják beblöffölni, hogy a történet során hozott döntéseink kihatással vannak a sztorira (ez volna a Lifestring-rendszer), a végső csatát leszámítva szinte semmi jelentőségük nincs. Aki tehát fellelkesedett a stílusos külső láttán, azt el kell keserítenünk: a Fimbul játékként sajnos menthetetlenül elbukik.